Ce bine prind la public crossoverele de clasă mică! Vânzările din segment au crescut de patru ori din 2015 până azi, iar până în 2020 vor depăși chiar și succesul SUV-urilor compacte! Intuind potențialul succes, mai toți producătorii și-au strecurat din timp câte un SUV mic în ofertă. Nu este cazul celor de la Seat, Hyundai și Kia, care, deși au ratat startul, se prind în horă în 2017 cu trei modele interesante.
Este pentru prima oară când grupul VW cochetează cu segmentul SUV-urilor mici, dând naștere tripleților Seat Arona, Skoda Polar și VW T-Cross. Arona a fost prezentat la Barcelona la sfârșitul lunii iunie și își va face debutul în fața publicului la Salonul de la Frankfurt, fiind primul model din triadă care va beneficia de avantajele platformei MQB A0. Împreună cu Ibiza, Arona a scos din visteria spaniolilor 900 de milioane de euro, o sumă care oglindește deplin importanța celor două modele în strategia Seat.
Parcă și mai impresionante sunt țelurile pe care și le propune Hyundai cu noul Kona, care „reprezintă un pilon crucial ce va ajuta Hyundai să devină cel mai de succes producător asiatic pe piața din Europa până în 2021”, declară șeful Hyundai Europa, Thomas A. Schmid. Kona va împărți platforma cu fratele de cruce Kia Stonic, care pe lângă o felie consistentă din cele 1,43 milioane de SUV-uri mici vândute anual în Europa, plănuiește să atragă și o parte din proprietarii de MPV-uri compacte. Nu este o chestiune întâmplătoare: apariția celor două SUV-uri mici a semnat sentința la moarte a MPV-urilor Hyundai iX20, respectiv Kia Venga, pe care le înlocuiesc în ofertele coreenilor.
Caroseriile ambelor modele vor fi realizate în proporție de 51% din oțeluri înalt aliate produse chiar de Hyundai, iar elementele de rezistență vor fi îmbinate folosind 115 metri de adeziv structural pentru a îmbunătăți rigiditatea ansamblului. La exterior, Arona este ceva mai compactă decât perechea coreeană, afișând lungimea de 4.138 mm, lățimea de 1.735 mm și înălțimea de 1.543 mm. Dimensiunile compacte ale caroseriei sunt compensate de un design emoțional, tipic Seat, un mix perfect între micuțul Ibiza și fratele mai mare, Ateca. Clienții pot opta pentru una dintre cele 68 de combinații exterioare posibile: paleta de culori este preluată de la Ibiza, dar a fost adăugată nuanța Eclipse Orange, iar zona superioară a caroseriei poate fi opțional vopsită în gri, negru sau portocaliu.
De cealaltă parte, Kona este cu 27 mm mai lung, cu 65 mm mai lat și cu 7 mm mai înalt, are un ampatament de 2.700 mm și prezintă o zonă frontală dominată de grila hexagonală supradimensionată și înzestrată cu blocuri optice a la Citroen C3. SUV-ul se deplasează pe roți de 16, 17 sau 18 inch, ultimele vopsite în două culori. Dimensiunile exterioare ale lui Kia Stonic se află la jumătatea distanței dintre Arona și Kona, iar plafonul poate fi vopsit în altă nuanță decât restul caroseriei, fiind posibile 20 de combinații cromatice ale exteriorului, la fel ca și la Kona. Garda la sol a ambelor modele coreene este de 170 mm și, în combinație cu tracțiunea integrală disponibilă pe anumite variante, oferă ceva veleități și în regim off-road. Din păcate, Seat Arona nu este disponibil și în variantă cu tracțiune integrală.
Șoferul lui Arona stă cu 5,2 cm mai sus decât în Ibiza și beneficiază de 3,7 cm în plus la cap, iar pasagerii de pe banchetă stau mai sus cu 6,2 cm și beneficiază de un spațiu la cap mai generos cu 3,3 cm. În plus, suspensia este mai ridicată cu 1,5 cm decât la Ibiza, iar parbrizul este mai puțin înclinat, maximizând spațiul interior. Designul interior este simplu, similar cu cel al mai micului Ibiza, cu display integrat în consola centrală care este îndreptată spre șofer. Culorile interioare și materialele vor fi, însă, diferite față de Ibiza. Călătorii primesc un sistem multimedia compatibil cu protocoalele Apple CarPlay, Android Auto și Mirror Link, iar opțional se pot delecta cu sunetul de 300 W oferit de sistemul BeatsAudio cu șase difuzoare, sub- woofer în portbagaj și amplificator pe opt canale.
