Primul test cu noua Dacia Duster, model 2024 – 1.2 TCe și 1.6 E-Tech

Noua Dacia Duster model 2024 AutoExpert.ro

În sfârșit, am pus mâna pe noua Dacia Duster, model 2024! La testele oficiale din Malaga am verificat tot. Cât de repede accelerează, cât consumă, cum se simte pe șosea și cât de capabilă este versiunea 4×4? Află totul din testul nostru! Foto: Dacia

Dacia Duster a ajuns la a treia generație, pe care am întâlnit-o la prezentările statice de acum 6 luni. Ți-am povestit atunci totul despre cum arată și cum se simte static. Poți citi toate impresiile făcând click pe link-urile de mai jos:

 ➡ Click pentru gama de motoare 💡

 ➡  Click pentru dotări și spațiu interior 💡

 ➡ Click pentru Click pentru detalii despre exterior 💡

 

Noua Dacia Duster 1.2 TCe 4×2

Acum, că știm cu toții generalitățile, să-ți povestesc cum merge. Deci, iată-mă în Malaga, unde exemplarul meu 1.2 TCe 4×2 Journey mă așteaptă cuminte în parcarea aeroportului. Îl iau tare, pentru că traseul mă duce direct pe autostradă. Aici, TCe-ul ar trebui să se simtă cel mai „obosit”, însă, nu-i nici pe departe așa. Motorul de 1,2 litri nu se simte subturat nici între 1500 și 2000 rpm, ci funcționează rotund. Culcarea accelerației îl face să tragă progresiv, atingând un maxim al forței de tracțiune între 2500 și 3500 rpm. La 120 km/h, turația în trapta a 6-a este de 2500 rpm. La culcarea pedalei, cu doi jurnaliști și bagajele aferente, a dovedit clar că nu e necesar să retrogradezi la depășirile pe autostradă.

Noua Dacia Duster model 2024 AutoExpert.ro

Motorul este foarte bine izolat de mașină, iar zgomotele de la anvelope sunt foarte mici. Singura observație pe care o am este legată de turbulențele din zona oglinzilor, foarte probabil cauzate de vântul puternic din zona Gibraltarului. Cert e că poți purta o conversație civilizată, fără să ridici tonul, la 120 km/h. Aș fi preferat ca direcția să fie mai puțin asistată (este mai ușoară decât la a doua generație). Din cauza asta, e nevoie de mici corecturi în punctul central, la viteze mari. Partea bună este că am avut ocazia să discut cu specialiștii Renault, care și-au notat doleanța și o vor trimite mai departe. La ieșirea de pe autostrada cu limită de viteză 120 km/h, dar cu unele restricții locale de 100 km/h, consumul a fost de 6,1 l/100 km.

Duster TCe pe viraje

Pe drumurile locale care au urmat autostrăzii, am remarcat imediat rigiditatea platformei CMF-B, aflată la ani-lumină de cea a precedentei generații. Nicio denivelare nu o face să lucreze, ci rămâne permanent lipsită de zgomote din zona ușilor și îl face pe Duster să se simtă mai prompt la rularea rapidă pe viraje. Totuși, suspensia își trădează caracterul „jucăuș” și-l face pe Duster 1.2 TCe (specific de pe-acum motorizarea!) să „țopăie” vesel, dacă în meniu intră și denivelări ample. Acest aspect, în combinație cu direcția ușoară, nu te invită să ataci cu toate pânzele sus succesiunile de viraje, ci te determină să ai ceva precauții.

Noua Dacia Duster model 2024 AutoExpert.ro

Propulsorul urcă susținut în ture, fără să-mi fi dat vreodată impresia de mașină submotorizată, susținut de cutia care se manevrează ușor și exact, fără să „agațe”. Ambreiajul ține foarte sus, așa cum șade bine unei mașini de familie, fără pretenții sportive, iar frânele sunt ușor de dozat, în timp ce frânarea de urgență ține mașina impecabil pe trasă, fără a necesita vreo corecție. Surpriza venită din partea organizatorilor a fost tura de soft off-road, cu versiunea 4×2, printr-un parc național, tură în care Duster s-a descurcat și cu anvelope Eco, în ciuda înclinațiilor mari și a pământului bătătorit, acoperit cu praf, brăzdat de rădăcinile copacilor și presărat cu stânci ieșite prin colb. Poți dezactiva controlul tracțiunii pentru a scăpa din situații dificile, iar acesta se va reactiva automat la peste 50 km/h.

