La două luni după prezentarea statică de la Paris, prezentăm primul test Dacia Sandero, Sandero Stepway, Logan construite pe noua platformă CMF-B a Alianței Renault-Nissan.
Foto: Răzvan Măgureanu, Dacia
De 16 ani am auzit doar că Dacia este o marcă low-cost, iar toți bloggerii care vroiau să facă trafic spuneau că Dacia e un puzzle din componente de la modele mai vechi Renault. Pentru motoare acest lucru nu mai era de mult adevărat dar platforma era într-adevăr veche, de la Clio II din 1998.
Din același motiv, Dacia era considerată mult inferioară modelelor Skoda, a cărei istorie post revoluția din 1989 are multe asemănări cu marca românească.
Iată însă că astăzi roata s-a învârtit și noile Dacia Sandero/Sandero Stepway/Logan sunt construite pe cea mai noua platformă CMF-B a Alianței Renault-Nissan în timp ce Skoda Fabia este singura mașină de clasă mică a grupului VW care nu a mai apucat să treacă la platforma MQB A0 utilizată de Polo și Ibiza.
Așadar, noile Dacii au sărit peste trei generații de platforme, de la cea a lui Clio II din 1998 la cea CMF-B a lui Clio V din 2019, fiind mai moderne ca niciodată. Ce aduce noua platformă?
– un pachet de sisteme de asistență pe care Dacia Sandero/Logan nu l-au avut niciodată cu asistență pentru frânarea de urgență
– asistent pentru unghiul mort
– o masă mai redusă, aerodinamică mai bună și rigiditate structurală îmbunătătțită
– șase airbaguri inclusiv airbaguri cortină
– un spațiu mai mare în spate la genunchi cu 42 mm atât la Sandero cât și la Logan
– posibilitatea de a adapta propulsia hibridă care vine în 2022.
Vezi și filmul cu testul
Primul test Dacia Sandero, Sandero Stepway, Logan
Acum 8 ani, în noiembrie 2012, zburam până în Spania pentru a testa a doua generație Logan și Sandero. Acum, pandemia de coronavirus ne-a îngrăsit libertatea de mișcare și am luat primul contact cu cea de-a treia generație pe un traseu ocolitor între noul sediu Renault din București și centrul RTR de la Titu trecând prin județele Ilfov, Giurgiu și Dâmbovița. Primul test Dacia Sandero, Sandero Stepway, Logan.
Am plecat la drum cu Dacia Sandero Stepway ECO-G T100 echipată cu noul motor turbo de 1 litru în trei cilindri de 100 CP cu GPL cuplat cu transmisie manuală cu 6 trepte. Rezervorul de GPL de 40 litri este amplasat în locul roții de rezervă și de aceea nu răpește nici măcar un litru din volumul portbagajului. Împreună cu rezervorul de benzină de 50 litri autonomia ajunge la incredibila cifră de 1300 km.
Spre deosebire de alte instalații pe GPL, mașina pornește pe gaz în majoritatea timpului, doar atunci când este foarte frig pornirea fiind realizată pe benzină.
Noua platformă își arată calitățile
Noua platformă CMF-B își dovedește superioritatea în toate privințele. Sandero Stepway este silențioasă pentru segmentul său și nivelul general de zgomot rămâne în limite acceptabile și la viteze maxime de 160 km/h. Motorul are un rârâit specific unui trei cilindri la pornirea la rece dar apoi devine silențios și nu vibrează în niciun regim de turație.
Trenul de rulare este la ani lumină de cel vechi. La vechiul model suspensia era foarte moale, ruliul era destul de mare și subvirarea apărea foarte devreme. Acum, trenul de rulare este mai ferm dar nu foarte rigid, fiind puțin mai moale decât la Clio, ruliul s-a redus semnificativ dar există încă și subvirarea apare mai târziu.
Păcat că direcția nu este la nivelul neașteptat de bun de la Clio și Captur. Este foarte asistată, prea asistată chiar, și la viteze de autostradă de 130-160 km/h sunt necesare mici corecții pentru a păstra traiectoria. Verdict: direcția e prea asistată, fără feedback suficient și prea sensibilă. În special la Sandero Stepway, ținuta de drum în linie dreaptă este nervoasă și dă senzația de instabilitate la viteze mari.
