Ultimul Megane Coupe pe care l-am condus avea un motor diesel și pachetul de drumuri grele. Acesta are 250 CP și o suspensie ce poate fi folosită pe post de seismograf.
Ultimul Megane Coupe pe care l-am condus avea un motor diesel și pachetul de drumuri grele. Acesta are 250 CP și o suspensie ce poate fi folosită pe post de seismograf.Aș putea încerca să fac o comparație între cele două mașini, dar oricât de cuminte aș fi în aprecieri cu siguranță cineva se va simți lezat. Ideea de bază este că singurul lucru pe care mi-l amintesc din testul cu versiunea diesel a lui Megane Coupe este că am reușit să obțin un consum mediu de 4l/100 km. Nu era un test de consum, nu eram excesiv de plictisit la volan, pur și simplu lipsa de fler dinamic a mașinii m-a îndreptat către un astfel de stil de condus. Aici intervine paradoxul: cum reusește divizia Renault Sport să transforme mașini aparent lipsite de veleități dinamice în cele mai bune hot hatch-uri de pe piață?
E simplu, schimbi tot
Cu excepția a două-trei panouri de caroserie și a câtorva bucăți neesențiale din șasiu, versiunea Renault Sport nu are mai nimic în comun cu un Megane de serie. Deorece nu dispun de suficient spațiu pentru a vă plictisi cu o listă detaliată a elementelor modificate sau înlocuite voi încerca să mă concentrez pe lucrurile mai importante. Motorul, spre exemplu, este același patru cilindri în linie turbo de 2 l folosit și pe versiunea precedentă Megane Renault Sport, modificat pentru a produce 250 CP (în loc de 225). Dacă te gândești că un Focus RS are 300 CP, atât evoluția cât și valoarea finală nu mai sună atât de spectaculos. Inginerii francezi spun că nu au vizat vreun record de putere, ci o valoare ce poate fi folosită eficient de o punte față. Vom vedea mai târziu cum stau lucrurile la acest capitol.
Înainte să îți cumperi această mașină vei fi pus față în față cu o decizie destul de importantă: șasiul Sport sau Cup? Cel din urmă beneficiază de arcuri și amortizoare mai dure, bare anti ruliu mai groase și un diferențial mecanic. Adaugă și un set de anvelope 225/35 R19 (cum era echipată mașina de test) și vei avea pe mână un detector al imperfecțiunilor din asflat. Pentru un minim de confort recomand să rămâi la șasiul Sport sau, mai bine, să te gândești dacă ai cu adevărat nevoie de un hot hatch.
Primii km
Mă așteptam la o evacuare mai zgomotoasă și la ceva mai mult cuplu în plaja inferioară de turații. Cam acestea erau primele gânduri care mi-au trecut prin cap. Atingerea cuplului maxim (340 Nm) la 3.000 rpm, destul de sus in ture pentru un propulsor supraalimetat, contribuie la o distribuție foarte liniară a cuplului, similară cu cea a unei unități aspirate. Acest lucru te va ajuta să folosești întreaga plajă de turație disponibilă, motorul având resurse chiar și la 6.000 rpm.
Experiența la volanul lui Megane Renault Sport poate fi un pic frustrantă pentru că oricât de mult ai încerca să ataci cu viteză un viraj, la ieșire realizezi că se putea și mai bine. Puteai să intri mai tare și să accelerezi mai devreme. Mai încerci odată, frânezi puternic la intrare, etrierii Brembo nu ezită, virezi și începi să accelerezi de la mijlocul virajului. Roțile nu scârție, tu nu transpiri și nu ai cum să nu te întrebi unde a dispărut dramatismul vechii generații. Totul funcționează atât de bine încât nu ai cum să nu te întrebi cum s-ar fi comportat mașina asta dacă ar fi avut 300 CP.
Prezența unui diferențial mecanic pentru puntea față (în locul unei emulări electronice a acestui) îți permite să apeși accelerația mai puternic la ieșirea din viraj fără ca roțile să se chinuie sub influența cuplului.
O altă setare care te va ajuta să fii mai rapid implică decuplarea ESP-ului, moment în care modul sport va fi cuplat automat. Pedala de accelerație răspunde la cel mai mic impuls, iar mapping-ul motorului evoluează către o setare mai agresivă care îi permite să treacă de la relanti la 3.000 rpm în o secundă și ceva mărunțiș.
În interior, tratamentul Renault Sport include trio-ul clasic volan/pedale/scaune cu precizarea că deși scaunele sport standard nu duc lipsă de suport lateral ar fi păcat să nu optați pentru cele Recaro. În spate, caroseria tip coupe își cere tributul în special la nivelul spațiului pentru cap și al vizibilității, dar asta te va interesa foarte puțin pentru că un hot hatch nu trebuie să fie practic. De obicei, cam în acest moment, pregătesc veștile proaste (prețul) doar că în acest caz avem o excepţie. La 23.600 euro Megane Renault Sport se încadrează în familia restrânsă a mașinilor care își merită fiecare euro.
Date tehnice: | Renault Megane RS |
---|---|
Sasiu si caroserie | |
Motorizare | 2.0 T |
Nr. usi/locuri | 3/5 |
Masa proprie/totala [kg] | 1390/1835 |
Dimensiuni si capacitati | |
Lung/lat/inalt [mm] | 4300/1850/1435 |
Ampatament | 2645 |
Volum portbagaj [l] | 375 (1025) |
Motor si transmisie | |
Tip motor | 2.0 T |
Combustibil | Benzina |
Cilindree [cmc] | 1998 |
Sistem alimentare | injectie directa+turbo |
Putere max. [kW(CP)/rpm] | 184(250)/5500 |
Cuplu max. [Nm/rpm] | 340/3000 |
Cutie de viteze | Manuala/6 |
Performante si consum | |
Viteza maxima [km/h] | 245 |
0-100 km/h [s] | 6.1 |
Consum urban/extra/mixt | 11.5/6.7/8.4 |
Emisii CO2 [g/km] | 190 |