Proiecte secrete: Tesla Model 2

Tesla Model 2 AutoExper

 

Vehiculul electric de 25.000 de dolari promis de Elon Musk este încă „în curs de realizare“. Între indicii, direcții înșelătoare și mesaje criptate, toate lansate de CEO-ul Tesla, încercăm să scoatem la lumină trăsăturile viitorului Model 2. Analizăm și modul în care intenționează să mențină prețul scăzut. Text: Luca Cereda, Bogdan Grigorescu. Desene: Marcelo Poblete (Quattroruote)

„Mulți oameni își doresc o Tesla. Problema e să și-o și permită.“ Cu aceste cuvinte, rostite de Ziua Investitorului, în 1 martie 2023, Elon Musk a reamintit publicului său select (acționari, analiști și investitori) că în lumea reală cererea de piață este dictată mai degrabă de principiul accesibilității decât de dependența de o marcă sau un model anume. Prin urmare, chiar dacă are aspirații premium, Tesla ar trebui să se raporteze mai ales la puterea de cumpărare a majorității oamenilor. Să fie un fel de hit pop, ușor de fredonat de toată lumea. Ținând cont de contextul evenimentului, de succesul mărcii Tesla și de piața dornică să plătească cât mai puțin pe electrice, mesajul lui Musk se înfige ca vârful săgeții în centrul țintei.

Elon țintește sus

Oricum, compania americană urmărește țeluri mărețe. În primul rând, să producă 20 milioane de vehicule pe an în 2030, adică de 14,5 ori mai multe decât în 2022. Motivul? Costurile de producție se vor înjumătăți, iar gama se extinde. A făcut-o deja, odată cu distopicul Cybertruck, care e la vânzare în America de Nord, apoi ca urma mult așteptatul mignon ieftin numit neoficial Model 2, un model capabil să genereze volume de vânzări nemaivăzute la constructorul din Texas.

Păcat că „darnicul“ Elon, contrar așteptărilor, a avut grijă să nu ofere o imagine mai clară a modelului poporului. Tot ce-au văzut cei prezenți la conferință, precum și fanii conectați la live streaming a fost o siluetă apărută într-un slide, aflată la granița dintre hatch și coupé, acoperită cu o pânză albă. Nici măcar acum, în a doua jumătate a lui 2024, nu avem mai multe indicii.

Tesla Van si Tesla Bus baterii vanzari autoexpert.ro
Bursa a reacționat instantaneu. Căderea imediată la bursă a fost motivată tocmai de lipsa unor indicii concrete asupra viitoarelor produse, a caracteristicilor acestora și a datelor prezentării. De atunci până azi, Musk se lovește de mai multe probleme. Concurența chineză, scăderea interesului publicului pentru modelele electrice, micșorarea sau anularea discounturilor oferite de state pentru EV-uri și, foarte recent, taxele impuse de Europa modelelor produse în China… Toate acestea au scăzut vânzările Tesla și l-au determinat să concedieze 14.000 de muncitori, adică 10% din totalul acestora la nivel global. Problema a fost amplificată de stilul bombastic al lui Musk. Zvonurile de dinaintea evenimentului de anul trecut măriseră nerăbdarea de a vedea viitoarele vedete.

➡ Vezi aici cum a scăzut profitul Tesla 💡

Dar noi nu suntem ca Elon. Noi vă vom arăta Model 2, însă, de data asta, neavând prea multe indicii, vom fi mai creativi. A-l desena nu e o sarcină ușoară, mai ales că CEO-ul a tot încercat să direcționeze presa pe căi greșite. Singurele imagini publice ale viitorului Model 2 „în carne și oase“ reprezintă, de fapt, o Mazda MX-30 camuflată și înzestrată cu detalii tipice Tesla. Aceasta a apărut în 2022, scurt, pe drumurile publice.