Motorul pe GPL este recomandat de autonomie dar nu impresionează. Golul turbo este la fel de vizibil precum la vechiul TCe90 de 0,9 litri iar răspunsul motorului este destul de anesteziat. Însă pentru taximetriști este mașina ideală.
Cu totul alta este situația la Logan și Sandero. Cu o gardă la sol mai joasă, atât Sandero cât și Logan au o ținută de drum mai bună. Apoi, grație ampatamentului mai mare, Logan este și mai bine așezat pe drum și mai confortabil. Am avut ocazia să conducem Logan doar pe circuitul de la Titu, iar la viteze de 160 km/h, stabilitatea este exemplară. Feelingul la condus este că te afli într-o mașină de clasă mai mare pentru că inspiră multă siguranță la condus.
Am remarcat de asemenea noua cutie CVT cu variație continuă combinată cu motorul TCe90 care este ani lumină mai modernă decât fosta cutie robotizată Easy-R.
Trebuie să menționăm că transmisia CVT are pe lângă D și o treaptă L (Low) care menține mai mult treapta de viteză, foarte utilă atunci când este nevoie de o frână de motor mai puternică sau conducem pe drumuri cu aderență scăzută.
Pe drumul de întoarcere, am schimbat Sandero Stepway ECO-G T100 cu Sandero TCe 90 echipat cu același motor turbo de 1 litru dar pe benzină și cu 90 CP cuplat tot cu transmisie manuală cu 6 trepte.
Aproape la fel de bine ca Logan stă pe drum și Sandero, care are o ținută de drum evident mai bună decât a lui Sandero Stepway.
În plus, motorul TCe90 a fost o surpriză extrem de plăcută. Deși are 10 CP mai puțin decât versiunea de 100 CP pe GPL, pare mai viu, răspunde mai spontan și golul turbo este mult redus. Se simte la condus aproape la fel precum versiunea de 100 CP pe benzină de la Clio și Nissan Juke.
Mihai Bordeanu, directorul de marketing Dacia ne-a lămurit și în ceea ce privește dieselul. “Dieselul este din ce în ce mai puțin cerut în clasa mică și noi credem că GPL-ul este o alternativă viabilă. Deja în Franța 25% din vânzări sunt pe GPL. Iar în 2022 ne pregătim de electrificare, tehnologie care este deja disponibilă pe această platformă.”
Un interior mult peste condiția de low-cost
Doar cineva rău intenționat ar mai putea aduce critici interiorului la acest nivel de preț. În niciun caz, interiorul noilor modele Dacia nu arată low-cost ci este asemănător cu ale oricărei mașini de clasă mică gen Opel Corsa, Skoda Fabia, Ford Fiesta:modern, clar, asamblare foarte bună, cromatică reușită.
Plasticul de pe bord este tare, dar textura lui este modernă, iar inserția de stofă din zona centrală a bordului, noul volan, butoanele elegante ale climatizării, feelingul la atingerea celor doar câteva butoane fizice, designul gurilor de ventilație, displayul dintre indicatoarele de bord, noile fețe de uși și sistemul multimedia ne arată că nu s-au mai făcut economii meschine.
În premieră la Logan a apărut frâna de parcare electrică iar opțional se oferă pornire din buton și card de acces.
Sandero Stepway e și mai spectaculos cu inserții portocalii la gurile de ventilație, pe fețele de uși și cu cusături portocalii la scaune. În plus, Sandero Stepway se deosebește de Sandero și prin scuturile de protecție față și spate vopsite în structură astfel că sunt aproape imposibil de zgâriat.
O inovație la Sandero Stepway o reprezintă și barele longitudinale de pe acoperiș. În premieră în industria auto acestea se pot roti la 90 grade și transforma în bare transversale! Ingenios! În plus, suportă o sarcină utilă de 80 kg.
La fel de ingenios este și sistemul audio de bază. E totuși impropriu spus deoarece nu mai există un radio clasic. Sub un capac deasupra consolei centrale se află un locaș unde se poate amplasa un smartphone lângă care se află o mufă de încărcare rapidă a telefonului. Cu ajutorul aplicației Dacia Media Control care se poate descărca gratuit din Google Play sau Apple Store, smartphone-ul se transformă în sistemul multimedia al mașinii. Poți utiliza waze sau google maps pentru navigație sau poți selectat posturile preferate de radio. Dacă totuși ești de modă veche și nu ai smartphone, tot ai acces la radio cu ajutorul butoanelor din dreapta de pe volanul multifuncțional, posturile de radio fiind afișate pe displayul dintre indicatoarele de bord.
