Renault a montat pe ZOE o baterie cu o capacitate de 41 kWh, aproape dublă față de cea de bază de 22 kWh, care a mărit autonomia la peste 300 km, înlăturând defintiv disconfortul creat de autonomia mică. Primul test în România cu Renault ZOE ZE 40. FOTO: Bogdan PARASCHIV.
Renault ZOE este deja un star al mașinilor electrice. Modelul lansat acum patru ani s-a cocoțat în topul vânzărilor de mașini electrice, fiind cel mai bine vândut în Europa în 2015 și 2016, anul trecut depășind granița celor 20.000 unități vândute. Inițial, ZOE a fost disponibil cu o baterie de 22 kWh care îi conferea o autonomie de 240 km conform ciclului NEDC sau 170 km în condiții reale. Noi am reușit să obținem cu acest model o autonomie reală de 173 km în vara anului trecut mergând în modul Eco, ceea ce reprezintă un rezultat foarte bun.
Acum, Renault oferă o baterie cu capacitate aproape dublă, care ajunge la 41 kWh și care promite o autonomie de 403 km conform ciclului NEDC sau 300 km în parcurs real.
Este interesant de notat că bateria cu capacitate aproape dublă costă în plus doar 2.000 de euro, aceasta fiind diferența între ZOE ZE 22 și ZE 40 la același nivel de echipare Life. Pentru nivelul de top Intens se mai plătesc în plus 1.500 euro, acesta fiind disponibil doar în combinație cu bateria mare la un preț de 34.500 euro. Și ZOE beneficiază de eco bonusul de 10.000 euro prin programul Rabla Plus, astfel că poate fi achiziționat cu 24.500 euro la care se adaugă și prima de casare de 1.500 euro dacă casați și o mașină veche.
Și de această dată, ZOE confirmă autonomia reală declarată, în oraș având o autonomie record cu un singur “plin” de 339 km. Paradoxal, la mașinile electrice este invers. Autonomia scade la drum întins pentru că nu se mai recuperează energie la frânare și motorul electric consumă mai multă energie la viteze mari. Astfel, conform măsurătorilor Quattroruote, ZOE poate parcurge între două încărcări 273 km pe drumurile naționale și 212 km pe autostradă la viteze de 130 km/h. Dacă se merge însă cu viteze de 80 km/h, ZOE ar putea parcurge fără probleme distanța București-Constanța. Aceste cifre arată progresul imens făcut de noile baterii ce conferă o autonomie reală confortabilă înlăturând definitiv anxietatea cauzată de autonomia redusă. Autonomia scade însă iarna la temperaturi scăzute şi este afectată şi atunci când se transportă sarcini utile mari.
Ca şi ZOE ZE 22, ZOE ZE 40 nu are încărcare la priză de curent continuu de mare putere, însă se poate încărca de la staţii de curent alternativ de mare putere, putând trage din priză până la 43 kWh. În România există staţii de curent alternativ de maxim 22 kW, iar de la astfel de staţii bateria se poate încărca complet într-o oră şi 40 minute. De la priză de curent trifazat de 3,7 kW încărcarea durează 16 ore, iar de la priza domestică timpul de încărcare ajunge la 25 ore.
Montarea bateriei cu capacitate mai mare care cântăreşte 305 kg, cu doar 15 kg mai mult decât bateria de 22 kWh, nu a afectat aproape deloc masa mașinii, care este cu doar 10 kg mai mare decât a versiunii cu bateria mică de 22 kWh, iar acest lucru este în beneficiul dinamicii și eficienței pentru că ambele variante au aceleași accelerații și viteză maximă în condițiile în care motorul electric este neschimbat, dezvoltând tot 92 CP și un cuplu maxim cuprins între 220 și 250 Nm. De asemenea, și consumul mediu oficial de 13,3 kWh/100 km este identic pentru ambele versiuni.
Ca la orice model electric, motorul electric conferă mult cuplu la pornire și este foarte liniar în funcționare. Până la viteze de 80 km/h este rapid și plăcut în oraș, dar la viteze mai mari, cuplul începe să scadă pe măsura creșterii turației. Însă pentru o mașină de oraș oferă performanțe mai mult decât suficiente. Propulsia electrică te îndeamnă să mergi eco dar dacă apeși accelerația, confortul la accelerare este net superior unui diesel.
