Decizia Comisiei Europene de a impune taxe pe mașinile electrice chinezești a determinat mai mulți jucători din industrie să ia atitudine. Iată un scurt rezumat al celor mai puternice reacții venite din partea industriei auto, nu numai din Europa.
Volkswagen
Pentru cel mai mare grup auto european, „momentul deciziei Comisiei Europene este în detrimentul cererii deja scăzute pentru vehiculele electrice” în Germania și pe Bătrânul Continent. „Efectele negative ale acestei decizii depășesc orice beneficii pentru industria auto europeană și în special germană. Grupul Volkswagen salută concurența internațională în creștere, inclusiv cea din China, și o vede ca pe o oportunitate care aduce beneficii și clienților noștri”.
În același ton a fost și comentariul făcut de asociația germană VDA înainte de anunțul Comisiei Europene. În opinia acesteia, tarifele „nu sunt în interesul UE”, deoarece „complică răspândirea mobilității electrice, a decarbonizării și a strategiilor climatice și dăunează consumatorilor și întreprinderilor”. Este nevoie, în schimb, de un „dialog constructiv” și „purtat cu seriozitate” între părți, adaugă organizația, care cere Bruxellesului să creeze „condițiile pentru o concurență loială”, să asigure accesul pe termen lung la materiile prime esențiale și să elimine obstacolele „în calea accesului pe piață în toate sectoarele de ambele părți” și să îmbunătățească „transparența politicilor comerciale respective”. Pe de altă parte, VDA consideră că noile tarife vor afecta companiile europene prezente în China, vor risca o „escaladare” a conflictelor și vor crea „daune enorme” exporturilor UE către piața chineză. În esență, acestea nu vor „consolida competitivitatea industriei europene”.
Chinezii
Bineînțeles, producătorii chinezi și-au reiterat opoziția, dar în multe cazuri au precizat care sunt intențiile lor pentru lunile următoare. De exemplu, Nio a subliniat că intenționează să „mențină prețurile actuale ale modelelor sale pentru piețele europene în stadiul actual”, dar nu a exclus o ajustare imediat după impunerea definitivă a noilor tarife. „În ciuda acestor evoluții, Nio este pe deplin implicată pe piața europeană: credem în promovarea concurenței și a intereselor consumatorilor și sperăm să ajungem la o soluție cu UE înainte ca măsurile finale să intre în vigoare în noiembrie 2024”, a adăugat compania.
O reacție similară a venit și din partea Saic. Marca sa principală, MG, a exclus o creștere a prețurilor „pentru moment” și a subliniat că intenționează să „aștepte până în noiembrie” înainte de a lua o decizie, inclusiv pentru că poate conta pe un stoc „suficient” de produse.
Xpeng, pe de altă parte, a adăugat un detaliu: compania evaluează deja fezabilitatea economică a unei unități de producție în Europa pentru a răspunde noilor taxe. În orice caz, Xpeng a asigurat toți „clienții care așteaptă livrarea și viitorii clienți că vor fi protejați de orice creștere a prețurilor”, cel puțin până în noiembrie. „Ne angajăm să menținem în mod proactiv competitivitatea pieței, minimizând în același timp orice consecințe asupra clienților noștri actuali și viitori”, a adăugat producătorul.
Nici măcar Dacia nu se așteaptă la creșteri de prețuri pentru modelul Spring fabricat în China, cel puțin pentru următoarele câteva luni. Tesla, pe de altă parte, a anunțat deja o creștere a prețurilor pentru Model 3 produs în Shanghai începând cu 1 iulie.
Acestea fiind spuse, trebuie amintit că următoarele patru luni vor fi decisive. Beijingul, pe lângă amenințările sale constante de represalii și intenția sa de a lua „toate măsurile necesare” pentru a-și proteja interesele, se bazează pe acest termen scurt pentru a impulsiona negocierile cu Comisia Europeană. „Există încă o fereastră de patru luni înainte de arbitraj și sperăm că părțile europene și chineze vor merge în aceeași direcție, dând dovadă de sinceritate și avansând rapid de-a lungul procesului de consultare”, au explicat de la Ministerul chinez al Comerțului.
Așadar, China își propune să găsească o soluție. Un obiectiv, de altfel, împărtășit cu Bruxelles-ul. „Ceea ce dorește UE este o soluție”, a declarat purtătorul de cuvânt al Comisiei Europene. „Introducerea tarifelor este un mijloc de a corecta un dezechilibru și o situație de concurență neloială în detrimentul producătorilor de vehicule electrice din UE”. „Scopul nostru este de a asigura o concurență loială și un tratament egal. Prin urmare, încă o dată, nu vedem niciun motiv pentru represalii comerciale”, a adăugat comisarul pentru comerț Valdis Drombovskis. „Discuțiile cu China sunt în curs de desfășurare și ar trebui să fie reciproc avantajoase. Putem, de asemenea, să găsim modalități de a nu pune în aplicare tarifele în cele din urmă. Dar este foarte clar că orice soluție trebuie să rezolve actualele denaturări ale pieței și să fie în conformitate cu regulile pieței.”