Renault Megane RS – primele impresii de pe circuit

Renault Megane RS

Motorpark, 2018 după Hristos. 24°C, cer noros, 280 CP, 4 Control, RS. Confuz? Clarificăm imediat, în testul scurt pe circuit cu a treia generație a modelului Renault Megane RS. Foto: Renault

Ne-am cunoscut în 2017, la Salonul Auto de la Frankfurt, dar abia acum i-am strâns în mână volanul îmbrăcat în piele și Alcantara. Trebuie să recunosc, pe Motorpark se integrează mult mai bine decât într-un salon auto… îmbrăcat în Tonic Orange, noul RS își etalează luminile de tip steag caroiat integrate în bara față, cu câte nouă diode luminoase pe fiecare bloc și care folosesc drept lumini de viraj, de ceață și ca lumini suplimentare pentru faza lungă (care, astfel, ”bate” la 460 m, cu 17% mai departe decât la precedentul Megane RS). Deblochez ușile, iar semnalizările aflate pentru prima dată în semnătura luminoasă (la Megane sunt dispuse în far) îmi clipesc complice. Standard, francezul vine încălțat cu jante de 18 inci, dar exemplarul meu are pantofi sport de 19 inci, perfecți pentru pistă.

Renault Megane RS

La interior, atmosfera tipică modelelor Megane este completată fericit de scaunele sport, cu tetiere integrate, de pedalele din aluminiu, de volanul cu inel roșu în zona superioară și de maneta personalizată a transmisiei EDC. Același display uriaș, de 8,7 inci al sistemului R-Link 2 străjuiește pe consola centrală, dar la Megane RS are inclusă o funcție nouă, numită R.S. Monitor. Aceasta afișează informațiile de telemetrie pe care le colectează cei 40 de senzori integrați în hot-hatchul francez și chiar permite filmarea turelor rapide și afișarea datelor de telemetrie pe filmare, iar apoi distribuirea filmării pe rețelele de socializare. Este o funcție care cu siguranță va cuceri și mai mult inimile clienților din Japonia, a doua piață ca mărime pentru Megane RS!

Renault Megane RS

Sub display își face apariția butonul R.S.Drive, care, odată apăsat, scoate RS-ul din Megane, activând modul de conducere Sport (apăsare scurtă) sau Race (apăsare lungă). Da, aceste două moduri și-au făcut apariția pe lângă cele clasice ale lui Megane (Comfort, Neutral și Perso) în meniul funcției Multi-Sense: în timp ce Sport setează mașina la aproximativ 75% din potențial, Race dezactivează complet ESP-ul și modifică acțiunea sistemului de direcție integrală 4Control. Megane RS este singurul model din segment care are direcție integrală, standard pe șasiurile Sport și Cup. La viteze mici, roțile din spate virează cu 2,7° în sens opus celor din față, iar la viteze mari (de la 60 km/h sau, la activarea programului Race, de la 100 km/h), în același sens cu cele din față, mărind agilitatea pe viraje cu 20%.

Renault Megane RS

Am pornit la tura rapidă, în modul Sport, și primul lucru pe care l-am remarcat a fost agilitatea pe viraje. Sistemul 4Control necesită o oarecare obișnuință, pentru că ”pune nasul” mașinii pe viraj mai bine decât îi desenezi cu volanul. Clar, hot-hatchul francez are mai mult potențial decât mi-am imaginat. Transmisia EDC cu șase trepte a găsit permanent treapta corectă pe circuit, menținând motorul între zona de cuplu maxim și cea de putere maximă. Are și două funcții pe care nu le-am testat pe circuit, dar cu care intenționez să mă joc într-un viitor test pe șosea: Multi Change Down (în mod manual, ții tras de padelă și transmisia retrogradează automat atâtea trepte cât este necesar pentru a menține puterea maximă la roată) și Launch Control, care permite accelerații de top la pornirea de pe loc.

Ruliul este extrem de mic, iar stabilitatea fenomenală, grație suspensiei cu ”amortizor în amortizor” (hydraulic stop suspension) preluată de la modelele de raliu (când cursa amortizorului este aproape de capăt, un al doilea mini-amortizor integrat în cel principal, disipă energia, evitând transmiterea șocului în caroserie și astfel menținând mașina stabilă pe traiectorie), precum și gărzii la sol coborâte cu 5 mm față de Megane GT.

Renault Megane RS

Motorul turbo de 1,8 litri dezvoltă 280 CP la 6.000 rpm, 390 Nm între 2.400 și 4.800 rpm și este preluat de la Alpine A110, unde este dispus central. În practică, forța de tracțiune oglindește foarte bine cifrele din fișa tehnică, iar frânele de motor sunt însoțite de pocnituri pe eșapament: Megane RS se comportă întocmai ca un bad boy cu drept de circulație pe șosea.

Mai multe impresii nu mi-am putut face într-un singur tur lansat pe Motorpark, dar evenimentul organizat de Renault nu s-a limitat doar la testul propriu-zis: am avut ocazia unică de a străbate două tururi în bi-postul de GT3 Renault R.S.01 și am parcurs câteva ture virtuale la volanul unui simulator.

Prețurile noului Megane RS pornesc de la 30.000 euro (transmisie manuală), respectiv 31.500 euro (cu transmisie automată EDC).

 

DATE TEHNICERenault
ModelMegane R.S. Energy Tce 280 CP EDC
Motor/ nr. cilindriL4, benzină, turbo
Cilindree (cmc)1.798
Putere maximă/turație (CP/rpm)280/6.000
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm)390/2.400-4.800
Transmisiefață
Cutie de viteze6 trepte, automată
L/l/h (mm)4.364/1.874/1.435
Ampatament (mm)2.669
Volum portbagaj (l)384
Masă la gol (kg)1.430
Accelerație 0-100 km/h (s)5,8
Viteză maximă (km/h)250
Consum mixt (l/100 km)6,9
Emisii CO2 (g/km)155
Preț (euro cu TVA)31.500

1 thought on “Renault Megane RS – primele impresii de pe circuit”

  1. Si uite asa starnesti invidia din multi dintre noi…
    Ce n-as da sa pun si eu mana pe o asemenea “bestie” (Megan RS si de ce nu , chiar GT3 Renault R.S.01 ) pe un circuit!!!

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top