Designerul-șef al lui Nissan, Shiro Nakamura, se retrage dar nu înainte de a fi desenat a doua generație Nissan Leaf, un model de importanță crucială pentru viitorul producătorului din Yokohama care se lansează pe 6 septembrie și va fi disponibil și în România din primăvara lui 2018.
Nissan Leaf este unul din pionierii modelelor electrice fiind primul dezvoltat pe o platformă 100% dedicată propulsiei electrice. Lansat la finalul lui 2010 în SUA și Japonia și în 2011 în principalele țări europene, Leaf a fost foarte bine primit de presa de specialitate și de public primind titlurile de “Car of the year” și “World car of the year” în 2011.
Peste 250.000 unități au fost vândute în lumea întreagă până în decembrie 2016, Leaf fiind cea mai bine vândută mașină electrică din lume. SUA este cea mai mare piață din lume cu 103.600 unități vândute urmată de Japonia cu 72.500 unități și Europa cu 67.000 unități. Inițial, Leaf a fost disponibil cu o baterie de 24 kWh, dar la finalul lui 2015 a fost oferită și o baterie mai mare de 30 kWh care îi conferă o autonomie și mai mare, cifrată oficial la 250 km.
Noua generație se va lansa la finalul lui 2017 și va marca o revoluție din toate punctele de vedere.
În primul rând, designul va fi mult mai atractiv, urmând să preia liniile conceptului IDS (Intelligent Drive System) prezentat la Salonul de la Tokio în toamna lui 2015. Au fost unele critici că designul actualului Leaf este banal însă a doua generație rupe total legătura cu trecutul. Noul Leaf va primi grila radiatorului V-motion de la Micra și Qashqai și stopurile bumerang de la IDS dar ușile spate care se deschid în sens invers nu se vor regăsi pe mașina de serie. În schimb, Leaf va prelua forma inovatoare a montantului spate de la IDS. Ca și prima generație, Leaf este desenat sub îndrumarea designerului-șef Shiro Nakamura, recrutat de Carlos Ghosn în 1999 și devenit apoi senior vice-president la Nissan.
De asemenea, și sub caroserie se va petrece o adevărată revoluție. Nissan anunță o baterie cu o capacitate foarte mare, de 60 kWh, care îi va conferi lui Leaf o autonomie oficială de peste 500 km, mai mult decât au BMW i3, VW e-Golf sau Renault Zoe ZE 40. Este vorba tot de baterii Li-Ion, cele Li-Aer mai având nevoie de ceva timp până la industrializare. Însă Nissan va oferi, după ideea celor de la Tesla, baterii modulare în sensul că în aceeași carcasă se pot monta baterii cu capacitate mai mare sau mai mică, putându-se configura același model cu baterii de capacități diferite.
A doua generație Leaf va face și pasul spre o conducere semiautonomă. Conceptul IDS este deja un hub al tehnologiilor inovatoare în domeniul conducerii autonome. Acesta dispune de două nivele de conducere semiautonomă: Piloted Drive 1.0 pentru o conducere autonomă pe aceeași bandă la viteze de drum național și Piloted Drive 2.0 care va permite conducerea autonomă la viteze de autostradă și trecerea de pe o bandă pe alta. Carlos Ghosn a declarat că aceste tehnologii vor fi disponibile pe diverse modele Nissan până în 2020.
Leaf va face un prim pas, urmând să beneficieze în premieră pentru gama Renault și Nissan de un sistem de ghidare semiautonom ProPilot, care reprezintă prima treaptă a programului pe care Nissan l-a botezat Seamless autonomous mobility. ProPilot va fi disponibil pe Leaf încă de la lansare, dar va putea fi comandat și pe Qashqai facelift.
Zoe și Leaf, lideri în Europa
Lansat acum 7 ani, Leaf nu mai este foarte nou. Însă în Europa, vânzările au crescut în fiecare an ajungând de la 1.728, respectiv 5.211 unități în 2011 și 2012 la 15.303, respectiv 18.210 în 2016. Leaf este al doilea cel mai bine vândut model electric în Europa, fiind precedat de Renault Zoe, cu 21.240 unități în 2016. Astfel, Alianța Renault-Nissan deține supremația în Europa la mașinile electrice ocupând 48,9% din acest segment (inclusiv 3.900 Renault Kangoo ZE și 4.319 Nissan e-NV 200).
De 18 ani la Nissan
Născut la Osaka în 1950, Shiro Nakamura are o diplomă în design industrial la universitatea Musashino Art University din Tokio și un doctorat în proiectarea soluțiilor de transport la Pasadena, California. După ce Renault a devenit în 1999 acționar la Nissan, Carlos Ghosn a preluat conducerea lui Nissan și l-a angajat pe Nakamura ca șef de design al mărcii nipone. Nakamura a fost responsabil printre altele de designul primei generații Leaf, a lui GT-R, Infiniti FX și al conceptului IDS.
Foto: Quattroruote