Următoarea opțiune este sistemul Media Control cu ecran tactil de 8 inchi, radio DAB și 4 difuzoare. Iar versiunea de top este Media Nav cu același ecran tactil de 8 inchi care vine și cu un suport de telefon.
Acest suport de telefon nu este însă deloc practic. Dacă îl rotești și amplasezi telefonul orizontal, vederea ecranului telefonului îți este obturată de volan iar dacă îl pui vertical trebuie să îl ridici destul de sus pentru că altfel, la majoritatea telefoanelor, clipsurile suportului aapasă pe butonul lateral care dă restart la telefon. Ridicându-l destul de sus, îți obturează din câmpul vederii deoarece planșa de bord este oricum destul de înaltă. Dacă sistemul de bază este o inovație strălucită, ideea cu suportul de telefon este neinspirată.
Spațiu interior peste media clasei
Noua platformă aduce avantaje clare în materie de spațiu interior. Spațiul la genunchi în spate este cu 42 mm mai mare atât la Sandero cât și la Logan. Astfel, în spate ai acum cel mai mare spațiu din clasa mică. Bravo, Dacia! Iar bancheta este bine profilată și confortabilă.
Apoi, podeaua dublă, un alt avantaj al platformei CMF-B permite obținrea unei suprafețe complet plane la rabatarea banchetei. De asemenea, podeaua portbagajului a coborât cu 10 mm și astfel s-a mărit spațiul portbagajului: 328 litri la Sandero (+8 litri) și 528 litri la Logan (+18 litri).
Mai notăm cârligele practice, câte două de fiecare parte din portbagaj, cârligul de la picioarele pasagerului față de pe tunelul median pentru agățarea unei plase sau genți.
De asemenea, cotiera centrală ascunde un spațiu generos de depozitare, volumul acestora crescând la 21 litri. În premieră la Dacia se poate opta pentru trapă vitrată electrică.
În plus, Logan vine cu un kit special de partiționare a portbagajului și cu măsuțe pe spătarele scaunelor față. Copiii se vor bucura de ele și nu numai.
Un design elegant
Prima generație Logan a fost ca o cutie pe patru roți. A doua generație a fost tot o cutie, dar mai stilată. A treia generație are însă stil și subiectiv Logan mi se pare mai elegant decât Peugeot 301.
Luneta care coboară mai lin spre spate, consola spate mai scurtă, și noile proporții cu lungimea mai mare cu 36 mm și înălțimea redusă cu 10 mm o fac mai alegantă și mai stilată.
Ne-au plăcut atât la Sandero cât și la Logan semnătura luminoasă în formă de Y care va fi noua identitate de marcă Dacia, noua grilă și designul orientat mai mult pe orizontală.
Dacia Logan se va produce la Mioveni și în Maroc la Casablanca, Sandero Stepway la Mioveni, Casablanca și Tanger în timp ce Sandero se va produce exclusiv în Maroc la Tanger și Casablanca.
Prețuri în creștere
Așa cum am scris prețurile sunt în creștere cu 10% și motorul de bază SCe65 are 10 CP mai puțin. Noua platformă a ncondus la creșterea prețiurilor ca și echiparea standard mai bună.
În slide-ul de mai jos vedeți prețurile tuturor versiunilor.
Verdict
Primul test Dacia Sandero, Sandero Stepway, Logan. În sfârșit o mașină în pas cu timpurile actuale.Nu mai e low-cost și nu se mai vede nicăieri o economie meschină prin soluții ciudate. Ne place stilul, ne place interiorul care arată bine și este spațios.
Platforma aduce un plus evident cu un tren de rulare echilibrat cu un bun compromis între ținută de drum și confort,nivel de zgomot redus. Foarte bun motorul TCe90 de 1 litru turbo, dar nu la fel de impresionant motorul pe GPL. Ținută de drum sigură pentru Sandero și Logan, dar ușor nervoasă pentru Stepway. Prețurile sunt în creștere dar este o tendință generală.
- Design elegant
- Spațiu interior generos
- Portbagaje decente
- Sistem audio de bază interesant în special pentru tineret
- Motor TCe90 silențios și vioi
- Sisteme de asistență decente la acest preț
- Ținută de drum în mare progres
- Direcție prea asistată
- Ținută de drum nervoasă la Stepway
- Suport telefon nepractic