După patru ani de competiție Best Electric Car in Romania, Renault câștigă pentru a doua oară competiția. Dar povestea este mult mai amplă, mai nuanțată decât pare la prima vedere. Scenic a avut de înfruntat o competiție remarcabilă, iar juriul a avut de jurizat cel mai greu concurs de până acum! Foto: AutoExpert, producători
Un abur. Asta a fost Best Electric Car acum cinci ani. De atunci, aburul s-a transformat în visuri, visurile au căpătat contur, conturul a devenit palpabil. Inițial, cu stângăciile inerente fiecărui proiect nou. Totuși, conceptul a fost excelent: din totalitatea modelelor lansate în anul curent, trebuiau alese șapte, care să concureze în finală. Juriul a fost ales „pe sprânceană” încă de la prima ediție. Criteriul au fost clar: să avem cei mai buni jurnaliști auto. Punct! Firește, nu toți au acceptat, dar majoritatea au răspuns pozitiv și acum, după patru ani, am ajuns într-o formulă de vis.
➡ Vezi juriul dând click aici! 💡
De departe, cea mai reprezentativă caracteristică a concursului este transparența. Fiecare jurat votează după propriile-i criterii, deși există un buletin de vot cu anumite criterii prestabilite, pentru ajutor. În final, votul fiecăruia este liber, și simt nevoia să accentuez acest aspect, într-o lume în care suspiciunile planează asupra tuturor competițiilor, de orice fel. Și fix această libertate absolută asigură sarea și piperul competiției. Ce contează mai mult, senzațiile sau cifrele? Cine ar trebui să câștige, cel mai economic, cel care oferă autonomia mai mare, cel mai puternic, cel mai rafinat, cel mai ieftin, cel mai spațios? O mulțime de întrebări, la care fiecare trebuie să-și răspundă și, în final, să alcătuiască clasamentul.
O spun cu toată convingerea, în 2024 am avut în față cea mai dificilă sarcină. Electricele prezente în finala competiției au dovedit un nivel de maturitate și o performanță pe care nu le-am întâlnit în anii trecuți, făcând din jurizare o sarcină extrem de dificilă. Nu mi-a mai fost dat să aud atâtea argumente de finețe în discuțiile pe care le-am avut cu colegii din juriu, pentru că diferențele evidente de prestații au încetat să existe.
➡ Vezi aici rezultatele din 2023! 💡
În final, câștigătorul trofeului suprem a fost Renault Scenic E-Tech, la mare luptă cu Hyundai Ioniq 6. Se pare că și publicul l-a apreciat la fel de mult ca jurnaliștii, votându-l pe primul loc și în clasamentul de popularitate. Francezul a dovedit un echilibru remarcabil în toate planurile, punctând consistent și, astfel, departajându-se de restul concurenților. Practic, e imposibil să-i găsești hibe evidente, poate doar chestiuni de preferințe. Are cel mai bun sistem multimedia, la luptă cu VW ID.7, un interior aerisit și foarte bine finisat, o poziție de condus tipică crossoverurilor, suficient de joasă pentru drumuri extraurbane și suficient de înaltă pentru a permite accesul facil la volan. În testul nostru a consumat 18,3 kWh/100 km, echivalentul unei autonomii reale de 481 km.
Apropo, am fost câte doi jurnaliști în fiecare mașină, cu toate bagajele și echipamentele foto/video aferente, iar stilul de condus a diferit de la șofer la șofer. Foarte important, bateria mare, de 87 kWh, permite, opțional, încărcarea de la prizele de curent alternativ (prezente peste tot) cu 22 kW, fapt care îi acordă un avantaj față de Ioniq 6, care se încarcă doar cu 11. Pe șosea, puntea spate multilink păstrează impecabil contactul cu asfaltul, iar ținuta de drum rămâne sigură în orice condiții, ajutată de direcția extrem de scurt demultiplicată. În final, deși prețul de bază al versiunii testate este de 45.500 de euro, adică sensibil egal cu al coreeanului, există și un Scenic cu baterie mai mică și motor de 170 CP, la 39.900 euro.
