Dacia este cunoscută pentru fiabilitatea mașinilor pe care le produce, în același timp Duster este, la ora actuală, cel mai complex automobil produs la Mioveni. Cum se descurcă în primii 100.000 km?
Dacă la început multă lume a primit cu oarecare reticenţă vestea că Dacia a produs un SUV cu care speră să se impună în faţa unor nume deja consacrate, iată că acum avem prilejul de a fi văzut mai multe Duster care au cumulat rulaje de ordinul sutelor de mii de kilometri şi care sunt gata să confirme sau nu aceste suspiciuni. Era timpul aşadar să vedem în amănunt cum stau lucrurile în materie de fiabilitate şi să putem concluziona dacă modelul românesc vândut în Europa cu liste de aşteptare a fost apreciat nu doar din cauza preţului scăzut.
Vedeta ediţiei de luna aceasta este un Duster cu tracţiune integrală şi motorizare 1.6 pe benzină, ce a atins un rulaj de 100.000 km, mulţi dintre ei făcuţi şi în afara asfaltului, pe drumuri agricole. Deşi a beneficiat de o întreţinere corectă în ceea ce priveşte consumabilele şi intervalul de schimb al acestora, maşina a fost folosită intensiv, fiind în proprietatea unei societăţi care deţine chiar mai multe exemplare din acest model. Cu ocazia aceasta am putut afla şi dacă anumite defecţiuni tind să se repete la celelalte maşini şi dacă acestea pot fi considerate specifice. De exemplu, parbrizul, cel care la maşina din testul nostru era crăpat în partea superioară, am aflat că este un defect care se repetă şi la alte vehiculele din flotă, mai ales la cele care au fost utilizate intensiv în afara şoselei.
Această problemă apare cel mai probabil datorită tensiunilor acumulate de caroserie din cauza torsiunilor pe drumurile denivelate. Tot din cauza rulajului pe teren accidentat, durata de viaţă a sistemului de servodirecţie se diminuează şi pot apărea prematur unele defecţiuni. Amortizoarele au o durată bună de viaţă, în jurul a 120.000 km pentru o maşină folosită mixt asfalt-drum de ţară. Rulmenţii roţilor ţin aproximativ 150.000 km, iar frânele sunt solide şi au un interval de schimb pentru discuri de aproximativ 80.000 km, în timp ce plăcuţele rezistă şi ele în medie cam 40.000-50.000 km.
La o utilizare normală, suspensia şi articulaţiile rezistă decent, cu bucşe şi articulaţii ce pot rezista în jur de 120.000-140.000 km, iar ambreiajul poate cumula un număr de 200.000 km. Motoraşele închiderii centralizate se numără printre piesele care au cedat prematur la mai multe maşini, la fel ca şi ştergătorul de lunetă.
Unele probleme au apărut şi au fost resimţite de utilizatori la nivelul interiorului, care capătă uneori zgomote ale îmbinărilor, scaunul şoferului care înregistrează deteriorări ale materialului textil în special în cazul persoanelor mai grele sau materialul de plafon ale cărui nituri de plastic pot ceda făcând ca acesta să cadă uneori chiar cu totul. Cele mai fiabile părti sunt sistemul de tracţiune, ambreiajul, motoarele inclusiv cele diesel. Utilizatorii apreciază totuşi rezistenţa generală a maşinii chiar şi în cazul folosirii intensive, spaţiul mare al portbagajului, consumul de combustibil şi întreţinerea necostisitoare.
Opinia specialistului:
“O maşină care în general face mai mult decât ai dat, ceea ce în ziua de astăzi se întâmplă destul de rar. O afacere bună pentru o achiziţie nouă, sau până în 100.000 km.”
Liviu Popescu, Director Service Rădăcini, locația Mărășești