Bateria este plasată în faţa punţii spate, sub bancheta spate, în timp ce motorul electric este amplasat în faţă, antrenând roţile faţă prin intermediul unei cutii automate cu o singură treaptă, care oferă mult confort la deplasarea prin oraş. Datorită acestei amplasări, distribuţia maselor este de 51/49%, aproape de raportul ideal şi mai bună decât la Clio cu propulsie convenţională. Astfel, ZOE este mai neutru în viraje şi are o ţinută de drum foarte sigură. Cum motorul nu face zgomot, se aude numai un mic zgomot la rulare, iar la viteze mari pe autostradă apar şi unele zgomote aerodinamice.
Zoe este cu câţiva centimetri mai lung şi mai înalt decât Clio. Astfel, în faţă se stă puţin mai sus decât în Clio, în timp ce în spate, pasagerii au loc la genunchi la nivelul clasei mici, iar spaţiul la cap este puţin mai mic decât în Clio. Datorită montării bateriei sub banchetă, prin rabaterea spătarului banchetei, suprafaţa rezultată nu este plană, creându-se un prag. Nu am înţeles însă de ce Renault nu oferă o banchetă fracţionabilă nici opţional. Volumul portbagajului de 334 litri este mai mult decât satisfăcător, fiind printre cele mai mari din segmentul clasei mici.
Planşa de bord este diferită de cea a lui Clio însă sistemul multimedia cu navigaţie R-Link oferit standard pe toate versiunile este preluat de la Clio. Acesta are şi un meniu care îţi arată cât de eco ai condus dând note pentru anticipare, viteza de deplasare, dar evaluarea este destul de severă pentru că este greu să obţii note foarte bune chiar dacă mergi foarte liniştit. În loc de indicatoarele clasice găsim un display relativ îngust pe care se afişează viteza în format digital, iar în stânga autonomia rămasă. În momentul în care maşina este cuplată la o staţie de încărcare, pe display apare gradul de încărcare al bateriei în procente şi timpul rămas până la încărcarea completă. Plasticele de pe bord sunt tari însă nu arată ieftin pentru că au o textură plăcută și rezistentă.
Versiunea de top Intens costă 34.500 euro, bateria şi motorul beneficiind de o garanţie de 5 ani sau 100.000 km. Echiparea standard este completă cu sistem multimedia şi de navigaţie R-Link, sistem audio Arkamys, Blue-tooth, USB, climă automată, jante de aliaj de 16 inch, senzori de parcare spate şi cameră video pentru marşarier.
Verdict AutoExpert
Noua baterie de 41 kWh a mărit autonomia la valori greu de imaginat acum câţiva ani care îl transformă pe ZOE ZE 40 într-o maşină foarte practică chiar şi pentru deplasări interurbane. În plus, noua baterie nu este mult mai scumpă, însă preţul maşinii este relativ ridicat chiar dacă echiparea standard este foarte completă. Noua baterie nu este nici mult mai grea astfel că performanţele dinamice sunt neschimbate la aceeaşi putere a motorului şi în acelaşi timp consumul de energie este neschimbat faţă de versiunea cu baterie de 22 kWh.DATE TEHNICE | Renault |
---|---|
Model | ZOE ZE40 |
Motor/ nr. cilindri | electric |
Putere maximă/turaţie (CP/rpm) | 92/3.000-11.300 |
Cuplu maxim/turaţie (Nm/rpm) | 220-250/0-2.500 |
Transmisie | față |
Cutie de viteze | 1 treaptă |
L/l/h (mm) | 4.084/1.730/1.562 |
Ampatament (mm) | 2.588 |
Volum portbagaj (l) | 338-1.225 |
Masă la gol (kg) | 1.48 |
Acceleraţie 0-50/0-80/0-100 km/h (s) | 4,1/8,6/13,2 |
Viteză maximă (km/h) | 135 |
Consum mixt (kwh/100 km) | 13,3 |
MĂSURĂTORI QUATTRORUOTE | |
Accelerații | |
0-60 km/h (s) | 5,1 |
0-100 km/h (s) | 13,1 |
0-120 km/h (s) | 20,3 |
1 km cu start de pe loc (s) | 35,2 |
Reprize | |
Repriză 70-90 km/h (s) | 4,4 |
Repriză 70-100 km/h (s) | 7,0 |
Repriz[ 70-120 km/h (s) | 14,2 |
Frânare de la 100 km/h | |
La gol, rece (m) | 41,7 |
Consum | |
În oraș/drum național/autostradă (kWh/100 km) | 14,28/17,86/22,72 |
Consum în test (kWh/100 km) | 18,18 |
Autonomie (km) | 268 |
Masă | |
Masă măsurată (kg) | 1.595 |
Repartiție masă (%) | 51-49 |
Zgomot interior | |
la 50 km/h (dBA) | 57,4 |
Preț (euro cu TVA) | 34.5 |