Combustibilii auto continuă să se scumpească indiferent dacă preţul barilului la bursele internaţionale creşte sau scade. Vă prezentăm câteva sfaturi pentru a obține un consum redus.
Şoferii au avut iniţiative destul de palide de combatere a scumpirii combustibililor auto. Mi-a rămas în memorie doar una dintre ele, protestele cu săculeţii de monede la benzinării (care au avut drept singur rezultat distracţia cumpărătorilor şi enervarea vânzătorilor de la PECO). Au mai fost alte câteva iniţiative fără succes, dintre care aş menţiona activitatea neobosită a Consiliului Concurenţei de verificare a distribuitorilor de carburanţi din România din ultimii cinci ani (care nu a produs niciun rezultat) şi promisiunile repetate ale guvernului de analiză a preţurilor exagerate, care nu s-au materializat în niciun fel fiindcă statul încasează prin taxe 48% din preţul combustibililor la pompe). Deci preţurile la combustibilii auto cresc în continuare şi singurul mod de face economii sunt măsurile practice de reducere a consumului ce sunt la îndemâna fiecărui şofer. Amintim câteva dintre aceste măsuri:
.-Dacă urmează să vă cumpăraţi un automobil nou alegeţi unul de dimensiuni nu prea mari pentru a vă putea strecura mai uşor prin aglomeraţia sau prin parcările oraşului şi cu un consum de combustibil mic. Aceste două condiţii sunt întrunite mai ales de automobilele din clasele mini sau mică. Analizaţi cu atenţie consumurile din cărţile tehnice ale modelelor dorite, dar nu fiţi prea încrezători în ele fiindcă cifrele de consum anunţate de fabricanţi nu reflectă întotdeauna realitatea de pe stradă fiind determinate în condiţii de teste standard specifice.
–Reviziile periodice trebuie executate la termenele stabilite pentru a înlocui la timp piesele şi fluidele uzate. Un motor dereglat, cu bujii uzate şi cu filtre colmatate şi neînlocuite la timp prezintă o creştere a consumului de combustibil până la 20-25%.
–Verificaţi săptămânal presiunea în anvelope şi completaţi-o la valoarea nominală. Dacă presiunea scade sub cea recomandată de cartea tehnică a maşinii consumul de combustibil poate creşte până la 20%, din cauza măririi suprafeţei de contact cu solul.
–Păstraţi forma aerodinamică a automobilului dacă doriţi să vă încadraţi cât mai aproape de valoarea consumului nominal din cartea tehnică. Pentru asta trebuie să îndepărtaţi de la exteriorul caroseriei barele portbagajelor adăugate sau alte suporturi de susţinere (pentru biciclete, de exemplu).
–Scădeţi greutatea totală a automobilului. Un automobil mai uşor consumă mai puţin, iar cu cât va fi mai încărcat cu atât va consuma mai mult. Îndepărtaţi obiectele inutile din portbagaj ( patine cu rotile, role, haine de protecţie, cutii cu diverse scule, ambalaje etc) pe care nu le folosiţi zilnic. Nu trebuie să umpleţi rezervorul de combustibil la maxim fiindcă veţi îngreuna maşina în mod inutil. Jumătate de rezervor la o alimentare este suficientă pentru drumurile zilnice ce le parcurgeţi prin localitatea de reşedinţă, iar când se va aprinde led-ul roşu puteţi alimenta din nou încă o jumătate de rezervor.
–Nu folosiţi benzină cu cifră octanică mai mare decât cea indicată de fabricantul automobilului, deoarece este mai scumpă şi nu veţi beneficia de prea multe avantaje, iar diferenţa de bani va rămâne în buzunar.
–Alegeţi un traseu convenabil înainte de a pleca ocolind itinerarele cu ambuteiaje, porţiunile de drum cu lucrări sau cu alte restricţii de circulaţie etc. Rulând pe trasee aglomerate veţi consuma combustibil în plus şi vă veţi enerva periclitându-vă sănătatea.
–Folosiţi butonul Start/Stop (dacă-l aveti!) când staţionaţi mai mult de 30 de secunde într-un ambuteiaj. Dacă nu sunteţi echipat cu acest dispozitiv opriţi manual motorul şi reporniţi-l doar când timpul de staţionare este de ordinul minutelor, altfel, făcând opriri şi porniri prea dese, riscaţi să uzaţi mai repede bateria de acumulatori şi demarorul electric.
–Nu lăsaţi motorul să meargă pe loc mult timp înainte de a pleca de pe loc. Dacă motorul merge în timp ce maşina stă pe loc veţi consuma combutibil degeaba. După pornirea motorului sunt necesare maxim 30 de secunde de funcţionare staţionară pentru stabilirea valorii nominale a presiunii de ungere după care puteţi porni de pe loc.
–Evitaţi să faceţi drumuri scurte cu automobilul deoarece acesta nu se va încălzi suficient, nu va avea timp să ajungă la temperatura de regim şi va consuma combustibil în plus.
–Reduceţi rulajul zilnic al maşinii, mai ales pe străzile aglomerate din localităţi. Pentru aceste străzi preferaţi metroul sau alt mijloc de transport în comun care sunt mai ieftine. Faceţi şi scurte deplasări cu bicicleta sau pe jos. Pe lângă economia de combustibil puteţi obţine şi o ameliorare a stării de sănătate.
–Nu acceleraţi şi nu frânaţi brusc. Fiţi atent la trafic pentru a circula fluent, fără opriri bruşte. De exemplu, în loc să apăsaţi pe frână când vă apropiaţi de o intersecţie, este mai economic să încetiniţi din timp luând piciorul de pe acceleraţie complet. Păstraţi o distanţă suficientă faţă de maşina din faţă pentru a evita frânările bruşte. Conducerea cu accelerări şi frânări dese poate creşte consumul de combustibil cu până la 30% la vitezele mari de pe autostradă şi cu 5-10% la viteze mici în localităţi.
–Pe timpul deplasării păstraţi o viteză cât mai constantă. Nu circulaţi cu viteze prea mici sau prea mari, fiindcă în ambele situaţii veţi consuma mai mult. Încadraţi-vă în limitele legale de viteză: O maşină care merge cu viteza de 80 km/oră consumă cu 20-30% mai puţin decât una care circulă pe autostradă cu 120-130 km/oră.
–Nu folosiţi aerul condiţionat decât foarte rar. În traficul urban folosirea acestuia poate creşte consumul cu un litru la o sută de kilometri parcurşi. Folosiţi-l doar atunci când doriţi dezaburirea rapidă a suprafeţei vitrate sau pe timp de caniculă. Uneori este de preferat să cuplaţi doar ventilatorul care consumă mai puţin din puterea motorului.
–Nu turaţi motorul în trepte de viteze mici, deoarece odată cu creşterea turaţiei va creşte şi consumul. Pentru reducerea consumului este de preferat să introduceţi şi să menţineţi maneta în cea mai înaltă treaptă de viteze posibilă.
–Nu cumpăraţi tot felul de aditivi minune recomandaţi în benzinării în scopul reducerii consumului. Veţi cheltui suplimentar nişte bani fără a obţine efectele dorite. Singurul aditiv ce poate fi cu adevărat util este cel destinat prevenirii îngheţului motorinei pe timp de iarnă, în cazul în care aveţi în rezervor motorină de vară cu punct de îngheţ de numai -5 grade Cesius. Dar acesta nu va ameliora consumul ci doar fluiditatea motorinei.