Pentru cehi, ceea ce vezi în poze este ca și cum cineva ar face acum o reinterpretare modernă a Daciei Sport la noi – Skoda 130 RS este cea mai legendară mașină de raliu de la ei din țară.
R200 Non-Fiction nu e nici o Skoda, nici o mașină de raliu, însă asta nu îl face cu nimic mai puțin interesant. În priml rând, fii atent la nume: Non-Fiction deci, cu alte cuvinte, nu e doar un concept simulat pe calculator, ci o mașină pe care chiar poți să pui mâna.
Totuși, am recomanda să n-o faci pentru că s-ar putea să atragi niște atenție nedorită din partea paznicilor de la Centrul DOX pentru Artă Contemporană, acolo unde R200 Non-Fiction este expus.
Mașina de raliu Skoda 130 RS împlinește anul ăsta 40 de ani, ocazie cu care designerul ceh Petr Novák s-a gândit că ar fi o idee bună să marcheze momentul desenând o replică modernă. Și, pentru că Skoda nu produce nicio mașină cât de cât asemănătoare în momentul ăsta, s-a dus cu colindatul pe la colegii de grup.
Și a găsit un Audi R8 V8 de primă generație căruia i-a spus „îmi pare rău, dar va trebui să te transformi într-un R200 Non-Fiction”. Până să apuce bietul Audi să spună „dar ce naiba este un R200 Non-Fiction?” deja primise o caroserie nouă, niște faruri mari și rotunde (Bentley?) și niște stopuri mici și alungite (Lamborghini?).
Luat la bani mărunți R200 Non-Fiction arată ca o mașină produsă din piesele găsite prin fundul rafturilor din depozitele diferitelor mărci ale grupului VW. La o privire de ansamblu, însă, mașina arată foarte promițător mai ales în partea din față, acolo unde asemănarea cu modelul clasic este cea mai evidentă.
Cum dedesubturile au rămas neatinse, R200 Non-Fiction are un motor V8 de 4,2 litri aspirat care dirijează puterea spre roți prin intermediul unui sistem de tracțiune integrală și o cutie manuală cu șase trepte. În absența unor cifre oficiale, suntem liberi să presupunem că sunt apropiate (dacă nu identice) de cele ale unui R8 din acea vreme: 420 CP și 430 Nm.
După ce se va sătura de a fi admirat, R200 Non-Fiction ar trebui să intre în producție, desigur, într-o serie limitată. Se preconizează că se vor produce doar 24 de unități iar prețul de pornire va fi undeva în jur de 255.000 de euro. Dacă te gândești la el ca la o Skoda, atunci te ia cu dureri de cap; dacă îl privești ca pe un hibrid de Audi, Bentley și Lamborghini – ceea ce și este – cu aspect unic și cu doar 23 de gemeni în toată lumea, atunci începe să capete sens.