BMW ne oferă primele perspective virtuale asupra sistemului de propulsie pentru BMW i Hydrogen NEXT. BMW colaborează cu Toyota pentru dezvoltarea noilor soluții, dar viitoarele SUV-uri cu pilă de combustie nu vor fi oferite pe piață mai devreme de jumătatea deceniului.
Dacă încercăm o privire în viitorul apropiat al mobilității este clar că doar sistemele de propulsie electrice nu rezolvă toate problemele de mobilitate, iar industria înțelege și ea acest lucru. Deși preocuparea principală a constructorilor rămâne oferirea soluțiilor de mobilitate cu emisii zero, mai sunt de rezolvat și alte aspecte ale ecuației, precum autonomie, dinamică, timpul de alimentare și de ce nu, independența și libertatea de mișcare care acum există la propulsiile convenționale cu hidrocarburi, dar care sunt mult mai restrânse în cazul automobilelor 100% electrice.
Ca alternativă de viitor, industria ia în calcul din ce în ce mai serios la propulsia pe baza pilelor de combustie cu hidrogen. Japonezii de la Toyota au pornit de mult pe acest drum, așa cum au făcut-o încă de acum aproape 30 de ani cu propulsia hibridă, dar și ceilalți constructori, printre care BMW se pare că vor urma această tendință. De altfel, BMW colaborează încă din 2013 cu Toyota Motor Corporation la tehnologia pilelor de combustie.
Tehnologia pilelor de combustie cu hidrogen mai potrivită pentru SUV-uri
„Suntem convinşi că diferitele sisteme de propulsie alternative vor coexista în viitor, întrucât nu există o soluţie unică care să răspundă întregului spectru de cerinţe de mobilitate ale clienţilor din lumea întreagă. Tehnologia pilelor de combustie cu hidrogen ar putea deveni pe termen lung, în mod fezabil, cel de-al patrulea pilon al portofoliului nostru de sisteme de propulsie. Modelele din segmentele superioare ale familiei X extrem de populare ar fi candidaţi foarte potriviţi pentru aceasta”. A declarat Klaus Fröhlich, membru al Consiliului de Administraţie al BMW AG şi responsabil pentru cercetare şi dezvoltare.
Va mai trebui însă să așteptăm pentru ca noile tehnologii să se materializeze și chiar dacă BMW nu are nicio îndoială privind potenţialul pe termen lung al sistemului de propulsie cu pile de combustie, gemanii afirmă că va trece mai ceva timp până când compania va oferi clienţilor săi un automobil de serie propulsat de tehnologia pilelor de combustie cu hidrogen.
Acest lucru se datorează în primul rând faptului că nu există deocamdată condiţiile cadru potrivite.„În viziunea noastră, hidrogenul ca soluţie de stocare de energie trebuie să fie produs mai întâi în cantităţi suficiente la un preţ competitiv prin utilizarea energiei electrice verzi. Apoi, hidrogenul va fi utilizat în principal la aplicaţii care nu pot fi electrificate direct, precum transportul greu pe distanţe lungi”, a declarat Klaus Fröhlich.
Infrastructura necesară, precum o reţea vastă la nivel european de staţii de încărcare cu hidrogen sunt absente în prezent. Cu toate acestea, BMW Group îşi continuă activitatea de dezvoltare în domeniul tehnologiei pilelor de combustie cu hidrogen.
Până când infrastructura şi furnizarea hidrogenului produs în mod durabil vor deveni realitate, compania se concentrează pentru a reduce substanţial costul de producţie al sistemului de propulsie.
BMW Group are în portofoliu automobile electrice cu baterii şi în curând va oferi clienţilor săi o gamă largă de automobile electrificate. În total, 25 de modele sunt prevăzute pentru lansare până în 2023, dintre care cel puţin 12 cu sistemul de propulsie full electric.
Detalii tehnice iniţiale ale sistemului de propulsie pentru BMW i Hydrogen NEXT
„Sistemul de pile de combustie al sistemului de propulsie pentru BMW i Hydrogen NEXT generează până la 125 kW de energie electrică din reacţia chimică dintre hidrogen şi oxigenul din aerul ambiental”, explică Jürgen Guldner, vicepreşedinte BMW Group pentru tehnologia pilelor de combustie cu hidrogen şi proiecte de vehicule.
