Sezonul 2010 al campionatului Național de Raliuri al României Dunlop, a ajuns la final, marele câștigător fiind și de această dată un pilot străin.
Pentru al treilea an consecutiv, titlul național poposește în vitrina unui pilot de peste granițele țării. După Jarkko Miettinen în sezonul 2008, Gergo Szabo își trece în palmares cel de-al doilea titlu consecutiv de campion al României. Deși matematic nimic nu era bătut în cuie înainte de etapa de la Iași, era greu de crezut că Gergo, în condițiile în care nu ar fi avut probleme tehnice, nu-și putea asigura un loc 4, care echivala cu șampania învingătorului de campionat, indiferent de rezultatul lui Valentin Porcișteanu, principalul său contracandidat.
Vali primise cu doar câteva zile înainte de start, un ajutor neașteptat, apărut în urma avansării sale cu o poziție în clasamentul final al Raliului Aradului, după descalificarea lui Csaba Spitzmuller din motive tehnice. Calculele erau complicate și existau mai multe posibilități, doar că aveau ca numitor comun o eventuală eroarea a lui Szabo. Iar acesta dovedise de mai multe ori că este prea cerebral pentru a face greșeli grave în momente cheie. Speranțele, cate mai erau, se găseau în buzunarul combinezonului purtat de Porcișteanu.
În vreme ce unii abordau etapa din inima Moldovei, din postura unor “matematicieni” pierduți pe caile calculelor interminabile, pentru alții urma o etapă de relaxare binemeritată, cireașa de pe tortul sezonului 2010. În această postură se aflau 2 echipaje de la grupele A, respectiv H, unde Edwin Keleti, respectiv Gunter Graef, concurau cu titlurile naționale la purtător. Pentru a prefața sezonul 2011 când va face trecerea la 4 roți motrice, Keleti a ales să vină la Iași cu o mașină integrală și cu gândul de a face spectacol total.
Și nu orice mașină; deși a ținut fanii raliurilor în suspans preț de câteva săptămâni, cu câteva zile înainte de startul propriu-zis al cursei, Keleti a risipit misterul. Urma să strunească pe colinele Iașului un automobil WRC, mai precis, Fordul Focus care participase în campionatul mondial mânat de talpa grea a campionului Carlos Sainz. Cadoul perfect pentru un sezon fără cusur pentru Edwin Keleti și Victor Ponta. Mulți au avut de comentat cum că era o pălărie prea mare pentru un pilot obișnuit în special cu tracțiunea față. Iar întâmplările ce au urmat, au tins să le dea dreptate.
Două zile pline
Vineri la prânz start în cursă, cu prima probă specială (PS1). O noutate a acestui sezon prin prisma faptului că urmau două zile de probe, nu cum ne obișnuisem, prima zi cu o superspecială și restul cursei pe parcursul celei de-a doua. Urmau patru speciale legate, superspeciala urmând să încheie ziua, într-un decor spectaculos din centrul Iașului, în locația numită Râpa Galbenă. Pe PS1 a apărut și prima surpriză majoră a weekend-ului.
La doar câțiva kilometri de startul probei, echipajul Bogdan Marișca/Sebastian Itu a ieșit în decor, fiind nevoit să abandoneze. Un final trist pentru un sezon controlat în prima lui parte de cei doi clujeni. De unde, cu doar două etape înainte, erau pe prima poziție în clasamentul general, ei s-au văzut aruncați în afara podiumului final, după cursa de la Iași. Și este cu atât mai trist pentru Marișca și Itu, cu cât nu e prima dată când norocul le întoarce grosolan spatele…
Proba este câștigată de Porcișteanu care plecase montat în încercarea lui temerară de a-l învinge pe Szabo. Pilotul maghiar îi sufla în ceafă lui Vali, lăsând impresia că tot controlul cursei se află în vârful ghetelor sale. PS2 aruncă ștafeta ghinionului către alt echipaj. În cursa lui nebună cu ceasul, Porcișteanu plătește tribut pământului moldav și face pană, fiind nevoit să schimbe roata și astfel să piardă în jur de 5 minute față de ceilalți.
Ultimele speranțe se năruiau parcă, pentru omul spectacol din campionatul național. Proba îi revine lui Szabo într-un final, urmat de Marco Tempestini și de Dan Gârtofan. Pe următoarele două probe, aceiași câștigători, care păstrează chiar și ordinea, PS3 – Porcișteanu și PS4 – Szabo. PS4 avea să aducă și cel mai spectaculos abandon al raliului; nu atât prin urmările sale, cât mai ales datorită mașinii care a fost protagonistă.
Brutalul Ford Focus WRC a reușit să înșele instinctul de conservare al lui Edwin Keleti, împingându-l să abordeze mai rapid decât era cazul, un viraj nu foarte periculos. Consecințele au fost triste pentru mașina închiriată de la Colina Motors, care a fost nevoită să mângâie iarba dealurilor ieșene cu plafonul, în timpul unei duble răsturnări spectaculoase. Știrea a făcut înconjurul țării în timp record, ținând cont că unul dintre protagoniștii cascadoriei ad-hoc a fost Victor Ponta.
Ziua s-a încheiat cu proba superspecială (PS5), unde Vali Porcișteanu a fost mai puțin spectaculos decât de obicei în situații de acest gen. Urmările s-au văzut imediat, iar în urma sacrificării spectacolului, Vali își adjudeca un nou scratch.Sâmbăta cu iz de șampanie
Ultima zi a stagiunii naționale a debutat în service, unde echipajele și-au făcut ultimele reglaje necesare. Urmau patru probe pe care unii erau nevoiți să atace, iar alții își permiteau luxul să aștepte. În ultima categorie se încadra Gergo Szabo care putea merge la conservare, doar pentru a termina cursa și implicit campionatul. El însă nu a acceptat situația și a menținut ritmul alert.
Și parcă pentru a le închide gura tuturor și a-și demonstra clasa încă o dată, Szabo a câștigat toate probele zilei. În rest nu au fost consemnate prea multe evenimente pe ultimele treceri; doar abandonul de pe chiar ultima probă a lui Vlad Cosma, din postura de lider al grupei A și trecerea pe parcursul PS8 (Mădârjac) prin dreptul copacului (la baza căruia statea de veghe printre lumânări si flori un număr 31 de concurs) unde în ediția de anul trecut a raliului, timpul s-a oprit definitiv pentru cel care a fost pilotul Lucian Gârbacea…
Pe locurile 2 și 3 ale raliului s-au clasat Dan Gârtofan, respectiv Constantin Aur. Valentin Porcișteanu a terminat pe poziția a patra, trecându-și astfel în cont un titlul de vice-campion național (cea mai bună performanță a carierei). Grupa A a fost câștigată de Dany Ungur (Citroen C2R2), grupa H i-a revenit lui Gunter Graef (Toyota Celica), în vreme ce marele învingător la grupa K a fost Mihai Lăcătuș, la bordul unui Mitsubishi Lancer.