➡ Citește tot testul cu Scenic aici! 💡
Ioniq 6. Unde a greșit mașina asta, pe care eu am votat-o pe primul loc? În esență, a fost depunctată de interiorul tern și nu la fel de bine finisat ca al câștigătorului, de sistemul multimedia îmbătrânit, de spațiul restrictiv la cap în spate, care îngreunează accesul și de portbagajul nu tocmai impresionant. Și nu, nu se încarcă cu 22 kW la prizele AC, ci cu 11, dar arhitectura de 800 V este o rara avis printre concurenți, și îi permite bateriei să se încarce cu… 225 kW la stațiile rapide! Pe lângă cei 150 ai lui Scenic pare enorm, dar, deocamdată, nu diferența nu e (foarte) sesizabilă, pentru că nu (prea) găsești stații pe măsura capacităților sale. În viitor, însă, ar putea fi un game changer.
În plus, caroseria optimizată aerodinamic impecabil și sistemul de propulsie ultra-eficient l-au făcut să consume doar 14,7 kWh/100 km, fiind de departe cel mai eficient model din test. Astfel, autonomia reală a fost de 503 km, toate celelalte modele rămânând sub pragul critic de 500 km. Indiferent de viteza cu care rulezi, nivelul de zgomot la interior rămâne extrem de scăzut, pentru că turbulențele aerodinamice sunt minime, mai ales în spate, unde spațiul la genunchi este fabulos.
➡ Vezi aici oferta lui Ioniq 6! 💡
Confort suprem, deci? Nu chiar, cel puțin nu la nivelul lui VW ID.7, care oferă tot ce-ți poți dori de la o limuzină de 5 metri. Suspensia adaptivă a exemplarului testat merită toate premiile, pentru că la cea mai moale setare face ca ID7 să plutească pe denivelări cu un tangaj molcom, tipic mai degrabă modelelor Rolls-Royce, iar la cea mai sportivă ține ruliul și tangajul sub control. Este extrem de spațios, foarte bine finisat și are un protbagaj neegalat de celelalte modele, depășit fiind doar de al giganticului EV9. Peste toate, ansamblul extrem de bine optimizat a ținut consumul mediu la 15,7 kWh/100 km, care l-a făcut să câștige premiul Best Electric Consumption! Autonomia reală a atins 489 km, a doua după a lui Ioniq 6. Este cruiserul perfect, deci unde a greșit de n-a reușit să urce mai sus de locul 3?
Păi, în primul rând, prețul de bază al versiunii testate este de 53.460 euro, clar mai mare decât al primelor două modele, iar adăugarea dotărilor opționale îl crește rapid, exemplarul nostru ajungând să coste 68.553 euro. Apoi, gabaritul mare îl împiedică să fie un all-rounder ideal, în oraș fiind mai greu de parcat și de manevrat decât cea mai mare parte a rivalilor.
➡ Configurează aici un ID.7! 💡
Oraș? Parcare? Fix aici excelează al patrulea clasat, Volvo EX30. E o jucărie la propriu, un gadget fără butoane pe bord, cu finisaje aparte, tipic suedeze, care oferă o experiență total diferită de a celorlalți concurenți. Se înscrie pe viraje cu talent, se simte ușoară ca un fulg pe lângă ceilalți și îți recompensează orice exces cu senzații sportive. În linie dreaptă accelerează aproape violent și te bucuri de fiecare minut pe care-l petreci la bordul lui. Are un sistem multimedia fabulos, fluent în reacții și cu o grafică remarcabilă, daaaaaar…
Dar are o singură bubă, trebuie să adăpostească toate comenzile, din moment ce nu există butoane, așa că ergonomia nu este cea mai bună. Montarea pe coloana de direcție a manetei schimbătorului de viteze a obligat designerii să mute comenzile ștergătoarelor pe maneta din stânga. Iar prețul, ei bine, prețul, care este competitiv pentru nivelul standard de echipare, urcă extrem de rapid, ajungând, în cazul exemplarului nostru, la 53.460 euro, foarte mare pentru un vehicul atât de mic.