Tesla Model 2 AutoExper

Astfel, blocurile optice, forma botului și jantele erau de Tesla. Dar, chiar și cu ochelari cu ramă groasă și mustață falsă, acel specimen ne dă indicii despre viitorul model de serie. În primul rând, că lucrurile sunt în derulare și că baza tehnică – probabil provizorie – a fost supusă deja botezului șoselei. Alegerea caroseriei de CX-30 sugerează că viitorul entry level al lui Musk ar putea avea dimensiuni similare cu ale crossoverului compact din Hiroshima, gravitând în jurul a 4,40 m lungime. Acum se pune problema dacă va fi un mini-Model Y sau un mini-Model 3. Exemplarul japonez de sub camuflaj sugerează prima ipoteză, deci un crossover. Teaserul din slide-ul prezentat de Tesla, pe de altă parte, sugerează a doua variantă, un hatch-coupé, și tindem să-i dăm crezare. Mai mult, este posibil ca în China să existe și o versiune sedan.

Rulare autonomă pe Model 2

Apropo de crezare, CEO-ul de la Tesla ne cere să avem încredere că Model 2 va fi extrem de avansat tehnic, într-o conferință a băncii de investiții Morgan Stanley spunând că viitorul model „va putea fi folosit aproape complet în mod autonom“. Cuvinte care sugerează dezvoltarea unei versiuni avansate a sistemului Full Self-Driving, sistemul de conducere asistată Tesla, care, în prezent, poate fi încadrat la nivelul 2 al scării SAE, și nimic mai mult.

Așadar, revenind, știm cum va arăta Model 2? Nu știm sigur, dar să analizăm semnalele vagi lansate de Tesla. În clipul oficial dedicat noului centru de inginerie din California au apărut schițe nepublicate până acum ale unor modele, inclusiv ale unuia compact. Un posibil cadou pentru noi sau doar o momeală? Vom vedea.

Tesla Model 2 AutoExper
Indiferent de dotări sau aspect, toate sunt pe plan secund, după prețul de achiziție. Când vorbea despre lansarea mezinului, Musk spunea de aproximativ 25.000 de dolari, dar timpul a trecut, iar pe piețele europene este mai plauzibil un preț de pornire de 30.000 de euro. Chiar și așa, pragul de acces în gama Tesla ar scădea cu 12.500 de euro. Sigur, sunt posibile și scăderi mai importante de preț, dacă Tesla va continua politica agresivă de reduceri, care a dus la un adevărat război al prețurilor (vezi caseta din articol). Pentru viitor însă există un plan organic, nu forțat precum reducerile amintite.

Strategie nouă pentru viitorul model

Se numește „Master Plan 3“. Conform acestuia, Model 2 se va naște pe o platformă de generație nouă, rezultat al unei rețete care va permite o reducere drastică a costurilor de producție și, în consecință, a prețului de achiziție. La baza mașinii va sta un proces de producție revizuit, care va permite construcția independentă a blocuri întregi de piese, care să permită economii de mână de lucru și de timp, urmând ca acestea să fie asamblate rapid în final. Optimizarea liniei de montaj va permite mai multor muncitori sau roboți să lucreze simultan la aceeași macrocomponentă a vehiculului, reducând distanța pe care blocul de piese o va parcurge de-a lungul liniei și crescând eficiența. Prețul scăzut al viitorului entry level va fi posibil inclusiv datorită unui motor mai puțin costisitor (aproximativ 1000 de dolari), mai scalabil și, spre deosebire de actualele motoare Tesla, lipsit de pământuri rare în componență.

Tesla baterie 4680 AutoExpert
În fine, elementul decisiv ar trebui să fie bateria de generație nouă – celebrii acumulatori cu celule 4680, numite așa datorită dimensiunii lor: 46 mm în diametru, 80 în lungime. Acest tip de baterii, anunțat în premieră de către Tesla în 2020, promite două avantaje majore, costuri de producție mai mici (reduse la aproximativ jumătate pentru fiecare celulă individuală) și densitate energetică mai mare, bateria având greutate și gabarit mai reduse. Celulele au dimensiuni mai mari decât cele actuale și, din punct de vedere tehnic, se caracterizează printr-o acoperire uscată (dry coating) a electrodului, o soluție care permite un proces de producție simplificat și, în consecință, reducerea costurilor. Rezultatul final este o baterie performantă și economică, ideală pentru a atinge producția de 20 milioane de vehicule până în 2030. Acum, acești acumulatori sunt folosiți la Cybertruck, după o întârziere de trei ani.

