Dacia Duster 2 vine cu un design nou, un interior complet renovat cu o calitate net superioară, sisteme moderne de asistență și un sistem multimedia îmbunătățit. Primul test din Grecia cu versiunile TCe 125 4×2 şi dCi 110 4×2 ambele în echiparea de top Prestige.
Cu peste 1 milion de unități vândute de la lansarea din aprilie 2010, Duster este unul din marile succese Dacia. dacă socotim şi modelele vândute sub sigla Renault în Rusia şi America de Sud, vânzările Duster depăşesc 2 milioane de unităţi. Noua generație păstrează calitățile primului model care înseamnă spațiu generos demn de un SUV de clasa compactă la preț de SUV de clasă mică și excelentele aptitudini off-road.
Au existat speculații că a doua generație va fi construită pe platforma CMF de la Renault simplificată însă în cele din urmă s-a păstrat platforma originală cu mențiunea că aceasta a fost îmbunătățită, caroseria a fost ranforsată şi mult mai bine insonorizată, designul exterior este nou, interiorul este complet reconstruit și au apărut sistemele moderne de asistență. Să le luăm pe rând.
Interior complet renovat
Una din principalele critici ale fostei generații era plasarea prea jos a sistemului multimedia și consola centrală prea verticală. La noua generație, acesta este plasat mai sus cu 74 mm și este ușor orientat spre șofer. Deocamdată, se oferă sistemul multimedia cu displayul tactil de 7 inch, iar în vara lui 2018 va urma un sistem multimedia mai sofisticat cu ecran de 8 inch cu ramă de sine stătătoare.
Și ecranul arată mai elegant pentru că nu mai este încastrat direct în bord ci are o ramă de sine stătătoare.
Au apărut niște butoane suplimentare imediat sub ecranul sistemului multimedia pentru Hill descent control şi decuplare ESP (la versiunile 4×4), Eco, activare start&stop, blocare uși, sub forma unor clapete de pian, foarte elegante.
În premieră la Duster este disponibilă climatizare automată. Aceasta dispune de afișaje digitale în interiorul butoanelor rotative, ușor vizibile. Impresionează plăcut și calitatea butoanelor rotative de la climatizare. Sunt plăcute la atingere și se simte fiecare treaptă de reglaj. Un finisaj asemănător cu un inel cromat este și la măciulia schimbătorului cutiei de viteze manuale care arată foarte bine.
Trebuie să remarcăm aici și cele cinci guri de ventilație (trei în centru și câte una în lateral) cu un nou design.
Volanul cu patru spițe complet nou cu claxonul înglobat în butucul volanului este standard în toate versiunile și în premieră se poate regla și pe adâncime (50 mm) pe lângă reglajul pe înălțime existent și înainte (40 mm).
Comenzile pentru computerul de bord sunt acum pe volan, în dreapta, iar afișajul computerului de bord are grafica și fonturile de la Renault Kadjar. Și indicatoarele de bord au o grafică nouă, mai modernă. De asemenea, prin repoziționarea frânei de mână, selectorul sistemului 4×4 la versiunile 4×4 este montat acum mai la îndemână pe tunelul median.
Și scaunele față sunt complet noi, au un cadru nou, oferă un suport lateral mai bun și beneficiază de un șezut mai lung cu 20 mm, de tetiere noi, cotieră și reglaj pe înălțime pe o distanţă mai mare, de 60 mm faţă de 40 mm înainte. Acesta este unul dintre progresele cele mai importante înregistrate la Duster deoarece vechile scaune, prea moi, și cu o susținere laterală slabă, au îndepărtat mulți clienți.
Acum se stă la fel de bine ca într-un Renault Kadjar. Iar reglajul pe înălțime al scaunului și pe adâncime al volanului permite tuturor indiferent de talie să găsească poziția optimă de condus.
În plus, spațiile de depozitare sunt mai generoase și a apărut un mic compartiment de 2,7 litri sub scaunul pasagerului.
Ambianța interioară este net mai elegantă decât la prima generație și nu te mai simți deloc într-o mașină low-cost.Reglajele noi, materialele noi și faptul că toate comenzile sunt acolo unde te-ai aștepta să fie fără a se mai face rabat la ergonomie pentru a salva câțiva euro conferă o atmosferă interioară care nu este departe de Kadjar.
