Renault 5 Turbo 3E, un mini-supercar electric

Renault 5 Turbo 3E AutoExpert.ro

Renault a dezvăluit versiunea de serie a compactei supersportive R5 Turbo 3E, prezentată ca unicat la Salonul auto de la Paris din 2022 și dezvoltată în colaborare cu Alpine. Acesta va fi cel mai puternic Renault produs până în prezent, producătorul francez descriindu-l drept „o bestie de raliu, drift și circuit adaptată pentru utilizare stradală“. Vor fi fabricate 1980 de exemplare (anul în care s-a născut legenda modelelor R5 Turbo și Turbo 2), care vor fi disponibile în prima jumătate a anului 2027. Prețurile nu au fost anunțate încă, dar rezervările ar putea începe în următoarele săptămâni.

Renault 5 Turbo 3E AutoExpert.ro

Design

R5 Turbo 3E nu a mers deloc pe subestimare. Nu este un R5 electric „normal“, iar acest lucru e clar de oriunde te uiți la el: bare de protecție proeminente, aripi posterioare extinse, o „prăpastie“ în capotă, pentru a crea forță de apăsare, și două spoilere în spate.

Fără a pierde din vedere necesitatea de a optimiza aerodinamica, R5 Turbo 3E abundă de referințe la R5 Turbo din anii 1980: faruri pătrate (dar cu leduri), o linie centrală cu trei prize de aer subțiri și „proiectoare de ceață“ suplimentare, de asemenea pătrate, sub care se află o lamelă aerodinamică mare. Prizele de aer laterale canalizează fluxurile de aer în fața roților, iar cele superioare de pe aripile din spate le direcționează sub blocurile optice, care sunt conectate de un al doilea spoiler, mai subțire. Bara de protecție din spate, pe de altă parte, găzduiește un deflector imens.

Habitaclu

R5 Turbo 3E are două locuri și două uși. Arhitectura specială cu motoarele în interiorul roților și bateria sub podea a făcut posibilă obținerea unei capacități de încărcare semnificative (deși nu este o mașină făcută pentru a căra lucruri). Scaunele învăluitoare și cu centuri având prinderi în șase puncte, au o structură din carbon și sunt tapițate cu Alcantara, material folosit și pentru planșa de bord și panourile ușilor.

Ecranul OpenR de 10,1 inchi al instrumentelor de bord și cel de 10,25 al infotainmentului afișează informații despre condus, cu o interfață care aduce un omagiu stilului originalului R5 Turbo, fără a sacrifica serviciile conectate ale ecosistemului Google Automotive, inclusiv hărțile cu funcție de programare a reîncărcării.

Proprietarii unui Renault 5 Turbo 3E îl vor putea personaliza după bunul lor plac, apelând la lunga listă de dotări puse la dispoziție de producătorul francez, începând cu alegerea culorilor pentru caroserie și tapițerie. Printre posibilitățile oferite se numără culorile care amintesc de modelele Turbo originale, cum ar fi Garnet Red, sau cromatica mașinilor de curse, cum ar fi „Tour de Corse 1982“.

Renault 5 Turbo 3E AutoExpert.ro

Mecanică

Deși liniile amintesc de ale actualului Renault 5 E-Tech Electric, R5 T3E este o mașină complet nouă, construită pe o platformă realizată complet din aluminiu, cu o arhitectură la 800 V și tracțiune spate. Pentru a menține greutatea totală la 1450 kg, caroseria cu două uși e fabricată în întregime din fibră de carbon. În comparație cu versiunea de serie, parbrizul este retras, iar ampatamentul, lungit, rezultând o lungime totală de 4,08 metri (față de 3,92 la R5). Mașina are 2,03 metri lățime, 1,38 înălțime și un ampatament de 2,57 (cu 3 cm mai lung). Garda la sol măsoară 118 mm.

Propulsie

Cele două aripi din spate mărite adăpostesc jante de 20 de inchi, în interiorul cărora se află motoarele electrice de câte 200 kW, puterea totală fiind de 400 kW (544 CP), iar cuplul maxim declarat, de nu mai puțin de 4800 Nm. Astfel, R5 Turbo 3E sprintează la 100 km/h în mai puțin de 3,5 secunde și atinge o viteză maximă de 270 km/h.

Adăpostită în podea, bateria litiu-ion are o capacitate de 70 kWh, pentru o autonomie declarată de peste 400 km. Datorită arhitecturii la 800 V, puterea maximă de reîncărcare la curent continuu este de 350 kW, pentru o încărcare de 15 la 80% într-un sfert de oră.

Dinamică

Grupul motopropulsor a fost pus la punct de către divizia sportivă a Alpine: software-ul permite gestionarea independentă a celor două motoare, pentru agilitate și dinamism mai mari, în special în drift (pentru care există un mod de conducere dedicat, pe lângă frâna de mână verticală ca la mașinile de raliu). Pe volan există două butoane: Boost, pentru a crește temporar puterea maximă disponibilă, și unul pentru a regla frânarea regenerativă (pe patru niveluri). Celelalte moduri de condus sunt Regular, Snow și Sport.

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top