DN1 (Bucureşti – Braşov) şi E85 (Bucureşti-Suceava) sunt considerate şosele ale morţii, ocupând locul unu, respectiv doi, în topul celor mai periculoase drumuri din România. Cum se văd de la volanul unui Volvo S80 şi ce putem preveni sunt întrebările la care am încercat să răspundem printr-un test drive.
România este o ţară plină de contradicţii dacă aruncăm o privire asupra maşinilor care o populează. Găsim, pe de o parte, un parc auto învechit, unde nivelul de securitate este invers proporţional cu anul de fabricaţie, iar pe de altă parte, maşini de ultimă generaţie, dar care, în majoritatea cazurilor, sunt împinse către limita siguranţei. Un lucru le este comun: drumurile pe care le parcurg. În calitate de formatori de opinie, noi, AutoExpert, punem mare accent pe securitatea la volan, acest lucru fiind uşor de observat în paginile revistei şi mai ales la rubrica de securitate sau în ediţia specială AutoExpert Safety. Dacă în ediţiile precedente s-a discutat mai mult despre situaţii ipotetice, acum a venit rândul să trecem la practică: să străbatem cel mai periculos traseu din România (Bucureşti-Cheia-Brasov-Bacău-Buzău-Bucureşti) alături de pionierul siguranţei auto – Volvo, reprezentat de S80, echipat cu tracţiune integrală şi cele mai noi sisteme de siguranţă.
Bucureşti-Cheia
Prima porţiune din traseul planificat este pe DN1, un sector de drum care face legătura între Bucureşti şi nord-vestul ţării, cu un total de 634 de kilometri lungime. Statisticile Poliţiei arată că este cel mai sângeros drum din România, cu nu mai puţin de 10.000 de accidente. Odată ieşit din traficul aglomerat din Capitală, porneşti la drum cu un pachet de nervi şi dorinţa de a recupera din timpul pierdut bară la bară. Nu acelaşi lucru se întâmplă şi la volanul lui S80, un model care oferă o ambianţă interioară confortabilă şi un comportament dinamic care te îmbie să ierţi. Apăsăm butonul de la pilotul automat cu funcţie adaptivă, setăm viteza maximă pe care dorim să o atingem, iar maşina frânează/accelerează în funcţie de ceilalţi participanţi la trafic şi păstrează distanţa prestabilită faţă de maşină din faţă. Statisticile arată că în topul cauzelor generatoare de accidente grave este şi neasigurarea la schimbarea direcţiei. În cazul nostru, riscul este scăzut deoarece S80 oferă sistemul de monitorizare a unghiului mort (BLIS), dar şi sistemul care ne avertizează de fiecare dată când părăsim banda fără să semnalizăm.
Cheia-Bacău, via Oituz
Este aproape ora 21 când intrăm în localitatea Cheia, iar noaptea îşi intră în drepturi. Apelăm cu încredere la farurile adaptive cu Bi-Xenon, care luminează excelent porţiunea virajului spre care îndreptăm volanul. Este o zonă foarte interesantă, dar care ne solicită atenţia ceva mai mult. Începem să creştem ritmul de deplasare, ajutaţi fiind şi de Pachet Driving Dynamics care ne permite să setăm suspensia pe modul Sport. În ciuda dimensiunilor şi a masei mari, S80 poate aborda viraje cu o viteză neobişnuit de mare pentru o limuzină, graţie şi sistemului de tracţiune integrală. Acesta este extrem de util când condiţiile meteo sunt nefavorabile şi aderenţa scăzută, dar şi atunci când serpentinele ne sar în cale. Tracţiunea 4×4 ne permite să accelerăm mai devreme la ieşirea din viraj, iar la limită, observăm o uşoară tendinţă subviratoare, dar perfect controlabilă şi datorită servodirecţiei ajustabile în funcţie de viteză. Cele mai mari pericole sunt carosabilul murdar precum şi participanţii la trafic care nu sunt semnalizaţi corespunzător. În caz de o frânare agresivă, putem conta pe EBD – sistemul de distribuţie electronică a forţei de frânare, EBA – asistare la frânarea de urgenţă, dar şi pe EBL – activarea stopurilor de frână şi lumini la frânarea de urgenţă.
Bacău-Bucureşti
Intrăm pe E85, drum aşa-zis cu două benzi pe sens, în realitate are o bandă şi jumătate pe sens (jumătate de bandă fiind destinată situaţiilor de urgenţă). Numărul mare de radare mai taie din avântul şoferilor, dar pericolul ne paşte la tot pasul: plecând de la căruţe, biciclişti şi pietoni care traversează prin locuri nepermise, până la catastrofalele depăşiri. Este imposibil să depăşeşti un camion fără a pătrunde pe contrasens cu jumătate de maşină, implicit să depăşeşti axul drumului. Depăşeşti la limită, iar atunci când o faci trebuie să te asiguri de două ori. S80, cu al său D5 de 205 CP, se descurcă onorabil, pe această porţiune de drum rulând cu preponderenţă în modul Advanced. Recunosc ca nu am avut nevoie de sistemul de avertizare coliziune frontală cu FULL AUTOBRAKE (ACC/CWAB), dar ne-a asigurat un sentiment de confort stiind că este la datorie.
Ajunşi în Bucureşti, după un traseu de aproape 1.000 de km, ne permitem să schiţăm şi ultimele concluzii: respectă ca să fii respectat! Dacă nu reuşeşti, mergi pe mâna unui Volvo S80, genul de maşină care impune buna conduită la volan şi respectul în trafic.
Pe scurt:
Sistemul de monitorizare a unghiului mort s-a dovedit foarte util atât în oraş cât şi pe DN1. Acesta emite un semnal luminos când un obiect se află în unghiul mort, indiferent dacă schimbi sau nu banda.
Pilotul automat adaptiv este o găselniţă interesantă care îţi permite să setezi o viteză maximă, iar S 80 frânează sau accelerează în funcţie de maşina din faţă dar, frânează şi de urgenţă în caz de nevoie.
S80 îşi schimbă comportamentul dinamic la o simplă apăsare de buton. Noi am rulat cu preponderenţă în modul Advanced, dar şi pe Sport. Rezultatele sunt spectaculoase şi nu se lasă aşteptate.
WHIPS – protecţia pasagerilor atunci când are loc un impact din spate. Adaugă armata de airbaguri, caroseria ranforsată şi multitudinea de senzori şi descoperi o adevărată fortăreaţă pe roţi.
În cazul motorizării D5 AWD de 205 CP tracţiunea integrală permanentă 4×4 este oferită standard. Este foarte utilă când aderenţa este redusă şi este un element indispensabil când discutăm de o maşină sigură.