A treia generație VW Touareg este un SUV premium 100%. Construit pe platforma MLBEvo dezvoltată de Audi, VW Touareg beneficiază de toate sistemele dinamice de la Audi Q7, Porsche Cayenne sau Lamborghini Urus dar are un interior și sistem multimedia propriu. Primul test drive de la Salzburg.
Patriarhul lui VW, Ferdinand Piech a avut dintotdeauna visuri mărețe. Unul dintre ele a fost să creeze o gamă de lux cu care să concureze BMW și Mercedes. Astfel, în 2002 s-a născut gama de lux de la VW – limuzina de lux Phaeton și SUV-ul de lux Touareg. Primul nu prea a avut succes dar până la urmă toată afacerea a fost profitabilă deoarece platforma lui Phaeton a fost utilizată atât pentru VW Touareg cât și pentru Bentley Continental. Ulterior, aceiași platformă a stat și la baza primei generații Porsche Cayenne în 2003.
Dacă prima generație a fost comparată frecvent cu Mercedes ML sau BMW X5 dar îi lipsea parcă acea aură de premium, a treia generație este un SUV 100% premium cu un tren de rulare premium care are toate sistemele dinamice de la frații mai scumpi și un interior premium cu un sistem multimedia superb.
Gabarit similar cu Porsche Cayenne
Noul VW Touareg are același gabarit cu Porsche Cayenne, fiind la fel de lat, cu 40 mm mai scurt și cu 6 mm mai înalt. Cu 4.878 mm lungime (+77 mm), 1,984 mm lățime (+44 mm) și 1.702 mm înălțime (+7 mm), Touareg are formatul unui SUV premium de clasă mare.
În spate este mult loc la genunchi (ampatamentul de 2.894 mm este similar cu cel al lui Cayenne) și bancheta spate este foarte bine profilată. Segmentele banchetei spate culisează pe o distanță de 160 mm, iar spătarul banchetei se înclină sub patru unghiuri diferite. Prin rabaterea banchetei suprafața creată este continuă dar nu este perfect plană. Segmentele banchetei se rabat la fel ca la Cayenne, ori de la baza șezutului ori de la manetele din portbagaj.
Ușoara alungire a consolei spate a condus la mărirea spațiului din portbagaj care are acum 810 litri (+113 litri) atunci când bancheta spate este împinsă la maximum spre înainte. Dar chiar și cu bancheta spate împinsă spre spate, volumul portbagajului este uriaș acesta având o formă regulată, un covoraș cu față dublă din care una cauciucată, foarte practică și șine pentru amararea bagajelor.
Scaunele față certificate AGR cu multiple reglaje electrice inclusiv reglaj electric pentru laterale și lungimea șezutului oferă o susținere excelentă iar poziția de condus este înaltă ca într-un Range Rover Sport. După primele impresii de condus, vizibilitatea este foarte bună spre înainte datorită montanților mai subțiri, oglinzilor mai finuțe dar și spre treisferturi spate.
Deși Touareg împarte platforma cu Cayenne, Q7 sau Urus, interiorul este complet diferit de frații săi.
Concept multimedia complet nou pentru VW Touareg
Standard, noul VW Touareg vine cu sistem multimedia Discover Pro cu ecran tactil de 9,2 inci și navigație. Opțional, mașinile de test erau dotate cu noul sistem Innovision Cockpit (2.901,22 euro) care include indicatoare de bord virtuale (Active Info Display) pe ecran de 12 inci, sistem multimedia cu ecran tactil de 15 inci, încărcător wireless, interfață telefonie mobilă și consolă centrală negru lucioasă. Ecranul de 15 inci este cel mai mare montat pe o mașină în Europa și al doilea ca mărime după cel de la Tesla Model S/X. Cele două ecrane sunt practic întrepătrunse, neexistând nicio ramă între ele, iar ecranul de 15 inci al sistemului multimedia este ușor îndreptat spre șofer.
Navigația utilizează hărțile de la Google Maps, mașina fiind dotată cu un SIM separat, Nu există comenzi separate pentru climatizare, acestea fiind tactile și incluse în ecranul sistemului multimedia. Însă spre deosebire de alte modele care utilizează aceeași soluție, la Touareg sunt ușor de accesat, la baza ecranului fiind afișate tot timpul indicațiile de temperatură iar un alt buton oferă acces direct la direcțiile și viteze aerului. Tot la baza ecranului tactil se regăsesc comenzile pentru încălzirea, ventilarea și reglajul lateralelor spătarului și lungimii șezutului ca și pentru programele de masaj.