Spre deosebire de Arona, Hyundai Kona oferă un interior cu forme rotunjite și display „plutitor”, așezat în ”vârful” consolei centrale. Opțional, șoferul este răsfățat cu volan încălzit, iar la variantele mai scumpe, scaunele față sunt încălzite și ventilate. Spațiul interior promite să fie impresionant: distanța dintre spătarul banchetei și cel al scaunelor față este de 88 cm, iar spațiul la umeri este „de top în segment”. Viitorul proprietar are la dispoziție trei combinații cromatice interioare: Portocaliu, Lime și Roșu, toate fiind însoțite de plafon capitonat cu pânză neagră.
Ultimele două combinații includ centuri de siguranță colorate în ton cu interiorul și volan acoperit cu piele semi-perforată. Sistemul multimedia standard dispune de un ecran TFT monocrom de 5 inch, în timp ce sistemul de top are display tactil de 8 inch și conectivitate Bluetooth, Apple CarPlay și Android Auto. Între cadranele de bord se află un al doilea ecran monocrom de 3,5 inch, sau opțional unul color de 4,2 inch. În plus, există și un head-up display, care proiectează o imagine de 4,2 inch la distanța virtuală de doi metri, cu o luminozitate-record în segment, de 10.000 candele.
Cel mai puternic sistem de sunet este dezvoltat de Krell și beneficiază de prezența unui subwoofer în portbagaj și a unui am- plificator de 8×45 W. Portbagajul lui Kona măsoară 361 litri, iar la rabatarea spătarului fracționabil 60:40% al banchetei, se obține un maximum de 1.143 litri. Kia Stonic oferă 352 litri și are podea reglabilă pe două niveluri. Recordmanul este Seat Arona, al cărui portbagaj măsoară 400 de litri. Sub capota spaniolului lucrează atât propulsoare pe benzină, cât și diesel, toate beneficiind de sistem de injecție directă și turbocompresor.
Fiesta începe cu motorul pe benzină cu trei cilindri 1.0 TSI: în varianta de 95 CP, este cuplat la o transmisie manuală cu cinci trepte, iar în versiunea de 115 CP, lucrează în tandem cu o transmisie manuală cu șase trepte, sau cu una DSG cu șapte viteze. Peste acestea, exclusiv pentru varianta FR, se află noul motor de 1,4 litri cu 150 CP și tehnologie de dezactivare a cilindrilor, care vine doar în combinație cu transmisia manuală cu șase trepte. Fanii motoarelor diesel vor fi deserviți de unitatea 1.6 TDI, în versiunile de 95 și 115 CP, prima combinată cu transmisia manuală cu cinci trepte sau DSG cu șapte viteze, iar a doua numai cu transmisia manuală cu șase trepte.
La jumătatea lui 2018 va apărea și versiunea alimentată cu gaz natural comprimat (CNG) a motorului 1.0 TSI de 90 CP. Nu există în oferta inițială sistem de tracțiune integrală. Ca și Arona, și frații Stonic – Kona mizează pe downsizing. Lista motoarelor pe benzină începe cu propulsorul 1.0 T-GDI cu trei cilindri, care dezvoltă 120 CP și 172 Nm, fiind combinat cu transmisie față și cutie manuală cu șase trepte. Cei însetați de putere, beneficiază de serviciile motorului 1.6 T-GDI, care transmite cei 177 CP și 265 Nm la sol prin intermediul unui sistem de tracțiune integrală, realizând sprintul 0-100 km/h în 7,9 secunde. Singura cutie de viteze disponibilă pentru 1.6 T-GDI este cea automată cu dublu ambreiaj și șapte trepte, 7DCT.
Motorul turbodiesel are 1.6 litri și dezvoltă fie 115 CP (transmisie manuală și tracțiune față), fie 136 CP și 320 Nm (transmisie 7DCT și tracțiune față sau integrală, la alegere). Pachetele de asistență sunt consistente în toate cele trei cazuri, incluzând sisteme precum asistență la iminența coliziunilor frontale, pilot automat adaptiv, supravegherea traficului la ieșirea din parcare și asistență la unghi mort. În plus, modelele coreene oferă standard asistență la păstrarea benzii de rulare, iar Arona vine opțional cu sistem automat de parcare. Seat Arona va ajunge în showroom-uri în noiembrie, Kia Stonic va fi pusă în vânzare în această toamnă, iar Hyundai Kona va putea fi zărită în trafic la sfârșitul acestei veri.