Fanii motorului Otto au primit iarăşi o grea lovitură. Panamera Diesel este un model Porsche ce oferă performanţe dinamice similare cu cele ale versiunii echipate cu motor pe benzină.
Pragul psihologic al faptului că motorina, combustibilul destinat nu demult utilajelor agricole, este acum şi în rezervoarele maşinilor cu pedigree premium, a fost depăşit de mai mulţi ani. Provocările care apar lasă în urmă etica şi ţintesc realizarea acelor rezultate pe care cel mai bine le simţi din spatele volanului, motiv prentru care am şi realizat acest test. Caroseria nu prezintă indicii definitorii ale prezenţei unui agregat diesel sub capotă, aşa că mă instalez confortabil în scaun şi pornesc la drum.
Interiorul este bine insonorizat şi garnisit cu materiale de calitate. Trăsăturile sportive sunt foarte bine subliniate de designul instrumentelor de bord, al poziţiei la volan şi în general a majorităţii elementelor ce te înconjoară. Materialele sunt de calitate, iar cusăturile şi îmbinările nu lasă multă materie primă eventualilor critici.
Vizibilitatea se numără printre minusuri, iar aceasta face ca locurile din spate să aibă parte de un exces de intimitate pe care nu toate categoriile de pasageri îl vor aprecia. Cei 550 Nm cât măsoară cuplul motorului împreună cu convertorul de cuplu al cutiei de viteze cu opt rapoarte sunt o combinaţie interesantă ce face ca Panamera să demareze silenţios şi să nu trădeze nimic din ceea ce te-ai aştepta din partea unui diesel, iar aici mă refer la zgomot, vibraţii şi, nu în ultimul rând, la întreruperi ale fluxului de putere datorate schimbărilor dese de trepte.
Cutia lucrează exemplar şi atunci când regimul paşnic de condus se schimbă într-unul mai apropiat de temperamentul pe care cea mai economică versiune Panamera îl posedă. Treptele se schimbă rapid, iar motorul urcat în ture începe să îşi facă auzită prezenţa. Există şi un mod de lucru secvenţial disponibil prin intermediul padelelor amplasate pe volan sau a schimbătorului de viteze, dar folosirea lui nu aduce beneficii inmportante din cauza unei setări exemplare de care dispune modul de lucru automat.
Tăcerea de aur
Acustica lui Panamera Diesel mi se pare cel mai lăudabil aspect reuşit de Porsche, iar acest lucru înseamnă un sunet plăcut şi discret al motorului, foarte comparabil cu cel al V-urilor pe benzină şi din care lipsesc nuanţele tractoristice. Sunt mulţi clienţi ce nu vor să audă aceste particularităţi la această clasă, iar Panamera a ştiut să le facă pe plac. Pentru acest ’’moft’’ inginerii au avut de lucru asupra compartimentului motor şi al traseului de evacuare, dar strădania lor merită toată lauda. Greutatea maşinii a fost influenţată de mai mulţi factori cum este şi cel legat de insonorizare, dar campionul kilogramelor în plus este motorul, al cărui bloc masiv este realizat din fier. Suspensia oferă confort bun şi se descurcă bine când are de făcut faţă denivelărilor, mai ales când este aleasă setarea de confort.
Există şi un buton Sport amplasat în stânga schimbătorului de viteze, ce face ca Panamera să devină şi mai dinamică. Acest buton activează setări orientate către performanţă pentru motor, direcţie, cutia de viteze şi suspensie, pentru ca întreg potenţialul maşinii să fie exploatat la maxim. Trebuie ţinut cont totuşi de faptul că tracţiunea este numai pe puntea spate, iar acest lucru atrage unele limitări în ceea ce presupune excesele sportive.
De ce diesel?
Noua motorizare nu aduce pentru Panamera performanţe dinamice mai bune decât cele pe care le oferă motorizările pe benzină, însă cei 6.5 litri pe care îi consumă o recomandă drept varianta cea mai eficientă. Dincolo de caracteristica economică pe care Panamera Diesel o scoate în evidenţă, trebuie apreciată iarăşi ridicarea ştafetei de către tehnologia diesel, în materie de sportivitate şi rafinament.
Date tehnice: | Porsche Panamera |
---|---|
Sasiu si caroserie | |
Motorizare | 3.0 Diesel |
Nr. usi/locuri | 5/4 |
Masa proprie/totala [kg] | 1995/ |
Dimensiuni si capacitati | |
Lung/lat/inalt [mm] | 4970/1931/1418 |
Ampatament | 2920 |
Volum portbagaj [l] | 445 (1263) |
Motor si transmisie | |
Tip motor | 3.0 Diesel |
Combustibil | Motorina |
Cilindree [cmc] | 2967 |
Sistem alimentare | common rail |
Putere max. [kW(CP)/rpm] | 184(250)/3800 |
Cuplu max. [Nm/rpm] | 550/1750 |
Cutie de viteze | Automata/8 |
Performante si consum | |
Viteza maxima [km/h] | 242 |
0-100 km/h [s] | 6.8 |
Consum urban/extra/mixt | 8.1/5.6/6.5 |
Emisii CO2 [g/km] | 172 |