S-a simplificat și modul de afișare de la Active Info Display. Avem de ales între două moduri: cu harta de la navigație în centru și indicatoarele clasice mari în lateral (turometru și vitezometru) sau cu harta de la navigație pe tot ecranul de 12 inci și două informații la alegere. În ceea ce privește informațiile afișate în al doilea mod, din meniul sistemului multimedia se poate configura ce să apară dintre autonomie, busolă, altitudine și informații despre destinația de la navigație. Când se alege afișarea busolei, la apropierea de intersecții, se afișează în detaliu harta intersecției și calea de urmat.
Meniurile sunt accesate din lateralul ecranului și totul este simplu și intuitiv. Apoi, pe consola centrală se află cele două controllere pentru dinamica rulării. În stânga avem controllerul pentru programele de condus cu cele șapte programe (Eco, Comfort, Normal, Sport, Individual, plus opțional Off-road și Snow) iar în dreapta controllerul pentru reglajul gărzii la sol care permite ajustarea pe patru niveluri atunci când se comandă suspensia pneumatică inclusă în pachetul Dynamic 1 alături de direcția integrală (2.738 euro).
Pe lângă nivelul de bază al suspensiei, există modul Road (-15/25 mm față de nivelul de bază sau automat la peste 120 km/h), Off-road (+25 mm), Off-road Plus (+70 mm) și Load (-40 mm). Modul Individual permite reglajul separat al răspunsului direcției, cutiei/motorului și suspensiei, iar în modul Off-road se poate opta pentru programele Auto, Gravel, sand și Expert ce reglează răspunsul tracțiunii și al ESP-ului (inclus în pachetul Off-road).
Însă ca și la Cayenne, nu mai există opțiunea pentru un pachet off-road cu reductor. Sistemul de tracțiune integrală se numește tot 4Motion ca și la alte modele VW dar tehnic Touareg utilizează sistemul quattro de la Audi cu diferențial central blocabil care poate transmite până la 70% din cuplu spre față sau până la 80% spre spate. Există un pachet Off-road (603 euro) dar acesta include acum doar un scut, rezervor mărit la 90 litri față de 75 litri și modul Off-road și Snow.
Dacă se comandă suspensia pneumatică se obține un avantaj suplimentar în off-road pentru că unghiurile de trecere sunt mai mari: unghi de atac și degajare de 31 grade în loc de 25 și unghi ventral de 25 grade în loc de 18,5. De asemenea, crește și înălțimea vadului de apă prin care poate trece de la 490 la 570 mm.
Tot opțional, există și pachetul Dynamic 2 care include suplimentar barele stabilizatoare active acționate electromecanic de două motorașe conectate la rețeaua de 48V.
Mașina de test avea toate aceste delicatese tehnice incluse în pachetele Dynamic 1 și 2. Pentru test a fost disponibilă doar versiunea V6 TDI mai puternică de 3 litri și 286 CP dar se vor putea comanda și dieselul de bază V6 TDI tot de 3 litri cu 231 CP/500 Nm, benzina V6 de 3 litri cu 340 CP/450 Nm și dieselul V8 TDI de 4,2 litri și 421 CP de la Porsche Panamera.
Extrem de incisiv cu sistemele dinamice opționale
Noul VW Touareg se conduce precis și sigur, iar preluarea platformei MLBEvo înseamnă și o construcție ușoară, 48% din elementele de caroserie fiind din aluminiu. Astfel, masa la gol a coborât sub 2 tone, fiind de 1.995 kg pentru versiunea TDI de 286 CP testată. La condus, SUV-ul lui VW se simte ușor și aproape la fel de agil ca Porsche Cayenne dacă se comandă sistemele dinamice enunțate mai sus și prezente pe mașina de test. Cu suspensia pe modul Sport, în virajele luate moderat, până la o accelerație laterală în jur de 0,5 g ruliul este zero și abia la negocierea mai rapidă a virajelor apare un ușor ruliu. Barele stabilizatoare active reacționează mai repede decât înainte și își fac foarte bine treaba.
- Spațiu interior generos
- Portbagaj uriaș
- Modularitate foarte bună
- Preț fără concurență
- Dotare standard foarte bună
- Sistem multimedia de top și cu preț atractiv
- Dinamică superbă cu sistemele dinamice opționale
- Nu mai are pachet de off-road greu
- Sisteme de asistență doar ca opțiune
Apoi, dacă comutăm pe modul Comfort al suspensiei pneumatice, VW Touareg oferă un confort la rulare de înaltă clasă deși mașina noastră de test, un R-Line, avea jante de 20 de inci. Mașina plutește efectiv peste drum, Touareg oferind un confort la rulare superior de exemplu lui Mercedes GLE dotat de asemenea cu suspensie pneumatică. La viteze de peste 130 km/h, trenul de rulare este foarte silențios și zgomotul la vânt este redus, o contribuție importantă având și geamurile duble laminate. Doar la accelerări de la viteze mici se aude un ușor zumzăit de diesel.
Motorul V6 turbodiesel este extrem de vivace. Acesta reacționează spontan la apăsarea pedalei de accelerație și împinge viguros de la 1.500 rpm. Cuplul de 600 Nm este mai mult decât ne-am dori și în orice regim ai tot timpul rezerve de putere. Pe modul Eco, există o ușoară întârziere a cutiei automate cu opt trepte dar aceasta dispare pe modul Sport sau dacă se schimbă treptele din padelele din spatele volanului. Impresionează și eficiența pentru că pe traseul de test care a combinat autostradă cu drumuri naționale și urbane, consumul s-a cifrat la doar 7,5 l/100 km, ceea ce reprezintă o valoare excepțională.
Direcția integrală îmbunătățește dinamica și aderența în viraje dar și reduce raza de bracaj cu 1 metru și acest lucru se observă mai ales în sensuri giratorii sau la manevrele de parcare pentru că la viteze de sub 37 km/h roțile spate se rotesc în sens invers cu cele din față.
Platforma MLBEvo aduce și toate sistemele moderne de asistență dar și farurile LED Matrix cu 128 LED (1.797 euro, include și stopuri cu lumină dinamică, standard faruri cu LED). Sistemele de asistență se activează simplu și intuitiv de la un singur buton de pe volan dar spre deosebire de Volvo spre exemplu, aproapet toate sunt opționale: asistentul de bandă și de unghi mort costă 624 euro, iar sistemele mai sofisticate Traffic Jam Assist, Front Cross Traffic Assist sau avertizare părăsire bandă în caz de urgență medicală costă 941 euro (incluse în pachetul asistență Șofer Plus). E adevărat însă că Touareg costă mult mai puțin decât Volvo XC90, BMW X5 sau Mercedes GLE.
VW Touareg: Prețuri fără concurență
Prețurile pleacă de la 49.411 euro pentru VW Touareg Style de 231 CP și de la 57.554 pentru VW Touareg Elegance și Atmosphere cu 286 CP în timp ce versiunea sport R-Line începe la 60.040 euro tot cu motorul de 286 CP. Atmosphere și Elegance vin practic cu aceleași dotări dar cu ambianțe diferite: în Atmosphere sunt inserții de la aluminiu striat la 45 grade în timp ce Elegance are inserții de lemn natur. Cele mai mici jante sunt de 18 inci, în timp ce R-Line are jante de 19 inci standard. Chiar configurat cu toate sistemele dinamice, cu sistemul multimedia de top și cu unele accesorii de confort, Touareg ajunge la un preț de 70-75.000 euro în timp ce rivalii ajung ușor la 90.000 euro. Așadar, Touareg oferă de departe cel mai bun raport preț/calitate din segment.
Verdict
Mai ieftin net decât Porsche Cayenne sau Audi Q7, VW Touareg este alegerea înțeleaptă și pragmatică pentru cei ce doresc un SUV la fel de modern și la fel de dotat tehnic ca și rivalii amintiți mai sus dar fără a epata.
Touareg rulează extrem de confortabil, dieselul este la fel de performant ca la Audi Q7, iar cu sistemele dinamice la bord este aproape la fel de incisiv ca Porsche Cayenne. Ce ți-ai putea dori mai mult?
1 thought on “Primul test drive VW Touareg”
Ce ti-ai putea dori mai mult? Simplu: un URUS!!!
Mai mult la imagine, la performante, dar evident ca si la bani… mult mai multi bani…
Dar daca esti intelept si pragmatic, atunci iti trece repede.