Dimensiunile exterioare au rămas aceleași (4,3 m lungime, 1,8 m lățime), în timp ce volumul portbagajului a rămas aproximativ acelaşi. Cu bancheta în poziţie normală, acesta măsoară 445 litri la versiunea 4×2 şi 411 litri la 4×4. Prin rabaterea banchetei fracţionabile (standard de la la al doilea nivel de echipare), volumul creşte până la maximum 1.478 litri.
Echipare în mare progres
Pe lângă clima automată şi volanul reglabil pe adâncime, notăm și sistemul de acces fără cheie (opţional la nivelul de top Prestige) dar și sisteme moderne de asistență cum sunt asistentul de unghi mort, faruri automate și un set de patru camere video (una în față, două în lateral și una în spate). de asemenea opţionale la nivelul de top Prestige. Aceste camere sunt extrem de utile în off-road și se pot activa pe rând de pe ecranul tactil sau automat când se cuplează în marşarier. Acestea se dcuplează automat când viteza depăşeste 20 km/h.
De asemenea, în premieră pentru un model Dacia, Duster dispune de șase airbaguri, inclusiv airbaguri cortină. Însă conform declaraţiilor celor de la Dacia, noul Duster a fost proiectat pentru doar 3 stele la testul EuroNCAP.
Design exterior nou
Deși vorbim de aceeași platformă și la prima vedere nu pare, designul exterior este complet nou. Niciun element al fostei generații nu-și mai găsește loc pe Duster 2. Calandrul este nou, iar blocurile optice, care includ de-acum și luminile de zi cu LED, s-au extins în lateral şi sunt mai subţiri, mărind senzația vizuală de stabilitate. De asemenea, scuturile de protecție din plastic față și spate sunt mai proeminente, iar barele longitudinale de pe acoperiș sunt din aluminiu cu excepţia primei versiuni de echipare. Scuturile mai proeminente, noile jante de aliaj de până la 17 inch, flancurile late înălțate, ornamentul vertical din plastic de pe aripile față și nervurile accentuate ale capotei întăresc imaginea de robustețe a noii generații Duster.
În schimb, evazările aripilor nu mai sunt atât de proeminente, ceea ce îi conferă un aspect mai soft în contrast cu aspectul rustic al primei generații.
Nu este vorba doar de o imagine robustă ci și de aptitudini off-road de primă clasă pentru că Duster beneficiază în continuare de o gardă la sol de 210 mm, unghiuri de atac/ieșire de 30 respectiv 33 grade, sistem de asistare la plecarea din rampă și la coborârea pantelor iar versiunea 4×4 este dotată cu busolă. Ca și înainte, sistemul 4×4 se bazează pe același cuplaj de la Nissan Qashqai care permite blocarea transmisiei în raport 50-50% în situații grele. Citeşte aici primele impresii despre versiunea 4×4.
De asemenea, baza parbrizului este poziționată cu 100 mm mai în față decât la vechiul model. Designerii au împușcat astfel doi iepuri dintr-o lovitură: au obținut o siluetă mai dinamică, înclinând mai mult montanții față și au mărit spațiul virtual perceput de călători. Totul se încheie cu noile stopuri pătrate, cu semnătură luminoasă cu patru carouri, în ton cu actuala gamă Dacia. Acestea seamănă puțin cu cele de la Jeep Renegade și arată foarte bine.
- Preț în continuare atractiv
- Insonorizare mult superioară
- Aptitudini off-road peste media clasei
- Interior mult mai rafinat
- Opțiuni moderne nemaiîntâlnite la un model Dacia
- Lipsa unui diesel mai puternic
- Lipsa unei versiuni 4×4 cu transmisie automată
- Puntea spate semirigidă are limitele sale în conducere sportivă
Gama de motoare
Gama de motoare a suferit câteva îmbunătățiri. Vechiul motor aspirat de 1,6 litri a fost înlocuit cu noul motor aspirat de 1,6 litri SCE 115 care există și pe noul Megane. Acesta poate fi comandat atât cu tracțiune față cât și integrală. Urmează TCe 125 disponibil de asemenea cu 2wd și 4wd în combinație cu transmisia manuală cu 6 trepte. În gama diesel, Dacia se bazează pe același 1.5 dCi în versiune de 90 CP (exclusiv 2wd) și 110 CP (2wd și 4wd) tot în combinație cu transmisia manuală cu 6 trepte.
