Colegii de la Quattroruote au urcat la bordul viitorului Mercedes CLA, așteptat în 2025, pentru o foarte scurtă experiență ca pasageri. Ocazia potrivită pentru a înțelege puțin mai multe despre schimbarea tehnologică și stilistică a companiei din Stuttgart.
Text: Alessio Frassinetti, Traducere și adaptare: Vlad Micu
Următorul CLA va fi important ca model de sine stătător, dar și (și mai ales) pentru că în urma sa se află cel puțin alte trei compacte. Noua generație se prezintă cu două motorizări bine definite, ambele bazate pe noua platformă MMA: pe de o parte, tehnologii avansate fără precedent ale motoarelor electrice; pe de altă parte, sosirea unei noi motorizări hibride, semn al dorinței de a satisface un public eterogen. Începând cu versiunea termică, inima noului CLA este un motor 1.5 în patru cilindri cu ciclu Miller din familia FAME, conceput pentru a garanta eficiență și emisii reduse. Proiectat cu soluții de ultimă generație, cum ar fi un carter din aluminiu cu tehnologie Nanoslide și un turbocompresor cu geometrie variabilă, propulsorul oferă puteri de 136, 163 sau 190 CP, susținute de un motor electric integrat de 27 CP care îmbunătățește și mai mult consumul de combustibil și performanțele. Sistemul mild hybrid permite o viteză de croazieră electrică de până la 100 km/h și oferă o recuperare optimizată a energiei la frânare, datorită unei transmisii automate cu dublu ambreiaj și opt trepte. Aceste soluții vor egala, potrivit companiei, eficiența unui diesel echivalent.
Din punct de vedere estetic și aerodinamic, CLA continuă să fie sportiv, dar introduce inovații deja vizibile în prototipurile camuflate în care am putut să mă plimb. Comparativ cu generația anterioară, acoperișul este coborât și mai mult, îmbunătățind eficiența aerodinamică, în timp ce farurile frontale cu LED – care sunt mai subțiri – și grila completă evidențiază un accent pronunțat pe designul funcțional, în special pentru versiunile electrice. Liniile laterale elegante și partea din spate caracterizată de lumini LED circulare amintesc de conceptul Vision EQXX, de la care noul CLA moștenește elemente tehnologice. Autonomia declarată pentru varianta electrică este de aproximativ 750 km, datorită unei arhitecturi de 800 volți și unei chimii de nouă generație care promit timpi de reîncărcare extrem de rapizi: ar trebui să fie posibilă restabilirea unei autonomii de până la 400 km în doar 15 minute.
Momentan îmi este absolut interzis să dezvălui detalii despre habitaclu, dar și aici vor fi o mulțime de noutăți, atât în aspectele vizibile, cât și în cele ascunse. Mă refer la noul sistem de operare MB.OS, care își face debutul pe noul CLA, dezvoltat in-house de Mercedes și integrat cu inteligență artificială pentru a îmbunătăți experiența de condus, precum și pentru a face arhitectura hardware mai eficientă prin minimizarea componentelor electronice. Configurația sistemului va permite manipularea fără probleme a comenzilor și o conexiune avansată cu ecosistemul digital al utilizatorului. După lansarea versiunii coupé, este planificată și o variantă Shooting Brake, precum și două crossovere, cel mai probabil noile GLA și GLB. Adio, pe de altă parte, berlinei Clasa A, ca parte a unei raționalizări a gamei, dar nu înainte de 2027.