➡ Vezi aici cum se simte la condus EX30! 💡
Mic? Mic este și al cincilea clasat, MG4. Are aceleași trăsături dinamice ca EX30, este mai ieftin cu 1840 de euro în varianta standard și arată ca un coupe. Are și o versiune de bază cu baterie mică, de 51 kWh și cu motor de 170 CP, care pornește de la 31.400 euro, pretabilă utilizării urbane și deplasărilor mai scurte. Dar, față de suedez, pierde puncte din cauza sistemului de infotainment demodat, care se bazează pe text, nu pe imagini. În rest, oferă o autonomie reală evident mai mare, de 463 CP, atât datorită bateriei de 77 kWh (bruți) cât și formei aerodinamice a caroseriei. Este o mașină fix așa cum trebuie, cu butoane fizice drept scurtături, cu utilizare simplă și foarte bine echilibrată din toate punctele de vedere.
➡ Vezi aici clipul cu MG4 de 35.900 euro! 💡
Are fix acel echilibru care nu o caracterizează pe următoarea clasată, Kia EV9. Un autobuz cu șase scaune individuale, suspensie de limuzină, finisaje de private jet și accelerație fulminantă. Este cea mai rapidă mașină în linie dreaptă, la luptă cu Volvo EX30. Beneficiază de o tehnologie atât de complexă la bord, încât a câștigat premiul Best Electric Tech. Confort suprem, accesibilitate fără egal, spațiu interior și portbagaj inegalabile. În plus, bateria uriașă i-a asigurat și o autonomie incredibilă, de 465 km, în pofida faptului că este singurul model care a sărit de 20 kWh/100 km. Ce a tras-o în jos? Cel mai mult, gabaritul mare, care o transformă într-un model de nișă, fiind mai degrabă pretabilă ca a doua mașină în familie. Apoi, prețul de 76.490 euro al versiunii standard, care a ajuns la 83.279 euro la exemplarul nostru. Este o mașină cu calități evidente, dar cu costuri pe măsură.
➡ Vezi aici pagina lui EV9! 💡
Fix așa aș descrie și finalista clasată pe poaiția a șaptea, BMW iX2. Pornește de la 55.514 euro, dar prețul escaladează când adaugi dotări opționale, crescând cu peste 19.000 la exemparul nostru. Sigur, atuurile legate de dinamică sunt indiscutabile. Bavarezul le dă clasă celorlalți printr-o abordare incisivă a virajelor și printr-o dezvoltare aparte a puterii, care îl fac deopotrivă sportiv și plăcut de condus. Sistemul multimedia este la nivelul celor mai buni, materialele – top, iar scaunele opționale asigură un nivel neegalat de reținere laterală. Totuși, are cea mai mică baterie din test și asta se simte la autonomie, fiind exemplarul care a rulat cel mai puțin între două încărcări. Nici încărcarea la curent continuu nu se ridică la nivelul celorlalte, în timp ce la AC oferă o putere mare, de 22 kW.
➡ Configurează aici un BMW iX2! 💡
Și, uite-așa, s-a mai dus o ediție a competiției Best Electric Car. Ce-am învățat? Că numărul și putera stațiilor de încărcare cresc continuu, ajungând acum să parcurgem fără nici cel mai mic efort 640 km cu șapte mașini, în două zile, încărcându-le de cele mai multe ori simultan. Că rețeaua Eldrive are hub-uri de încărcare răspândite peste tot prin țară, iar asta ne-a permis să nu apelăm la alte rețele în timpul turului. Că mașinile electrice au ajuns să poată străbate distanțe mari fără opriri de alimentare, iar atunci când trebuie să le conectezi la priză, de regulă nu aștepți după alte mașini. În sfârșit, am învățat că tehnologia asta se perfecționează cu o viteză la care nu ne așteptam acum patru ani, când am început aventura Best Electric Car!
