Grupul francez PSA Peugeot Citroen confirmă negocierile purtate cu General Motors privind posibila preluare Opel, divizie europeană a gigantului american.
Dacă fuziunea va avea loc, compania rezultată va deveni al doilea grup auto din Europa, cu o cotă de piață importantă, de peste 16%. Doar VW ar deține mai mult din piața europeană, cu 24 de procente (3,5 milioane mașini). În prezent, PSA are o cotă de piață de 9,5%, iar Opel de 6,7%. În 2016, vânzările Opel au contabilizat 979.427 de mașini, în timp ce grupul PSA Peugeot Citroen a comercializat 1.446.052 automobile. La nivel global, PSA a livrat 3,1 milioane de unități.
GM și PSA nu se află la prima colaborare. În 2012, cele două grupuri au anunțat un schimb de acțiuni, în urma căruia General Motors a achiziționat 7% din PSA, în urma unei majorări de capital a companiei franceze, estimată la 1 miliard de euro. Un an mai târziu, GM a vândut acțiunile, fără a renunța și la înțelegerea privind dezvoltarea de platforme comune și la crearea unui program comun de achiziții de componente.
După retragerea GM, familia Peugeot a rămas acționar majoritar al PSA cu 25% din active. Această participație s-a redus, însă, din nou în 2014, la 13,68%. Aflat într-un impas financiar, grupul francez a vândut în acel an pachete identice, de câte 13,68% din acțiunile companiei, statului francez și producătorului chinez Dongfeng.
Grupul PSA a revenit pe un trend ascendent în ultimii ani, după sosirea lui Carlos Tavares la conducerea companiei. Acesta a lansat un program de reducere a costurilor și a numărului de modele produse de mărcile Peugeot și Citroen, accentul fiind pus pe nișe profitabile, precum cea a crossoverelor mici și compacte.
Brandul german Opel este deținut în proporție de 100% de General Motors. În 2009, după falimentul GM, Opel s-a aflat la un pas de a fi vândut. Tranzacția nu a mai avut loc, iar americanii au preferat să investească în continuare în Opel și chiar să retragă ulterior marca Chevrolet de pe piața din Europa, în 2015. Opel a pierdut 257 milioane de dolari în 2016 și 813 milioane de dolari în 2015.