Volvo mai pune o cărămidă în drumul său către clădirea unei game complet electrice. Jocul de cuvinte a fost intenționat, pentru că ES90, succesorul lui S90 are în urmă o serie de strămoși pătrățoși și plini de personalitate. Text: Luca Cereda, Bogdan Grigorescu. Desene: Marcelo Poblete (Quattroruote)
Puțini producători au intrat în vâltoarea electrificării cu avântul lui Volvo. Mai ales dacă ne referim la mărcile cu tradiție îndelungată, care, datorită pretențiilor și poziționării, se adresează unei clientele pretențioase, deloc dispusă să facă salturi în necunoscut. Acum, însă, aplombul s-a mai diluat. Dacă inițial, exista ambiția de a crea, până în 2030, o gamă compusă exclusiv din modele electrice, renunțând astfel și la hibrizi, inclusiv plug-in, cu 5 ani înainte de fatidicul 2035, data interzicerii combustibilor fosili în UE, acum planurile au fost revizuite.
Cauza? Drumul spre zero emisii în Europa nu coincide cu planurile Comisiei Europene, vânzările de electrice fiind încă scăzute. 2040 este, acum, ținta finală a companiei pentru o gamă de electrice, dar aceasta nu povestește totul despre drum. Suedezii vor elimina treptat termicele până atunci. Țelul pe termen mediu este ca minim 90% din vânzările din 2030 să fie modele plug-in, hibride sau electrice. Oricum, să recunoaștem că este senzațional să-i vedem pe scandinavi, printre cei mai conservatori constructori auto, urcând câte trei trepte până în vârful scării către zero emisii.
Focus pe electrice
În primele luni ale acestui an, a renunțat la producția motoarelor diesel, un pariu care nu a fost niciodată încercat de producătorii de sedanuri mari care concurează cu suedezii, în special de trioul german. Sigur, poți argumenta cu faptul că Volvo are oricum o ofertă mai restrânsă decât a rivalilor. Așa e, dar aceasta se va extinde un pic ca gamă de modele, restrângându-se doar ca propulsii, viitoarele modele lansate fiind doar cu încărcare la priză. Cel puțin, conform planurilor actuale.
Înnoirea gamei se desfășoară într-un ritm constant. După SUV-ul mare, EX90, cel mic, EX30, și monovolumul-mamut, EM90, Volvo se pregătește să dezvăluie un sedan cu emisii zero, care va prelua ștafeta de la S90. O navă-amiral, deci, de anvergură globală, nu europeană. Noi i-am spus ES90 încă de la începutul anului 2024. Ne-am bazat pe nomenclatorul companiei, mai ales că suedezii înregistraseră deja numele. Aveam totuși unele rezerve, pentru că Lexus ar fi putut avea obiecții legate de literele din nume, determinându-i pe suedezi să schimbe combinația. Dar azi avem informații oficiale din Göteborg. Volvo a confirmat numele și a stabilit data lansării în martie 2025. Locul prezentării – Stockholm, Suedia.
Ce știm?
Cu toate acestea, planurile care vizează un rival pentru Mercedes EQE, BMW i5, Audi A6 e-tron și Tesla Model S sunt cunoscute deja de ceva timp. În acest moment, întreg proiectul este criptat printr-un nume de cod, V 551. Însă primele idei „s-au scurs“ de câteva luni. Nu clasicele fotografii-spion, ci o imagine scăpată de pe intranetul companiei. Aceasta imortalizează echipa de muncitori de la uzina Geely din Cixi, China, sărbătorind finalizarea primului exemplar de preproducție, asamblat pe o linie-pilot.
Modelul de dimensiuni semnificative (lungime de aproape 5 metri) este creditat cu un ampatament de 3,1 m, o valoare care ar trebui să asigure un spațiu interior extrem de generos, mai ales pentru călătorii din spate. Baza tehnică a lui ES90 ar trebui să fie identică cu a SUV-ului electric EX90, adică platforma SPA2. Dacă se va confirma, atunci rețeaua on-board ar lucra la 400 V, permițând o putere de încărcare de până la 250 kW, și ar adăposti o baterie cu o capacitate netă de 107 kW, la fel ca SUV-ul.
ES90: autonomie mare, putere mare
Dacă EX90 promite o autonomie de peste 600 km, ES90 ar putea merge chiar și mai mult cu un plin, grație caroseriei optimizate aerodinamic, în special versiunea cu un singur motor, pe puntea din spate. Aceasta va fi însoțită de cel puțin o variantă cu două motoare. Probabil, două, ca la marele SUV, de peste 400, respectiv peste 500 CP.
Revenind la caroserie, se zvonește că viitorul sedan ar putea folosi structura din aluminiu a modelului Polestar 5, cu patru uși. În cadrul grupului Geely, de altfel, optimizarea resurselor tehnice este un aspect forte. Totuși, o platformă atât de sofisticată pare un pic prea pretențioasă pentru un model global, chiar și pentru unul care va avea meritul de a continua tradiția emblematicelor berline suedeze.
Flashback – Sedanurile suedeze
Nu e un secret faptul că sedanurile de azi nu se mai bucură de gloria din trecut. Mai ales pe o piață precum cea europeană, unde SUV-urile sunt foarte populare. Volvo însuși își concentrează gama în jurul SUV-urilor pe Bătrânul Continent și le-a rezervat banda a treia în călătoria către viitorul pur electric. Astfel, SUV-urile preiau rolurile jucate cândva de sedanurile legendare din Göteborg, cristalizate în imaginația colectivă mai clar decât ale oricărui alt rival. În cinstea lor, Volvo a ales și în era electrică să aibă o berlină în gamă, ca descendentă a lui S90, aflat la sfârșitul carierei. Iată o scurtă trecere în revistă a celor mai reprezentative modele în trei volume din istoria Volvo.
1. Seria 200 a fost prezentată în 1974 și a rezistat pe piață aproape 20 de ani. Aceasta a inclus și varianta 264, echipată cu un V6 de 2,7 litri, dezvoltat în colaborare cu Peugeot și Renault.
2. În 1982, 760 a luat locul lui 264. A fost un model crucial pentru stabilitatea financiară a companiei suedeze, care trecea printr-o perioadă economică dificilă. În total au fost vândute 221.309 unități.
3. S90 a fost creat după ce longevivul S80 a purtat drapelul Volvo din 1998 până în 2016. Dacă socotim și versiunile cu ampatament lung, rezervate Chinei, au fost produse peste 162.000 de exemplare ale celor două generații.