Tot ce s-a scris până acum s-a bazat pe comunicatul de presă și pe fotografiile oficiale. Acum, însă, am luat contact cu Dacia Spring în ”carne și oase” și iată ce am descoperit!
Trec direct la subiect și nu te mai plictisesc cu date pe care le știi deja, ci îți explic dedesubturile pe care le-am descoperit la primul contact cu Dacia Spring. ”Cel mai ieftin autoturism electric din Europa” arată în realitate ca un mini-crossover care se ia în serios: pare mai matur decât am presupus, cu ale sale protecții negre la pasajele roților și cu protecțiile de la baza ușilor (care nu sunt piese din plastic, ci stickere). Jantele arată foarte bine, dar nu sunt din aliaj, așa cum par, ci din tablă, cu capace.
Fiind foarte îngust, Spring nu are decât un ștergător poziționat central, cu un sistem articulat de brațe, și un singur stropitor de parbriz. Mi-au plăcut ușile care se închid cu un sunet ”matur”, dar panourile caroseriei nu sunt asamblate prea riguros. Clapeta încărcătorului, poziționată în calandrul față, se deschide când tragi de clapeta poziționată lângă cea a capotei motorului, sub bord.
Apropo de motor, este minuscul și ocupă doar jumătate din înălțimea compartimentului de sub capotă, care pare, astfel, foarte aerisit. Pompa de frână, cu al său mecanism servo, motorașul ștergătorului și alte subansamble sunt (foarte) expuse, vizibile, deci pot fi înlocuite ușor.
Portbagajul lui Dacia Spring este uriaș pentru dimensiunile mașinii. Este foarte adânc și lat, dar nu are o formă regulată. Spătarul banchetei se rabatează într-o singură bucată, trăgând simultan de cele două pârghii poziționate în capetele lui, iar suprafața formată la rabatare lasă un prag. Polița nu pivotează pe un ax când ridici hayonul, ci stă doar sprijinită în capătul dinspre banchetă. Oarecum. Relativ. Dacă ai peste 1,70 m, ai grijă la cap, pentru că poți lovi hayonul deschis.
La interior, primul lucru frapant este poziția înaltă și comodă pe scaune: un SUV în adevărata accepțiune! Designul interior este surprinzător de plăcut, iar sistemul multimedia este disponibil standard. La fel și cele două boxe de la baza parbrizului, aerul condiționat manual, cele 4 geamuri electrice și cele 6 airbaguri.
Plasticele sunt tari, dar asta nu știrbește cu nimic șarmul habitaclului: găsești mânere de uși cromate și baghete piano pe uși, mânere de viraj, și chiar tapițerie din piele (cred eu, artificială). Spațiul interior este decent, dar nu impresionează.
Eu, la cei 1,77 m, cu scaunul reglat pentru o poziție corectă la volan, ating cu genunchii spătarul când stau în spate. Și încă ceva: până la plafon mai am doar 4 cm, deci cei înalți ar face bine să stea în mașină înainte s-o comande. Dacă pe piețele din Asia înălțimea interioară nu e o problemă, în Europa s-ar putea să cearnă din clienți. Din față se coboară repede, pentru că decupajul este amplu, dar în spate trebuie să ”strecori” un pic picioarele, mai ales dacă… porți mult la pantof.
În România, modelul va fi disponibil la vânzare din primăvara lui 2021, însă prețul nu a fost comunicat încă. Întâi va fi disponibilă versiunea de car sharing iar în toamnă versiunea pentru clienți privați de persoane și cargo.
Sigur, mai sunt multe ”secrete” de spus, dar le păstrăm pentru Catalogul SUV 4×4, care va apărea la punctele de vânzare a presei în ianuarie 2021.