Producătorii chinezi de vehicule electrice se confruntă cu un declin în Europa pentru a treia lună consecutiv, deoarece creșterea tarifelor de import are un impact negativ asupra vânzărilor. Potrivit Dataforce, mărcile chineze au deținut o cotă de 8,5% din livrările de vehicule electrice pe piața europeană în septembrie, în scădere de la 9,6% cu un an înainte.
Cea mai semnificativă scădere din rândul producătorilor chinezi a fost înregistrată de unitatea MG a SAIC, care a înregistrat o scădere cu 28% a vânzărilor. Această scădere a început în iulie, când Uniunea Europeană a pus în aplicare tarife provizorii pentru vehiculele electrice chinezești, cu rate care au ajuns până la 45 %. După ce negocierile îndelungate nu au reușit să rezolve disputa, noile tarife au fost puse în aplicare recent.
Deși UE a optat să nu perceapă aceste taxe provizorii, oficialii fac un ultim efort de negociere cu reprezentanții chinezi la Beijing, după cum a raportat Bloomberg la 30 octombrie. MG, cândva un nume proeminent pe piața britanică, a fost cel mai grav afectat, confruntându-se cu un tarif suplimentar de 35% pe lângă taxa de import existentă de 10%.
În schimb, BYD, un important producător chinez de vehicule electrice și hibride, sfidează scăderea vânzărilor. BYD s-a extins agresiv în Europa, angajând directori locali și înființând noi fabrici. Potrivit Dataforce, înmatriculările de vehicule ale companiei au crescut cu aproape 200% în septembrie, totalizând 5.007 unități.
Noile tarife se aplică tuturor vehiculelor electrice produse în China, inclusiv celor de la producătorii occidentali. Principalii producători europeni de automobile s-au opus acestor tarife, Germania numărându-se printre cele cinci țări care au votat împotriva lor. China a amenințat cu represalii și, deși ministerul său al comerțului speră într-o soluție diplomatică, ar putea pune în aplicare contramăsuri încă din noiembrie. Rezultatul viitoarelor alegeri din Statele Unite ar putea influența și mai mult discuțiile privind protecționismul comercial.
În ciuda acestor provocări, vânzările totale de vehicule electrice cu baterii în Europa au crescut cu 13% în septembrie, ajungând la 212.631 de unități. Această creștere a făcut ca segmentul EV să se evidențieze în contextul unei scăderi globale a vânzărilor de 4,4%. Marea Britanie a înregistrat o creștere de 25% a livrărilor de vehicule electrice, atribuită reducerilor semnificative acordate de producători pentru a îndeplini obiectivele guvernamentale de vânzări de vehicule cu emisii zero. Germania a înregistrat, de asemenea, o creștere de 8,9% a vânzărilor de vehicule electrice, deoarece guvernul ia în considerare noi stimulente.
În ceea ce privește modelele specifice, Tesla Model Y și Model 3 au fost cele mai bine vândute vehicule electrice în regiune în luna septembrie. Skoda Enyaq a urmat pe locul al treilea, în timp ce Volvo EX30 s-a clasat pe locul al patrulea. Este demn de remarcat faptul că, deși Volvo este deținut de Zhejiang Geely Holding Group din China, Dataforce nu îl clasifică drept marcă chineză. Cu toate acestea, Polestar, deținută parțial de fondatorul Geely, este inclusă în calculele Dataforce pentru mărcile chinezești.