Principiul de funcționare al pilei de combustie la BMW i Hydorgen NEXT:
Aceasta înseamnă că automobilele nu emit decât vapori de apă. Convertorul electric localizat sub pilele de combustie adaptează nivelul tensiunii la cel al sistemului de propulsie electric şi la cel al bateriei de voltaj mare, care este alimentată prin recuperarea energiei la frânare, dar şi de energie din pilele de combustie. Automobilul dispune şi de două rezervoare de 700 bar care împreună au o capacitate de şase kilograme de hidrogen.
Avantajele principale ale acestui sistem sunt pe de o parte garanția unei autonomii ridicate indiferent de condiţiile meteo, iar în al doilea rând, deloc de neglijat, faptul că realimentarea durează doar 3-4 minute.
A cincea generaţie a unităţii eDrive îşi va face debutul odată cu BMW iX3 şi va fi integrată complet în BMW i Hydrogen NEXT. Bateria de voltaj mare, poziţionată deasupra motorului electric, oferă o doză suplimentară de dinamică la depăşire sau accelerare.
Puterea totală a sistemului de propulsie de 275 kW (374 CP) susţine dinamica specifică pentru care BMW este renumit. Acest sistem de propulsie cu pile de combustie cu hidrogen va reprezenta un proiect-pilot cu o serie redusă bazată pe actualul BMW X5 pe care BMW Group plănuieşte să o prezinte în 2022.
O ofertă pentru clienţi de automobile propulsate de tehnologia pilelor de combustie hidrogen va fi adusă pe piaţă de către BMW cel mai devreme în a doua jumătate a acestui deceniu, în funcţie de condiţiile şi cerinţele pieţei globale.
Colaborarea cu Toyota
Pentru a fi sigur că poate atinge acest deziderat, BMW colaborează cu Toyota Motor Corporation în cadrul unui parteneriat ce datează încă din 2013. În cadrul unui acord de cooperare în dezvoltarea produsului, cei doi constructori şi-au unit forţele pentru a lucra la sisteme de propulsie cu pile de combustie şi componente modulare şi scalabile pentru maşini cu pile de combustie cu hidrogen.
Pilele de combustie din cooperarea cu Toyota vor fi utilizate la BMW i Hydrogen NEXT, alături de un set de pile de combustie şi un sistem general dezvoltate de BMW Group. Pe lângă parteneriatul pentru dezvoltarea şi industrializarea tehnologiei pilelor de combustie pentru piaţa largă, cele două companii sunt şi membri fondatori ai Consiliului Hidrogenului. O mulţime de alte companii importante din domeniile energiei, transporturilor şi industriei s-au alăturat Consiliului Hidrogenului cu începere din 2017, ajungându-se la peste 80 de membri.
Proiectul de cercetare BRYSON
Participarea BMW Group la proiectul de cercetare BRYSON (acronimul german pentru “rezervoare de stocare a hidrogenului, cu economie de spaţiu şi capacitate de utilizare optimizată”) subliniază încrederea în viabilitatea şi potenţialul viitoare ale tehnologiei pilelor de combustie cu hidrogen.
Rezultat al alianței dintre BMW AG, Universitatea de Ştiinţe Aplicate din München, Centrul de Construcţii Uşoare Sachsen GmbH, Universitatea Tehnică din Dresden şi WELA Handelsgesellschaft GmbH, prin acest proiect se încearcă dezvoltarea de rezervoare de stocare a hidrogenului la înaltă presiune. Acestea sunt concepute să permită integrarea uşoară în viitoarele arhitecturi auto universale.
Proiectul îşi propune să dezvolte rezervoare cu un design plat. Gândit să se deruleze timp de trei ani şi jumătate acest proiect va contribui şi la reducerea costului de producţie a rezervoarelor de hidrogen pentru automobile cu pile de combustie, ceea ce le va permite să concureze în mod eficient cu automobilele electrice cu baterii.