PRIMUL TEST Renault Zoe în România. Aidoma eroului de legendă Prometeu, Zoe le face oamenilor un dar la fel de prețios precum focul: electrici-tatea accesibilă. Citadina din Hexagon împachetează dragostea pentru natură într-o caroserie practică, absolut convenţională, de clasă mică, marele său atu fiind preţul, la fel de convenţional.
Intuind potenţialul maşinilor electrice, Renault a fost unul dintre primii constructori care au luat cu adevărat în serios angajamentul de a aduce pe stradă tehnologiile revoluţionare ţinute doar în vitrinele marilor saloane auto ale lumii. Primul pas a fost crearea gamei de modele exclusiv electrice Z.E. (Zero Emission), familie ce s-a îmbogăţit treptat cu versiuni dintre cele mai diverse: un sedan derivat din Fluence, o utilitară bazată pe Kangoo şi simpaticul cvadriciclu Twizy. Niciunul nu a reuşit, însă, să devină un bestseller.
Ceea ce i-a lipsit gamei Z.E. pentru a străluci la adevărata ei valoare era o maşină cu „lipici” la public. Fluence Z.E. şi Kangoo Z.E. sunt simple metode neconvenţionale de locomoţie. Atât şi nimic mai mult. Din fericire, Zoe este diferit! Da, el este futurist şi îndrăzneţ, da, el ascunde sub caroseria sa aerodinamică şi neobişnuit de atrăgătoare un sistem de propulsie revoluţionar, însă, în adâncul sufletului, Zoe este, de fapt, un hatchback clasic, practic şi încăpător, de clasă mică, un model convenţional la exterior şi complet atipic în „interior”. Mezinul liniei Z.E. a fost creat pornind de la o versiune puternic modificată a platformei lui Clio. Ecartamentul a fost mărit cu 16 mm, iar rigiditatea torsională a crescut cu 35%.
La interior, designerii francezi au ales să împacheteze colecţia impresionantă de tehnologii SF într-un ambalaj clasic, dar extrem de primitor, uşor de asimilat inclusiv de cei mai conservatori din fire. Poziţia la volan este sensibil mai elevată decât cea dintr-un Clio, fratele convenţional al lui Zoe şi donatorul majorităţii componentelor vizibile în habitaclu. Calitatea asamblării este bună, iar contrastul inspirat dintre nuanţele diverselor elemente de finisare înveseleşte atmosfera, ornamentele lucioase de culoare albă, caracteristice nivelului de echipare Zen, fiind de mare efect. Tot nivelul de top dispune şi de câteva dotări inedite: ionizator de aer, un dispersor de parfum şi o tapiţerie tratată cu teflon, impermeabilă şi rezistentă la murdărire.
O altă surpriză este oferta generoasă de spaţiu. Şoferul şi pasagerul din dreapta se bucură de foarte mult loc, iar bancheta din spate poate acomoda fără probleme doi adulţi, chiar dacă libertatea de mişcare la nivelul capului nu o egalează pe cea de la nivelul genunchilor. Scaunele cu tetiere fixe sunt confortabile şi oferă o susţinere laterală peste medie. Totuşi, am fost uşor dezamăgiţi de lipsa reglării pe înălţime a scaunului şoferului.
Planşa de bord mizează pe un layout simplu, cu accente high-tech. Acolo unde în mod normal am regăsi instrumentarul clasic, se află un display digital de dimensiuni apreciabile, uşor de citit şi urmărit. Singurele comenzi convenționale prezente pe consola centrală sunt cele dedicate sistemului de climatizare automată, oferită ca dotare de serie. Simple şi intuitive, acestea sunt identice cu cele folosite de Clio. Tot de la Clio a fost preluată şi ideea concentrării funcţiilor principale ale maşinii şi ale sistemului audio în zona superioară a consolei, direct în câmpul vizual al şoferului, acolo unde stă la loc de cinste „tableta” R-Link – standard pe toate versiunile, un fel de iPad uriaş cu touchscreen de 7 inch, care controlează muzica, telefonul şi navigaţia.