Duster model 2024 AutoExpert.ro

Noua Dacia Duster 1.2 TCe 4×4

Dar, cum probabil mă știau român cârcotaș, au pus la cale și un traseu off-road cu de toate, de la încrucișări de punți la pornire din rampă, de la înclinații laterale la zone în care nu puteai trece decât cu Hill Descent Control activat, m-au plantat la volanul unui Duster 1.2 TCe 4×4 încălțat cu anvelope all-season, mi-au alocat un instructor în dreapta și mi-au dat verde la distracție. În primul rând, pe zonele de urcare ușoară am fost îndemnat să nu apăs nicio pedală, pentru că motorul cu 3 cilindri va apela la cel electric alimentat la 48 V, făcând singur treaba, ceea ce s-a și întâmplat. Deci, nu trebuie să te mai stresezi cu cuplul scăzut la turații mici și să plângi după dCi-ul ieșit din ofertă, motorașul electric și bateria de 0,8 kWh suplinindu-l decent.

 ➡ Vezi aici prețurile noului Duster! 💡

Apoi, pentru pornirile din rampă, există un asistent care, la eliberarea pedalei de frână, nu lasă mașina să alunece timp de 3 secunde, timp în care tu poți accelera și elibera ambreiajul, proces care s-a desfășurat fără probleme în cazul meu. Înclinațiile laterale accentuate tind să te sperie pe tine, ca șofer, înainte ca Duster să simtă ceva, iar rularea chiar și cu o roată suspendată și cealaltă de pe diagonală abia atingând pământul se realizează natural, fără pierdere de tracțiune.

Duster model 2024 AutoExpert.ro

Am trecut prin modurile de rulare Noroi/Nisip și Offroad (fostul Lock) și am remarcat că asistența direcției scade, iar șocurile primite de roată nu mai sunt transmise puternic în volan. Totodată, prima treaptă este mai scurtă la versiunea cu tracțiune integrală, dar direcția are fix aceeași demultiplicare, de 15,4:1 ca la surorile 4×2. Per total, Dusterul 3 pare la fel de capabil ca 2-ul, dar rămâne să aflăm toate secretele de la eroii de pe facebook, care se vor avânta cu ele unde nici cu gândul n-au gândit proiectanții.

Noua Dacia Duster E-Tech

În a doua zi de teste am pus mâna pe un Duster E-Tech Extreme, iar surpriza a fost uriașă. Pe scurt, e cu totul altă mașină față de 1,2 TCe. Reglajele suspensiei și direcției diferă, iar rezultatul este un comportament mai „plantat” pe traiectorie, care nu necesită aceleași corecturi din volan și care îți dă încredere totală la atacarea în forță a virajelor. Refuz să cred că diferența atât de mare este doar de la cele 76 kg în plus, care domolesc un pic reacțiile suspensiei, sau de la distribuția diferită a maselor pe punți, ci tind să atribui comportamentul mai matur reglajelor diferite.

Duster model 2024 AutoExpert.ro

Pur și simplu, am aruncat fără jenă mașina pe virajele strânse, am provocat-o cum am știut mai bine și niciodată n-am simțit fiori de teamă pe șira spinării. Sistemul de propulsie este identic cu cel de pe Jogger. Așadar, o să-l mai auzi turându-se deranjant din senin, chiar și atunci când nu culci pedala. Stai liniștit, totul e în parametrii calculați de ingineri. Dovada stă în consumul care doar când accelerezi puternic trece de 6 l/100 km.

 ➡ Accesează aici pagina lui Duster! 💡

 

Verdict AutoExpert

Verdict Bogdan GrigorescuPe șosea, noul Duster reprezintă o evoluție clară raportată la a doua generație, la toate capitolele. Iar dacă ar trebui să aleg între 1,2 TCe și E-Tech, aș merge pe a doua variantă, fără rezerve. Are un comportament mai matur, mai sigur. În off-road, noul Duster 4×4 se comportă exemplar, dar mi-e greu să-l compar cu a doua generație. Capacitățile de off-roader ale aceleia erau cu adevărat impresionante, iar traseul nostru nu a fost extrem.
Date tehniceDacia DusterDacia Duster
ModelJourney TCe 130 4x2Extreme TCe 130 4x4Extreme Hybrid 140
Sistemmild hybridmild hybridfull hybrid
Motor termic
Nr. cilindriL3, turboL3, turboL4, aspirat
Cilindree (cmc)119911991598
Putere maximă/turație (CP/rpm)131/4500131/450091
Cuplu maxim/turatie (Nm/rpm)205/1750205/1750144
Motor electric
Putere maximă (CP)ncnc49+20
Cuplu maxim (Nm)ncnc20+50
Putere totală ansamblu (CP)131131140
Cuplu total ansamblu (Nm)ncncnc
Tracțiunefațăintegrală permanentăfață
Cutie de vitezemanuală, 6 treptemanuală, 6 treptemultimodală
L × l × h (mm)4343 x 1813 x 16614343 x 1813 x 16614343 x 1813 x 1661
Ampatament (mm)265726572657
Masă la gol (kg)137914651455
Volum portbagaj (l)474358430
Capacitate brută baterie (kWh)0,80,81,2
Accelerație 0–100 km/h (s)9,91110,1
Viteză maximă (km/h)180180160
Consum mixt (l/100 km)5,565,1
Emisii CO2 (g/km)124136114
Preț de bază (euro)23.10025.30026.650

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult