Mercedes nu vrea să lipsească din nicio nișă și cu ajutorul partenerului Nissan pătrunde și în segmentul pick-up-urilor de lux. Primul test cu Mercedes X 250 d 4Matic Aut. în echiparea de top Power.
În toată lumea pick-up-ul este prin natura lui o mașină de muncă, un cal de povară. În ultimii ani însă, pick-up-ul a început să devină atractiv și pentru alte scopuri și se pare că expansiunea SUV-urilor a creat o emulație și în segmentul pick-up în care se înregistrează o cerere în creștere pentru modele mai bine echipate utilizate și în alte scopuri decât cel utilitar.
De aceea, nu este întâmplător că au apărut modele ca Ford Ranger Wildtrak (motor în 5 cilindri de 3,2 litri de 200 CP) sau VW Amarok Canyon (motor V6 TDI de 204 CP) și Aventura (motor V6 TDI de 224 CP) ale căror prețuri sar bine de 40.000 de euro și oferă dotări de top.
Mercedes a identificat cinci categorii de clienți pentru un pick-up premium: omul de afaceri din construcții, proprietarul de pământ, aventurierul de succes, independenții și familiile.
În acest context, Mercedes a apelat la partenerul Nissan pentru a dezvolta un pick-up premium, primul cu adevărat premium din acest segment. De ce Nissan și nu pe cont propriu?
Mercedes ar fi putut dezvolta un pick-up pe baza lui G-Class (a avut chiar o serie limitată G-Class 6×6) dar acesta ar fi fost mult prea scump, având în vedere că G-Class pornește de la 80.000 euro.
Mercedes a preluat de la Nissan platforma tehnică, șasiul separat, punțile și unele motoare. În fapt vorbim de două modele X-Class.
Modelele X 220 d și X 250 d disponibile cu tracțiune față sau integrală și opțional cutie automată la X 250 d utilizează excelentele motoare Nissan de 2,3 litri cu un turbo (163 CP în X 220 d) și două turbine (190 CP în X 250 d) și tracțiunea integrală nepermanentă de la Nissan. Oficialii de la Mercedes nu au dezvăluit procentul de componente de la Nissan în aceste versiuni.
În schimb, modelul de top X 350 d, care va disponibil din iunie 2018, va utiliza un motor V6 turbodiesel de 3 litri de origine Mercedes, cutia automată cu 7 trepte și sistemul de tracțiune integrală permanentă Mercedes (cuplul este distribuit în raport fix de 40/60%, putându-se comuta din 4MAT în 4H sau 4L cu reductor cu raport de demultiplicare 1:2,9), astfel că acesta va avea mai multe componente Mercedes decât versiunile cu 4 cilindri.
Pe unele piețe va fi oferit și un model pe benzină X 200 cu motor pe benzină de 163 CP.
Dar să revenim la X 250 d 4Matic Aut. în echiparea de top Power care a fost disponibil pentru primul test. Acesta dispune de tracțiune integrală nepermanentă care poate comuta din 4×2 în 4H și 4L. De la selectorul rotativ plasat la baza consolei centrale, identic cu cel de la Navara, șoferul poate comuta în mers până la 100 km/h din 4×2 în 4H, caz în care cuplul este distribuit în raport fix 50-50%. Comutarea din 4H în 4L cu reductor cu raport de reducere de 1:2,7 se poate realiza doar de pe loc, cu schimbătorul poziționat în N. Opțional, pentru 566 euro se poate comanda diferențial blocabil la puntea spate. În schimb, sistemul de asistare la coborârea pantelor este standard la versiunile 4×4.
Pentru modelele din Europa, garda la sol este de 201 mm, dar pentru America de Sud și Australia, garda la sol standard va fi de 221 mm, aceasta fiind disponibilă opțional și în Europa pentru 251 euro. Cu garda la sol mai mare, unghiurile de atac/ieșire sunt de 30,1/25,9 grade și în ciuda ampatamentului lung de 3.150 mm, identic cu al lui Navara, unghiul de atac are o valoare bună de 22 grade. X-Class poate trece prin vaduri de apă de 600 mm, dar ne așteptam la o valoare mai mare având în vedere că sunt SUV-uri Range Rover care pot trece prin apă adâncă de 900 mm.
- Confort la rulare excelent pentru un pick-up
- Nivel de zgomot redus pentru un pick-up
- Interior elegant tipic Mercedes
- Consum rezonabil
- Dotare Power foarte bogată
- Cheia de contact ieftină ca la Navara
- Masă mai mare decât la Navara
- Preț mai mare decât Navara
Construit pe platforma lui Navara, X 250 d 4Matic se conduce ușor și plăcut în ciuda gabaritului, senzația la condus fiind similară până la un punct cu Navara. Însă X-Class este net mai silențios pentru că în special compartimentul motor este mult mai bine antifonat. La accelerări, nu se mai aude acel sunet tipic de diesel și nici acel sunet de turbină de avion. Personal, e plăcut să nu mai auzi rârâitul clasic de diesel însă acel sunet de turbină de avion la accelerare conferea o senzație că ești la volanul unei mașini de neînvins. Mercedes a preferat însă să asigure un nivel de zgomot interior redus conform cu standardele sale, iar zgomotul măsurat de noi la 50 km/h, de 54,2 dBA, este cel mai redus înregistrat la un pick-up.
