Stimulați de subvenții guvernamentale europenii cumpără tot mai multe mașini electrice. Renault Zoe continuă să domine piața.
Analiștii JATO Dynamics au dat publicității raportul lor anual privind înmatriculările de vehicule electrificate. Acesta arată că vânzările de astfel de mașini s-au majorat în 2020 cu 147%. Dacă în 2019 erau înmatriculate 580.000 mașini electrice (BEV) și hibride cu încărcare la priză (PHEV), anul trecut clienții au achiziționat nu mai puțin de 1,42 milioane de astfel de vehicule. Astfel, cota de piață a mașinilor electrificate a urcat la 12% din totalul vânzărilor de autoturisme noi.
Având în vedere anul dificil care s-a încheiat, prețurile prohibitive ale majorității mașinilor electrificate și numărul mic de modele disponibile, rezultatul poate fi considerat spectaculos. La creșterea pieței de vehicule electrificate au contribuit major subvențiile acordate de guverne.
Renault Zoe, cel mai vândut BEV
Clasamentul celor mai vândute mașini electrice din Europa în 2020 este condus de Renault Zoe, cu 99.261 de unități, în creștere cu nu mai puțin de 114% față de 2019. Locul secund este ocupat de Tesla Model 3 cu 85.713 unități (-9%), iar pe a treia treaptă a podiumului se află noul Volkswagen ID.3 (56.118 unități).
Clasamentul este continuat de Hyundai Kona Electric, cu 47.796 unități, Volkswagen e-Golf (mașină care a iești din producție) cu 33.650 unități, Peugeot e-208 cu 31.287 unități, Kia eNiro (31.019 unități), Nissan Leaf (30.916 unități), Audi e-tron (26.454 unități) și BMW i3 (23.113 unități).
Este demn de remarcat faptul că, pe lângă noile Volkswagen ID.3 și Peugeot e-208 care au ajuns în Top 10 încă din primul an de comercializare, cele mai mari creșteri au fost înregistrate de Kia eNiro (+208%), Renault Zoe (+118%) și Hyundai Kona Electric (+112%).
Mercedes-Benz, liderul pieței PHEV
În cazul mașinilor plug-in hybrid, cele care au sisteme de propulsie duale, benzină-electric, și care pot fi încărcate la priză, liderul achizițiilor este noul Mercedes-Benz Clasa A, vehicul înmatriculat anul trecut în 29.427 unități. Mitsubishi Outlander PHEV se clasează pe locul doi în topul vânzărilor, cu 26.673 unități, iar Volvo XC40 ocupă locul trei, cu 26.506 unități.
Trebuie menționat faptul că, începând din acest an, analiștii JATO Dynamics au modificat definiția proprie a vehiculelor electrificate. Astfel, pentru că există diferențe constructive și de utilizare majore, ei au decis să elimine dintre acestea mașinile hibride fără încărcare (HEV), inclusiv zona „mild hybrid” (mHEV). Conform JATO, „acest lucru este generat de faptul că tipul principal de combustibil al HEV-urilor nu este electricitatea, ci fie benzina, fie motorina. În mod similar, în ciuda faptului că par mașini electrice pentru că deplasarea le este susținută și de un motor electric, mHEV-urile sunt alimentate la bază tot de un motor cu ardere internă (ICE)”.