Renault a avut de învățat din experimentul Velsatis, așa că noul vârf de lance (Latitude) are un obiectiv mai realist. A uitat de Audi și Mercedes și se concentrează pe VW și Ford.
În parcarea Renault se află unul dintre cele 42 de exemplare Velsatis care au fost vândute oficial în România. Parcata într-un colț și stropită discret de lumina unor neoane prăfuite, limuzina Renault păstrează totuși o urmă din strălucirea pe care o afișa în 2001 atunci când pășea cu încredere pe covorul de la Salonul Auto de la Geneva. Velsatis trebuie să fie o declarație de statut din partea Renault, dar istoria și-o vă aminti, cred, mai degrabă ca pe o faptă curajoasă. Reticența clientelei premium de a o pune la egalitate cu modele germane consacrate i-a refuzat dreptul la o nouă generație. Personal, regret această desfășurare a evenimentelor pentru că aș fi vrut să observ evoluția lui Velsatis.
Parcat pe locurile privilegiate, sub o lumină intensă, se află continuarea poveștii, intitulată de data aceasta Latitude. Dacă Velsatis a fost o declarație de curaj atunci noul model Renault poate fi considerat o declarație de pragmatism. Au dispărut formele futuriste ale caroseriei și comparațiile cu Audi A6, iar în locul lor au apărut linii adaptate prezentului și exprimări reținute. Lansat inițial de partenerul Renault, Samsung Motors, sub titulatura SM5, Latitude afișează o imagine cu influențe asiatice puternice, în special în partea din spate. Am căutat îndelung măcar o linie comună cu restul gamei Renault și nu am putut decât să mă recunosc înfrânt. Cu excepția siglei, filozofia de design Renault pare să își fi luat o zi liberă atunci când Latitude a aterizat pe planșa de design.
Mai mult Renault la interior?
Da. În contrast evident cu exteriorului, habitaclul lui Latitude a fost asamblat folosind elemente preluate integral din gama Renault. Volanul l-am mai văzut pe Megane (doar că acum are lemn în partea superioară), consola centrală are comenzile audio de pe Koleos, iar navigația este identică cu cea pe care am folosit-o timp de un an pe vechea noastră mașină de andurață Megane Sport Tourer.
Printre jucăriile noi aflate în premieră pe Latitude se numără sistemul de management al purității aerului cu ionizator și filtru cu plasmă, cele două cartușe de arome pentru habitaclu, masajul cu patru moduri pentru scaunul șoferului și sistemul audio Bose dezvoltat special pentru acest model. Desigur, undeva la mijloc apare și un mic contrast între pretențiile premium și elemente comune cu gama clasică Renault, spre exemplu bordul este îmbrăcat cu piele în timp ce, ascuns în spatele volanului, se află un satelit de comandă audio pe care l-am zărit și pe modelul Twingo.
Ca o compensație, calitatea generală a interiorului respectă evoluția pozitivă a mărcii din ultimii ani cu plastice moi în zonele de contact și o asamblare riguroasă a panourilor. La aproape 4.9 m lungime Latitude se așează confortabil în topul segmentului mediu la capitolul spațiu interior, depășind cu 20 cm pe Laguna și 5 cm pe Mondeo, reperul clasei în acest moment. Inexplicabil, valoarea standard a portbagajului este mai mult modestă decât bună cu 477 l, mai puțin cu 88 l decât Passat, spre exemplu.
Cum se conduce?
În stilul clasic Renault, inginerii francezi au mizat pe confort, de unde și preluarea unei punți spate tip multilink de la Nissan. Restul elementelor ce compun trenul de rulare au fost realizate in-house, inclusiv propulsorul diesel V6 de 3 l și 240 CP pe care l-am testat și pe Infiniti FX 30d. Pentru a nu pune probleme punții față, cuplul a fost redus de la 550 Nm (Infiniti) la 450 Nm. Diferența de 100 Nm se simte, dar nu e chiar un capăt de țară deoarece Latitude nu vrea să fie atletul clasei. Ca să te convingi de asta nu trebuie decât intri mai tare într-un viraj pentru a sesiza ruliul și tendința rapidă de subvirare.
În mediul urban și pe autostradă Latitude scoate așii din mânecă cu o direcție bine calibrată, o suspensie moale și o transmisie automată care schimbă cu întreruperi de cuplu aproape insesizabile. La un preț de 37.000 euro pentru versiunea V6 de top îmi vine destul de greu să cred că se vor forma cozi la intrarea în showroom-urile Renault. Foarte probabil, cel mai popular model va fi propulsat de motorul diesel de 2 l și 175 CP cu cutie automată, care, de altfel, este și recomandarea noastră.
Date tehnice: | Renault Latitude |
---|---|
Sasiu si caroserie | |
Motorizare | 3.0 V6 dCi |
Nr. usi/locuri | 4/5 |
Masa proprie/totala [kg] | 1655/2250 |
Dimensiuni si capacitati | |
Lung/lat/inalt [mm] | 4905/1830/1480 |
Ampatament | 2760 |
Volum portbagaj [l] | 475 (475) |
Motor si transmisie | |
Tip motor | 3.0 V6 dCi |
Combustibil | Motorina |
Cilindree [cmc] | 2998 |
Sistem alimentare | common rail |
Putere max. [kW(CP)/rpm] | 177(240)/3750 |
Cuplu max. [Nm/rpm] | 450/1500 |
Cutie de viteze | Automata/6 |
Performante si consum | |
Viteza maxima [km/h] | 234 |
0-100 km/h [s] | 7.6 |
Consum urban/extra/mixt | 10/5.7/7.2 |
Emisii CO2 [g/km] | 188 |