Ideea de maşină croită pe gustul maselor este susţinută şi de portbagajul neaşteptat de încăpător. Bateriile Li-Ion ascunse complet sub podea nu răpesc nici măcar un centimetru din spaţiul de încărcare, micul Zoe punând astfel la dispoziţia proprietarilor săi un volum respectabil cuprins între 338 şi 1.225 de litri, adică mai mult decât Clio. Am remarcat, însă, şi o mică scăpare ergonomică: rabatarea banchetei presupune acţionarea simultană a două butoane diferite, situate la extremităţile spătarului unitar, indivizibil în format 60/40 nici măcar opţional.
Motorul electric de tip sincron dezvoltă 88 CP, suficient pentru o viteză de top de 135 km/h. Transmisia nu are trepte propriu-zise de viteză, dar imită comportamentul unei cutii automate şi oferă modurile clasice de funcţionare – Park, Reverse, Drive şi Neutral. Dacă puterea maximă nu are darul de a impresiona, cuplul de 222 Nm poate stârni individia multor posesori de hot-hatch-uri. Ceea ce nu bănuiesc ei, însă, este că întreg bagajul de resurse al micului Zoe va fi livrat instantaneu, încă de la plecarea de pe loc. Senzaţia nu poate fi comparată decât cu demarajul uşor brutal al unui troleibuz… de buzunar. Puterea şi cuplul sunt livrate liniar, astfel, încât micul Zoe pare să plutească pe creasta unui val de forţă, inspirat parcă de serenitatea unui surfer dibace.
Dar, să nu ne îmbătăm cu apă rece. Chiar dacă, pentru cei care conduc în premieră o maşină electrică, Zoe pare nefiresc de rapid, în comparaţie cu Nissan Leaf sau chiar Fluence Z.E., echipate cu motoare mai potente, Zoe nu accelerează cu la fel de mult aplomb, pragul de 100 km/h fiind atins în 13,5 secunde. Zoe este, parcă, special setat pentru a fi mai docil, mai apropiat de senzaţiile pe care le oferă, în mod normal, o maşină cu motor termic. Totul face parte din filozofia care stă în spatele întregului concept Zoe, francezii insistând să promoveze latura sa „domestică”, aceea de maşină electrică dedicată oamenilor simpli.
Când spune „acasă”, Zoe nu se gândeşte la drumurile virajate de munte şi nici la autostrăzile idilice, fără limită de viteză, din Germania. Direcţia asistată electric este plăcut dozată şi uşor de acţionat, ceea ce îi lipseşte cu adevărat fiind feeling-ul pe care ţi l-ai putea dori de la o maşină agilă ca Zoe. Rafinamentul este, însă, de top. Habitaclul bine insonorizat estompează eficient zgomotele la rulare, inclusiv cele aerodinamice, iar bâzâitul fad al motoraşului electric trece aproape neobservat. Renault se laudă chiar că Zoe este de 2 sau chiar 3 ori mai silenţios decât un model cu motor obişnuit. Funcţia ZE Voice alertează pietonii până la viteze de maximum 30 km/h, fiind oferite trei sunete diferite, procesate artificial.
Ţinuta de drum nu iese din tiparele clasei mici, Zoe fiind o maşină docilă şi sigură, uşor de manevrat. Un rol important îl au bateriile situate foarte jos, sub podea, chiar în centrul şasiului, caracteristică inedită ce coboară cu 35 mm faţă de Clio centrul de greutate al maşinii şi contribuie la echilibrarea optimă a maselor 51/49%, faţă/spate. În plus, greutatea suplimentară a bateriilor (290 kg) amplifică senzaţia de stabilitate şi soliditate a maşinii.
Autonomia, între vis și realitate
Autonomia oficială este de 210 km, conform ciclului NEDC. În practică, aceasta nu va depăşi, de fapt, 150 km, iar în anumite condiţii – frig, stil sportiv de sofat, teren accidentat etc., Renault admite că aceasta poate chiar să scadă până la aproximativ 100 km. Butonul Eco modifică parametrii de funcţionare a maşinii astfel încât autonomia poate creşte cu 10-20%.
Diferenţa dintre estimările oficiale şi cifrele reale nu este mare. Noi am plecat în test cu o autonomie de 103 km, iar după un traseu mixt – urban/extraurban, de aproximativ 70 de kilometri, aceasta ajunsese la 46 km, grație sistemului de recuperare a energiei la frânare. Iată că micul Renault poate, deci, îndeplini fără emoţii rolul de maşină de oraş, folosită pe distanţe scurte şi medii, mai ales că majoritatea studiilor de profil arată că, în general, traseele conducătorilor auto din Europa nu depăşesc 60-80 km pe zi.