Greu de produs în serie

Aceasta a fost cauzată de un lanț de probleme. O ipoteză lansată de Reuters arată că primul lot de baterii fabricat la Fremont nu ar fi atins un nivel satisfăcător de densitate energetică și, prin urmare, Tesla ar fi lansat un fel de „casting“ în Asia, căutând o serie de potențiali parteneri care să ajute la rezolvarea problemei. Însuși Elon Musk ar fi bătut la ușa unei companii coreene pentru furnizarea de catozi cu conținut ridicat de nichel, cruciali pentru creșterea densității energetice a acumulatorilor. Simultan, Tesla ar fi pornit sinergii cu două companii chineze pentru a reduce costurile de producție.

Se pare că asamblarea celulelor „dry coating“ ar acoperi un volum suficient pentru aproximativ 50.000 de vehicule anual. Este un standard care nu corespunde ambițiilor Tesla, care vizează volume mult mai mari.

Uzina Tesla Germania

Când îl vom vedea?

Recapitulăm: producție mai puțin costisitoare, motoare mai ieftine și baterii noi. Toate ar înjumătăți costurile de fabricație și, în consecință, scăderea prețului viitoarelor modele Tesla. Dar toate sunt rezultatul unui salt în evoluția industrială, care nu are loc peste noapte și care face ca data lansării mezinului Model 2 să fie și mai incertă. În plus, Musk este un profesionist care anticipează permanent. De obicei, gândește cu câțiva ani în avans gama de modele. Așa că trece mult de la dezvăluirea modelului până la momentul deschiderii comenzilor. Iar Model 2 nici n-a fost dezvăluit încă.

Prin urmare, aceste premise sugerează mai degrabă un debut comercial în a doua jumătate a deceniului. Poate în 2026… E o veșnicie, în care rivalii vor lansa modele concurente. De exemplu, Volkswagen va aduce pe piață ID.2, la prețul anunțat de 25.000 de euro, iar Renault deja mizează pe R5, la 30.750 euro (fără bonus Rabla) și va lansa în curând R4. E prea devreme să ne pronunțăm dacă vor fi concurenți direcți cu viitorul model compact Tesla. Dar e clar că modelele electrice accesibile devin subiecte fierbinți pentru toată lumea.

Încărcare cu sos Happy Days

Arată ca un club din anii ’50 complet, inclusiv cu drive-in. Dar te duci acolo nu numai pentru a mânca, ci și pentru a încărca bateria la una dintre numeroasele prize Supercharger. Vor fi aproximativ 30 de puncte de alimentare împrăștiate prin parcarea acestui restaurant cu design retro sau stație de încărcare modernă – numește-o cum vrei. Încă nu are un nume, dar să-i spunem Tesla Dinner, așa cum apare în desene.

Hub Tesla drive in AutoExpert

Este una dintre numeroasele viziuni ale lui Elon Musk gata să devină realitate, judecând după imaginea-teaser apărută în cadrul Zilei Investitorului. Pe de altă parte, a trecut ceva vreme de când patronul mărcii Tesla visa la un astfel de proiect. Adică din 2018, când posta pe Twitter: „Voi construi un drive-in old school, cu patine cu rotile și restaurant rock într-una dintre noile stații Tesla Supercharger din Los Angeles“. După 4 ani au apărut online planurile, primele elemente concrete ale centrului deschis 24 de ore pe zi, gata să difuzeze scurtmetraje de jumătate de oră pe un megaecran, un centru pe care Tesla ar trebui să-l construiască în curând de-a lungul bulevardului Santa Monica.

 

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top