Citroen C4 consolidează noua filozofie de design Citroën începută cu C3. O abordare estetică originală pentru o caroserie cu un aspect eclectic. Dar îi vor fi oare suficiente noile idei pentru a redobândi profunda identitate a unei mărci cu un trecut atât de bogat în forme și idei?
Foto:Quattroruote
Dacă iubești această marcă sau chiar dacă nu, cu siguranță, la un anumit moment ai rămas impresionat de un model, o idee sau un concept Citroën.
În căutarea sufletului rătăcit
Ne frâmântă însă totuși ceva mult mai important: Ce este Citroën astăzi?
Incubator de inovații al grupului PSA, moștenitor al tradiției revoluționare care a început cu Traction Avant în 1934?
Moștenitorul geniului frugal înscris în ADN-ul mărcii de pe vremea lui Deux Chevaux lansat în 1948 de creionul eclectic al lui Flaminio Bertoni?
Păstrătorul jocului ușor naiv, ușor snob, dar mereu viu în umbra Chevronului Dublu încă din zilele lui Mehari?
Sau este descendența unei linii heraldice care și-a găsit expresia maximă în divinul „Deesse” care a lăsat lumea cu gură căscată în 1955?
Greu de spus. Astăzi Citroën este un pic din fiecare și nimic din toate acestea.
Complexul „fiului rătăcitor”
Simpatia estetică a devenit codul său stilistic în ultimii ani. Totuși, vorbim de un stil care, de altfel, rămâne neclar, ușor incert și parcă într-o eternă căutare a unui sens și a unei stabilități estetice încă departe de a fi atinsă: airbump da, airbump nu, faruri integrate în „Double Chevron”, faruri separate …
Prin diverse încercări estetice,„al doilea” brand al bine-consacratului binom Peugeot-Citroën încearcă să se definească mai bine, și parcă încearcă să exorcizeze complexul „fiului rătăcitor”.
Și toate acestea într-un context în care totul devine și mai complicat: cel al unui grup care a adus și un alt brand la bord, Opel, dar și care se va îmbogăți în curând și cu cele din galaxia FCA.
Momentul actual de cotitură este reprezentat de viitorul Citroen C4, care va ajunge pe piață până la sfârșitul anului, și care – conform informațiilor pe care le avem – vine cu o imagine bazată pe linii mai bine definite pentru un aspect muscular mai elaborat.
Restilizarea lui C3 ne oferă primele indicii:
Dar mai întâi a fost conceptul
Ai mai văzut aceste lucruri? Desigur, pe conceptul CXperience, care a fost tocmai manifestul acestei noi linii stilistice. Bine, o altă categorie și un alt tip de caroserie, dar limbajul este același.
Din acel concept, Citroen C4 încorporează și câteva sugestii estetice pentru zona din spate, portbagajul scurt și rotunjit, care devine mai înalt decât restul mașinii, definind o linie de inspirație crossover. Hayonul intergat, foarte plonjat, accentuează imaginea de coupe – fatsback.
O evoluție practic în acord cu o tendință larg răspândită, dar și un simptom al dorinței de a căuta o alternativă la formatul oarecum obosit al hatchback-ului tradițional.
Trebuie menționat faptul că pentru Citroën această căutare nu este recentă. Compania franceză a făcut cel mai radical pas cu Cactus în 2014, care la început, în primele luni I s-a alăturat lui Citroen C4, dar pe care apoi practic l-a înlocuit.
Configurează Citroen C4 Cactus
Vă mai amintiți poate, un design inovator și minimalist, marcat de protecții generoase ale zonelor inferioare a ușilor, numite airbump, aspect off-road, faruri separate, și un efect de plutire al pavilionului.
Apoi, acel spirit transgresiv a fost normalizat în 2018, printr-o restilizare masivă ce a devenit un fel de a doua generație – cea actuală – mult mai aproape de un clasic model în două volume.
Carbon Free
Dar ce ascunde ineditul look al lui Citroen C4? Ce aduce nou?
În această etapă, se pot face doar presupuneri. Cu siguranță imaginea părții frontale devine mai serioasă și mai asertivă. Ca și cum ar spune: „Nu neg jocul, dar acum am crescut”.
Ideea pare să fie o apropiere mai mare de marca Peugeot, chiar și fără a aborda acea identitate „aproape premium” pe care șeful grupului PSA, Carlos Tavares, o construiește în jurul său.
Ca dovadă a acestei distincții este faptul că modelul de clasă medie de la Citroen va fi realizat nu pe platforma Emp2, cea a lui 3008 și a următorului 308, ci pe platforma CMP, pe care sunt realizate 208 și 2008.
Motivul este simplu. În ciuda unei arhitecturi foarte moderne, CMP este mai ieftin.
Dar mai este ceva. O frumoasă platformă déjà finalizată, aceeași pe care sunt constuite Peugeot 208 și 2008, DS 3 Crossback și Opel Corsa.
Prin urmare, C4, cu excepția lui e-Mehari – mai esoteric-, ar putea fi și primul model cu emisii zero al mărcii. Mai mult, deși informațiile indică că ar fi adoptat același sistem de 136CP ca și surorile mai mici din grup, acesta ar putea avea o autonomie mai mare, concurând direct chiar Volkswagen ID 3.
Rămâne de văzut. Cu siguranță însă inovația tehnologică se va manifesta cu ușurință în alte două domenii: infotainment-conectivitate și asistență la conducere. Râmâne însă de văzut și în ce măsură.
În final este esențial ca brandul francez (și potențialii săi clienți) să găsească o cale de coerență strategică și care să fie oglindită prin design.
Altfel, deși virajul stlistic arată fabulos, trezirea la realitate ar putea fi traumatizantă.
Te-ar mai putea interesa și:
Proiecte secrete: Renault Kadjar din 2021
Opel își dorește revitalizarea