Costuri versus concurență
Cel mai ieftin Zoe costă 20.900 euro, ceea ce înseamnă că, în Programul Rabla, citadina electrică are un preţ de pornire de 14.900 euro, după deducerea ecotichetului de 20.000 lei și a voucher-ului de 6.500 lei, oferite de Guvern. În aceste condiţii, Renault Zoe este, fără îndoială, cea mai ieftină cale de acces spre nişa extrem de rarefiată a maşinilor electrice care pot acomoda mai mult de doi pasageri. Clienţii micului Renault vor economisi zeci de mii de euro în raport cu cotaţiile curente ale modelelor mai mult sau mai puţin echivalente. VW e-Up este mai scump cu aproximativ 5.000 euro, iar faţă de Mitsubishi i-Miev, Zoe oferă un avantaj spectaculos de 11.340 euro. Nivelul de top Zen costă 22.000, respectiv 16.000 euro.
Marea diferenţă este că atunci când cumperi un i-Miev sau e-Up, primeşti întreaga maşină, în timp ce Zoe este, practic, livrat fără baterii. Acestea trebuie închiriate de la Renault, contra sumei lunare de 79 euro, pe o perioadă de minimum trei ani, în limita a 12.500 km pe an. Pentru un rulaj maxim mai generos, de 30.000 km pe an, chiria crește la 142 euro. Avantajul este că bateriile pot fi schimbate în cazul scăderii sub 70% a randamentului, clienții având, astfel, periodic, la dispoziţie un set proaspăt de acumulatori.
Un alt detaliu de care trebuie să ţinem cont este că bateriile Li-Ion de 22 kWh nu pot fi încărcate de la prizele obişnuite decât după achiziționarea separată a cablului de încărcare compatibil (620 euro) și instalarea unui wall-box (839 euro). În România, la bloc, încărcarea completă poate dura 9 ore, în cazul folosirii unei borne de 3 kWh şi a unei prize monofazică de 16A. Termenul minim cuprins între 30 şi 60 de minute este valabil doar atunci când se apelează la prize trifazice şi încărcătoare puternice de 22 sau 43 kWh, imposibil de instalat acasă. Pentru a preveni furtul, chargerul „Chameleon”, care se adaptează automat la sursa de curent, nu poate fi decuplat decât după apăsarea unuia dintre cele două butoane dedicate (unul pe cardul de acces, celălalt în interior).
Un „plin” de energie pentru 100 km costă aproximativ 8,6 lei, în condițiile unui consum mediu real de 16 kWh, deci, fiecare km parcurs v-ar scoate din buzunar doar 86 bani. Dacă punem la socoteală chiria totală a bateriilor (16.685 lei), consumul energetic (4.300 lei), RCA-ul (circa 1.600 lei) și reviziile (aproximativ 2.000 lei), după 4 ani și 50.000 km, costurile per km se situează în jurul valorii de 0,49 lei.
Reviziile se fac la intervale de 12 luni sau 30.000 km. Costurile de întreţinere estimate de Renault sunt mai mici cu 20-30% decât cele prevăzute în cazul unui model echivalent pe benzină. Motorul electric este garantat timp de 5 ani sau 100.000 km, iar bateriile nu intră niciodată în posesia proprietarului, din acest motiv beneficiind de garanţie pe viaţă. FOTO: Ovidiu Tăbăcaru
DATE TEHNICE | Renault |
---|---|
Model | Zoe |
Motor | Sincron cu rotor bobinat |
Putere maximă/turaţie (CP/rpm) | 88 |
Cuplu maxim/turaţie (Nm/rpm) | 220 |
Transmisie | faţă |
Cutie de viteze | automată, 1 tr. |
L/l/h (mm) | 4.085/1.730/1.529 |
Ampatament (mm) | 2.588 |
Masă la gol (kg) | 1.428 |
Volum portbagaj (l) | 338 |
Aceleraţie 0-100 km/h (s) | 13,5 |
Viteză maximă (km/h) | 135 |
Autonomie max. (km) | 210 |
Baterie/Timp incarcare (kWh/h) | 22/0.5-9 |
Preţ (euro cu TVA) | 20.900 |