Producătorii europeni de automobile cresc prețurile mașinilor pe benzină și oferă reduceri la vehiculele electrice ca răspuns la reglementările mai stricte privind emisiile, care vor intra în vigoare în 2024.
Începând cu 1 ianuarie, Uniunea Europeană va reduce semnificativ plafonul de emisii de dioxid de carbon pentru autovehicule. Pentru a evita amenzi mari, producătorii vor avea nevoie ca cel puțin 20% din vânzările lor să fie vehicule electrice, deși doar 13% din vehiculele vândute în Europa în acest an au fost electrice, potrivit Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).
Această provocare vine în contextul în care sectorul se confruntă deja cu un exces de capacitate de producție și cu o concurență sporită din partea Chinei. Producători precum Volkswagen și Stellantis au emis avertismente privind profiturile în ultimele luni, iar acum trebuie să treacă la producerea mai multor vehicule electrice, a căror producție este mai costisitoare, pe fondul scăderii subvențiilor și al incertitudinii politice și economice.
Ca răspuns, directorul general al Stellantis, Carlos Tavares, a demisionat în decembrie, parțial din cauza dezacordurilor privind gestionarea acestor provocări. Între timp, legiuitorii europeni îndeamnă Comisia Europeană să reconsidere noile obiective. Cu toate acestea, producătorii auto iau măsuri pentru a evita potențialele amenzi, care ar putea totaliza până la 15 miliarde de euro, potrivit președintelui ACEA, Luca de Meo. Unele companii, precum Volkswagen, Stellantis și Renault, au majorat prețurile modelelor de mașini pe benzină cu câteva sute de euro, în încercarea de a reduce cererea pentru vehiculele mai poluante și de a stimula consumatorii să cumpere vehicule electrice mai scumpe.
De exemplu, Peugeot a majorat prețurile modelelor sale pe benzină cu până la 500 de euro în Franța, în timp ce Renault a majorat prețurile unor modele pe benzină cu aproximativ 1,6%. În ciuda prețurilor mai mari, analiștii avertizează că această strategie ar putea să nu genereze suficiente vânzări de vehicule electrice, în special având în vedere creșterea slabă a pieței și faptul că vânzările sunt încă cu aproximativ 20% mai mici decât nivelurile anterioare pandemiei. Creșterea prețurilor mașinilor pe benzină ar putea reduce producția, având un impact negativ asupra întregului lanț de aprovizionare.
Pentru a sprijini vânzările de vehicule electrice, producătorii oferă, de asemenea, reduceri, cum ar fi reducerea de către Volkswagen a prețului modelului ID3 pe mai multe piețe. Cu toate acestea, această strategie de reducere a fost costisitoare – producătorii de automobile din Regatul Unit au avertizat că îndeplinirea noilor obiective i-ar putea costa 6 miliarde de lire sterline în acest an, inclusiv 4 miliarde de lire sterline cheltuite pentru reduceri.
Unele companii recurg la „punerea în comun” a emisiilor, prin care cumpără credite de la producătorii cu o cotă mare de vânzări de vehicule electrice, pentru a le ajuta să își îndeplinească obiectivele în materie de emisii. De exemplu, Suzuki intenționează să pună în comun emisiile cu Volvo începând din 2025, ceea ce va ajuta Suzuki să evite penalitățile. În ciuda acestor măsuri, industria rămâne îngrijorată de presiunea financiară, lideri precum președintele PFA, Luc Chatel, avertizând că sectorul este împins spre un punct de rupere.