Proiectul de lege privind transportul ecologic, depus în Parlament încă din primăvara anului trecut, a primit aviz favorabil în Comisia pentru mediu din Camera Deputaţilor.
În procesul legislativ, propunerea a fost deja adoptată de Senat, însă în Cameră a fost blocată timp de un an şi jumătate. Până la avizul favorabil al deputaţiilor din Comisia pentru mediu, iniţiativa a şapte parlamentari PSD şi PNL a primit aviz negativ din partea a trei comisii, cea juridică, de buget – finanţe şi industrie. Concret, prin această propunere legislativă se intenţionează reducerea poluării din aglomerările urbane, reducerea consumului de benzină şi motorină, dar şi promovarea noilor tehnologii în transport. Conform articolului 1 din proiect, autorităţile publice locale, regiile autonome şi societăţile aflate în subordinea unităţilor administrativ-teritoriale vor achiziţiona, în proporţie de minimum 30% din necesarul de achiziţii viitoare, mijloace de transport pentru călători acţionate prin motoare cu propulsie electrică, tehnologii verzi de tipul Electrice, Hybrid, Hybrid Plug-In, Hydrogen (FCV), motoare cu propulsie pe gaz natural comprimat, motoare cu propulsie pe gaz natural lichefiat şi motoare cu propulsie pe biogaz. Procentul va fi calculat din totalul numărului de autovehicule achiziţionate într-un an. Conform iniţiativei, o cerinţă similară – minim 30% din necesarul de achiziţii viitoare – le va fi impusă, din 2020, şi societăţilor cu capital privat care furnizează servicii publice de transport local şi metropolitan sau în cadrul unei asociaţii de dezvoltare intercomunitară, inclusiv societăţilor de taxi. De asemenea, potrivit proiectului de lege, 20% dintre autoturismele achiziţionate de autorităţile publice pentru deservirea parcului auto propriu vor fi acţionate prin tehnologii verzi de tipul Electrice, Hybrid, Hybrid Plug-In, Hydrogen (FCV). Până la dezbaterea în plenul Camerei Deputaţilor, forul decizional, iniţiativa trebuie să mai primească raportul comisiilor pentru administraţie publică şi transporturi.