Model | BMW iX2 xDrive30 | Hyundai Ioniq 6 | Kia EV9 | MG4 | Renault Scenic E-Tech | Volkswagen ID.7 | Volvo EX30 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Motor | 2, electrice | 1, electric | 2, electrice | 1, electric | 1, electric | 1, electric | 1, electric |
Putere față/spate (CP) | 190/190 | -/228 | 192/192 | -/245 | 218/- | -/286 | -/272 |
Cuplu maxim față/spate (Nm) | 247/247 | -/350 | 350/350 | -/350 | 300/- | -/550 | -/343 |
Putere totală (CP) | 313 | 228 | 385 | 245 | 218 | 286 | 272 |
Cuplu total (Nm) | 494 | 350 | 700 | 350 | 300 | 550 | 343 |
Tracțiune | integrală | spate | integrală | spate | față | spate | spate |
Cutie de viteze | automată, 1 treaptă | automată, 1 treaptă | automată, 1 treaptă | automată, 1 treaptă | automată, 1 treaptă | automată, 1 treaptă | automată, 1 treaptă |
L × l × h (mm) | 4554 x 1845 x 1560 | 4855 x 1880 x 1495 | 5015 x 1980 x 1780 | 4287 x 1836 x 1504 | 4470 x 1854 x 1571 | 4961 x 1862 x 1536 | 4233 x 1837 x 1555 |
Ampatament (mm) | 2692 | 2950 | 3100 | 2705 | 2785 | 2971 | 2650 |
Volum portbagaj (l) | 525 | 401 | 828 | 363 | 440 | 532 | 318 |
Masă la gol (kg) | 2095 | 1985 | 2648 | 1826 | 1917 | 2172 | 1850 |
Coeficient aerodinamic | nc. | 0.21 | 0.28 | nc. | nc | 0.23 | 0.28 |
Accelerație 0–100 km/h (s) | 5.6 | 7.4 | 5.3 | 6.5 | 7.9 | 6.5 | 5.3 |
Viteză maximă (km/h) | 180 | 185 | 200 | 180 | 170 | 180 | 180 |
Capacitate baterie brut/net (kWh) | 66,5/64,7 | 77,4/- | 99,8/nc | 77/nc | 87/nc. | 82/77 | 69/64 |
Consum mixt WLTP (kWh/100 km) | 16.3 | 14.3 | 22.8 | 16.5 | 17.2 | 14.2 | 17 |
Consum în test (kWh/100 km) | 18,2 | 14,7 | 20,8 | 16,1 | 18,3 | 15,7 | 16,4 |
Autonomie WLTP (km) | 449 | 614 | 505 | 520 | 611 | 616 | 475 |
Autonomie în test (km) | 363 | 503 | 465 | 463 | 481 | 489 | 390 |
Încărcare AC (kW) | 22 | 11 | 11 | 11 | 22 | 11 | 22 |
Timp încărcare AC (h) | 3.75 | 7.3 | 9.1 | nc | nc | 8 | 4 |
Încărcare DC (kW) | 130 | 225 | 240 | 144 | 150 | 175 | 175 |
Timp încărcare DC 0-80% (min) | 29 | 18 | 24 | 38 | nc | 28 | 26 |
Preț de baza (euro, cu TVA) | 55.514 | 45.363 | 76.490 | 41.910 | 45.500 | 52.859 | 43.750 |
Pret model testat (euro cu TVA) | 74.660 | 45.363 | 83.279 | 43.210 | 47.500 | 68.553 | 53.460 |