Versiunea 1.5 dCi 110 CP 4×2 poate fi comandată și cu transmisia automată EDC cu dublu ambreiaj. Nu există însă posibilitatea de a combina cutia EDC cu tracțiunea integrală, opțiune indisponibilă de asemenea și în gama Renault din cauza spațiului redus.
Noi am avut pentru test versiunile TCe 125 4×2 cu transmisie manuală și dCi110 4×2 cu transmisie EDC.
Prima concluzie este că insonorizarea este mult mai bună decât la vechea generație. Dacia vorbește chiar de o izolare fonică cu 50% mai bună care este reală. La 130 km/h se poate purta acum un dialog civilizat la volum scăzut. Și din acest punct de vedere Duster nu mai poate fi considerat un SUV low-cost.
Iar această insonorizare foarte bună este valabilă atât la diesel cât şi la benzină.
La drum, se comportă similar cu modelul vechi în sensul că există un ruliu destul de important în virajele abordate sportiv și la limită puntea semirigidă de la versiunea 4×2 tinde să iasă în exterior la virajele rapide.
În schimb, noua direcție electrică reprezintă un pas înainte fiind mai ușor de manevrat comparativ cu vechea direcție electrohidraulică. Mai ales la viteze mici, forţa în volan este mult redusă faţă de vechea direcţie.
De asemenea, tot ca înainte, confortul la rulare este foarte bun dar trebuie să remarcăm suspensia mai silențioasă acum care contribuie la reducerea nivelului general de zgomot. Iar parbrizul mai înclinat obținut prin mutarea bazei acestuia cu 100 mm spre înainte a contribuit pozitiv la aerodinamică și la reducerea zgomotului la vânt.
Motorul 1.2 TCe oferă performanțe bune, urcă ușor în ture și se armonizează bine cu transmisia manuală cu 6 trepte, bine etajată. În mers sportiv, consumul urcă spre 8,5 l/100 km dar la un mers normal se pot obține și valori mai bune de sub 8l/100 km.
Dieselul este clar mai economic în versiunea cu transmisie EDC testată înregistrând valori de 5,5-6 l/100 km însă nu este mai dinamic decât benzina în ciuda unui cuplu mai mare cu 55 Nm obţinut cu 550 rpm mai jos. Motorul turbo pe benzină accelerează mai repede până la 100 km/h, atinge o viteză maximă puţin mai mare şi parcurge 1 km cu start de pe loc cu 1,8 secunde mai repede. În aceste condiţii nu se justifică diferenţa de preţ de 900 euro în plus pentru diesel.
Din păcate echiprea de top nu este disponibilă cu motorul turbo pe benzină ci doar cu dieselul de top de 110 CP în versiunea 4×2 cu ED şi 4×4 cu transmisie manuală.
Echiparea Prestige oferă un nivel de dotări mult superior vechii generații incluzând pachetul Exterior Look (scuturi față și spate, carcasele oglinzilor, barele de pe acoperiș cromate satinate), jante de aliaj de 17 inch Maldive, cameră de marșarier, sistem de navigație Media Nav, climă automată, scaune faţă încălzite şi sistem de navigaţie.
Cu toate aceste dotări, preţul versiunii dCi 110 4×4 este de 18.750 euro.
Pe lista de opţionale se află cardul de acces, asistentul de unghi mort, sistemul de camere, vopseaua metalizată şi tapiţeria de piele care ridică preţul final la 20.200 euro.
Până la echiparea Prestige se mai oferă două niveluri Essential şi Comfort. De remarcat că a dispărut nivelul de echipare de bază foarte sărac de la fosta generaţie:
De aceea, la prima vedere pare că Duster s-a scumpit dar nu este aşa. Este adevărat că fosta generaţie începea la 10.900 euro iar cea nouă la 12.350 euro. Însă faţă de prima generaţie, la noul Duster în echiparea de bază Essential există geamuri electrice pe faţă, închidere centralizată, computer de bord şi două airbaguri în plus care nu existau la fosta generaţie la nivelul de bază.
Puteţi consulta aici întreaga listă de preţuri şi opţionale.