Intenția declarată a Comisiei Europene de a taxa suplimentar mașinile electrice asamblate în China se traduce printr-o majorare importantă a prețului unor modele destul de populare în România. Printre acestea, Dacia Spring, MG4 sau Volvo EX30.
Așa cum ați aflat deja de la LifeNews.ro, începând cu 4 iulie 2024, Comisia Europeană (CE) va impune taxe compensatorii atât producătorilor auto chinezi cât și altor mărci care își asamblează vehiculele la uzine din China.
E important de menționat că, în realitate, taxele anunțate deja de Comisia Europeană nu vor intra în vigoare înainte de începutul lunii noiembrie a acestui an, din iulie statele europene fiind îndemnate să solicite o „garanție” într-o formă care urmează să fie decisă de autoritățile vamale din fiecare țară membră. Sumele respective urmează a fi definitiv pierdute de mărcile implicate numai dacă și atunci când se impun taxe definitive, adică la începutul lui noiembrie 2023.
Totodată, cum în prezent se derulează negocieri intense între CE și statul chinez pentru a rezolva problema înainte de a fi prea târziu, este posibil ca taxele anunțate de executivul european să rămână la nivel de intenție, însă, în caz contrar, modele cunoscute pe piața din România ar putea avea prețuri mult mai mari decât cele de acum.
Cazul cu cel mai mare interes pe piața din România este cel al modelului Dacia Spring. În ciuda faptului că oficialii mărcii românești nu au comunicat până acum în care categorie de taxe s-ar încadra modelul electric asamblat în China – CE a menționat mai multe niveluri ale taxelor, dar a specificat doar procentul impus mărcilor chinezești – presa franceză pare să fi aflat acest detaliu extrem de important.
Conform jurnaliștilor apreciatei publicații l`Argus, modelul Dacia ar intra în categoria celor taxate suplimentar cu 21%. De altfel, conform documentului publicat de Comisia Europeană pe 12 iulie, pentru BYD este propusă o taxă de 17,4% (BYD și Denza), pentru Geely (mașinile mărcilor Geely, Zeekr, LYNK & CO, Volvo și Polestar produse în China) de 20% și pentru SAIC (MG și Maxus) de 38,1%.
Ceilalți producători de mașini electrice din China, care au cooperat la anchetă, dar care nu au fost incluși în eșantion, vor fi supuși unei taxe medii ponderate de 21%. Toți ceilalți producători de electrice din China care nu au cooperat la anchetă vor fi supuși unei taxe de 38,1%.
În acest context, cu Dacia Spring aflată în valul taxat suplimentar cu 21% – peste deja vechea taxă de import de 10% – jurnaliștii francezi au calculat că sigurul model electric al mărcii românești s-ar putea scumpi în Hexagon cu 3.969 de euro. Cum în România prețul de bază al mașinii este ceva mai mic – 16.900 de euro – aici noile taxe compensatorii ar adăuga prețului circa 3.500 de euro. Astfel, Dacia Spring ar putea costa din noiembrie 2024 nu mai puțin de 20.499 de euro.
E drept că, pentru a estompa șocul unei astfel de măsuri, unele mărci ar putea alege să preia, măcar parțial, majorarea de preț. Însă în cazul Dacia o astfel de măsură este dificil de implementat dat fiind prețul deja mic pentru o mașină electrică – Spring este cel mai accesibil model electric de pe piața europeană -, precum și scăderea generată în urmă cu doar câteva luni de reducerea subvențiilor guvernamentale din programele Rabla.
În afara Dacia Spring, un alt model destul de căutat în România, Tesla Model 3, ar putea fi taxat în plus cu 21%. Astfel, în loc de 40.990 de euro, mașina ar putea ajunge să coste 49.598 de euro. Atenție, prețurile menționat nu includ subvențiile acordate de stat pentru achiziția de mașini electrice.
În aceeași categorie se încadrează, conform l`Argus, și modelele BMW iX3, Mini Cooper E și SE și Mini Aceman E și SE. În cazul BMW iX3, prețul ar putea urca cu nu mai puțin de 14.369 de euro până la 82.794 de euro, iar în cel al modelelor Mini Cooper E și Aceman E cu 6.660 de euro, respectiv, 7.223 de euro.
Cu 20% s-ar putea scumpi și Volvo EX30. În acest caz, prețului de 38.800 de euro i s-ar putea adăuga alți 7.760 de euro, costul final din noiembrie ajungând să fie de 46.560 de euro.
În cazul mărcilor chineze prezente în România situația este chiar mai gravă. Cu excepția Seres 3 EV, vehicul care ar fi taxat, ca și cele europene, cu „doar” 21%. Acesta ar avea un preț majorat cu 8.389 de euro, până la 48.338 de euro.
În schimb, modelele grupului SAIC – MG și Maxus – ar avea de înfruntat majorări importante. Astfel, MG4, model care are acum un preț de bază de 31.400 de euro, ar trebui să adauge suma de 11.963 de euro, costul final urcând la 43.332 de euro. Pentru Maxus T90 EV și eDeliver3, clienții vor trebui să plătească sume suplimentare de 24.932 de euro, respectiv, 15.684 de euro.
Deși potențialele majorări de prețuri generate de taxele compensatorii impuse de Comisia Europeană sunt importante, acestea nu vor intra în vigoare înainte ca autoritățile europene și cele chineze să ducă o nouă rundă de negocieri.
în plus, după cum a notat chiar executivul european, „orice societate producătoare din China care nu a fost inclusă în eșantionul final și care dorește ca situația sa specială să fie investigată poate solicita o reexaminare accelerată, în conformitate cu regulamentul antisubvenții de bază, imediat după instituirea măsurilor definitive (adică la 13 luni de la inițiere). Termenul pentru încheierea unei astfel de reexaminări este de 9 luni”, iar societățile incluse în eșantion, care au primit în mod individual informații privind modul de calcul, „au posibilitatea de a face observații cu privire la acuratețea acestuia. În cazul în care aceste eventuale observații furnizează suficiente elemente de contrabalansare, Comisia își poate revizui calculele în conformitate cu legislația UE”.