La drum, X-Class este mai confortabil decât Navara și acest lucru este evident și pe șosea dar mai ales pe macadam. Puntea spate rigidă cu prindere multilink de la Navara oferă mai mult confort decât una cu arcuri cu foi cum au majoritatea pick-up-urilor dar Mercedes a dorit să ofere și mai mult confort și a operat modificări la puntea spate. Efectul este reușit, X-Class rulând foarte confortabil pentru un pick-up. Motorul bi-turbodiesel cu 4 cilindri trage la fel de viguros ca în Navara și la acest capitol, Mercedes nu a mai modificat nimic deoarece cuplul maxim generos de 450 Nm este disponibil încă de la 1.500 rpm. Consumul înregistrat în test de 9,9 l/100 km este acceptabil pentru această clasă de putere luând în calcul cutia automată, tracțiunea integrală și masa respectabilă. Apropo de masă, sarcina utilă este de 991 kg la versiunea de test depășind cu puțin 1.000 kg la unele versiuni.
Testul s-a desfășurat pe asfalt și macadam plus o mică secțiune de off-road mediu care nu a pus foarte mult la încercare capacitățile lui X-Class. Într-un singur loc, pe o urcare cu zăpadă, a fost nevoie să cuplăm 4L și blocabilul spate prezent pe mașina de test. În teren accidentat, X-Class beneficiază de robustețea și soliditatea șasiului și de rigiditatea caroseriei lui Navara.
Ca și la Navara, cutia automată are o ușoară întârziere atunci când vrei să retrogradezi pentru manevrele de depășire iar direcția este destul de demultiplicată, tipică unui pick-up. Datorită echipării mai bogate de confort și materialelor fonoabsorbante suplimentare, masa lui X-Class este cu peste 100 kg mai mare decât a lui Navara și acest lucru se simte atât din punct de vedere al performanțelor dinamice (X 250 d 4Matic Aut accelerează cu 1 secundă mai lent până la 100 km/h decât Navara cu același motor) cât și al ținutei de drum în viraje unde se manifestă o inerție a maselor.
Interiorul lui X-Class este tipic Mercedes și doar puține elemente aduc aminte de Navara: selectorul de 4×4, butoanele de reglaj electric pentru scaune și cheia de contact. În rest, interiorul are designul, materialele și ergonomia dintr-un Mercedes veritabil. Ne-au plăcut indicatoarele de bord în alveole separate, displayul centralei Comand de 8,4 inch ( 2.543 euro extra la Power, softul și grafica sunt însă de la limuzinele Mercedes de acum o generație) și bordul îmbrăcat în piele în zona superioară.
X-Class este disponibil cu trei niveluri de echipare: Pure, Progressive și Power. Nivelul de top Power costă în plus față de Pure 7.045 euro și include o grămadă de echipamente: climă automată Thermotronic, faruri cu LED, sistem multimedia Audio 20 cu 8 difuzoare, jante de aliaj 18 inch, tapițerie de piele Artico/microfibră Dinamica, scaune față reglabile electric. Prețul versiunii de bază X 250 d 4Matic Pure este de 38.956 euro, la care se adaugă 7.045 euro echiparea Power. Rezultă în total 46.000 euro cu aproape 6.000 euro mai mult decât Navara Tekna 2.3 dCi 190 CP Aut și cu 4.200 euro mai mult decât VW Amarok Canyon V6 TDI 204 CP.
X-Class se va vinde în Europa, Australia, America de Sud dar nu și în SUA unde clientela dorește pick-up-uri mai mari full size.
Vezi toată lista de prețuri Mercedes X-Class
Verdict
Beneficiind de excelenta platformă a lui Nissan Navara, Mercedes a dezvoltat un pick-up premium care respectă atât blazonul Mercedes cât și blazonul premium. Este mai confortabil și mai silențios decât Navara și are un interior premium. Diferența de preț față de Navara este justificată nu prin prestațiile dinamice ci prin confortul și insonorizarea mai bună și prin interiorul mai rafinat.
Mercedes | |
---|---|
X 250 4 Matic Aut. Power | |
Motor/nr.cilindri | L4, bi-turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 2.298 |
Putere maximă/turație (HP/rpm) | 190/3.750 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 450/1.500-2.500 |
Transmisie | integrală, nepermanentă |
Gearbox | 7 trepte, automată |
L/w/h (mm) | 5.340/1.920/1.819 |
Ampatament (mm) | 3.150 |
Sarcină utilă (kg) | 991 |
Masă la gol (kg) | 2.259 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 11,8 |
Viteză maximă (km/h) | 175 |
Consum mediu (l/100 km) | 7,9 |
Emisii CO2 (g/km) | 207 |
Preț (euro cu TVA) | 46.000 |