Mai puțin formală, mai contemporană și mai dinamică decât Phantom, Ghost reprezintă interpretarea luxului pentru noua generație de clienți Rolls-Royce. Pentru o zi ne-am simțit și noi parte a elitei care își permite să plătească peste 250.000 euro pe o limuzină de lux.
Foto: Adrian Cobzașu
Lansat în 2009 și îmbunătățit în 2014, Rolls-Royce Ghost și-a găsit locul său între faimosul și exclusivul Phantom și modelul de top de la BMW, 760Li xDrive, cu care împarte și aproximativ același motor. Ghost împreună cu derivatele sale Dawn, Wraith și versiunea lungă au dat un nou impuls vânzărilor Rolls-Royce, care au atins 4.063 unități în 2014, record all-time pentru marca britanică și care a rămas la fel de britanică și după preluarea de către BMW.După falimentul lui Maybach ca marcă, Rolls-Royce domină cu autoritate piața limuzinelor de lux de peste 250.000 euro, iar Ghost are un rol crucial în acest succes.
Versiunea lungă la bordul căreia am avut onoarea să rulăm a fost lansată în 2011 fiind upgradată în 2014 o dată cu cea scurtă. Și pentru că într-un Rolls-Royce merită în primul rând să mergi pe bancheta din spate, mai ales dacă este în versiune lungă, l-am rugat pe colegul meu Bogdan să îmi fie șofer pentru câteva sute de kilometri.
Primul contact cu mașina este impresionant. Faimoasa stauetă Spirit of Ecstasy tronează impunător deasupra unei grile a radiatorului masivă, dar mai mică ca dimensiuni decât cea de la Phantom. Din configuratorul Rolls-Royce am aflat că se pot configura mai multe tipuri de statuete, din argint masiv sau suflată cu aur dar pentru țări cu grad ridicat de infracționalitate nu le recomandăm pentru că în cazul lui Ghost statueta nu poate fi ascunsă în grilă ca la Phantom.
La urcarea în mașină regăsim clanța ușii din spate aproape de montantul central, semn că ușa se deschide invers, ca la trăsurile de odinioară. Nu e nicio problemă după ce te-ai așezat să închizi ușa deși clanța interioară este departe. Apeși butonul de pe montantul spate pe care scrie door și un motoraș trage ușa și o închide silențios. Iar pe același montant, lângă butonul de închidere a ușii se află și o mică oglindă. Este poziționată perfect pentru ca o vedetă să își facă un ultim machiaj înainte de a ieși din mașină în fața publicului.
Tipic Rolls, spătarul banchetei este amplasat în spatele montantului din spate pentru ca la deschiderea ușii să nu se vadă imediat identitatea pasagerului. Iar în al doilea rând, spătarul banchetei se prelungește mult în lateral pe ușă dând posibilitatea pasagerilor din spate să stea față în față ca într-o discuție la ceaiul de la ora cinci. În configurația Individual Seat, pasagerii beneficiază de numeroase reglaje electrice accesibile de pe cotiera centrală spate. Opțional, mașina de test era echipată și cu pachetul Rear Theatre Configuration și tuner TV, care includ displayuri de 9,2 inch în spate pe care se pot viziona posturi TV sau informații de la navigație, comunicații sau entertainment.
În față șoferul se bucură de scaune similare celor Comfort din BMW, cu reglaje electrice pe lungime și pentru laterale, masaj și ventilație, opțiuni disponibile pe mașina de test și la locurile spate. Planșa de bord îmbină ergonomia BMW cu tradiția Rolls-Royce. Ca într-un arc peste timp se îmbină armonios displayul high-tech de 10,25 inch de origine BMW, cu rezoluție demnă de un iPad și controllerul cu volanul subțire, grafica retro a instrumentelor de bord, manetele cromate de reglaj ale gurilor de ventilație și ceasul analog din bord.
Exact acesta este meritul BMW că, spre deosebire de Maybach, bavarezii au știut să păstreze în configurarea interiorului tradiția Rolls-Royce sub care se ascunde tehnica modernă. Nu în cele din urmă, trebuie să remarcăm statueta Spirit of Ecstasy reprodusă pe controllerul sistemului multimedia și ascunsă sub geamul de cristal al acestuia. Inserțiile de lemn Paldao se îmbină armonios cu pielea albă de pe bord și de pe scaune și cu cea albastru navy de pe tunelul median, această combinație fiind regăsită și pe fețele de uși.
Deși Ghost este un Rolls mai mic decât Phantom, în realitate, versiunea cu ampatament lung nu este chiar mică, măsurând 5,569 metri, cu vreo 13 cm mai puțin decât defunctul Maybach 57. Însă ampatamentul de 3.465 mm îți permite să stai picior peste picior în spate, spațiul interior fiind îmbelșugat. Este spațiu suficient de generos cât să îți amenajezi și un birou mobil.
Masa de 2.420 kg la gol nu e chiar un exemplu de construcție ușoară dar în cazul unui Rolls vorbim în primul rând despre confort deși nu putem neglija cifra oficială de 5,0 secunde necesară pentru a accelera acest pachebot de lux până la 100 km/h.
Motorul V12 de origine BMW, nume de cod N74 B66, este versiunea inițială a celei utilizate în prezent pe noul 760 Li Xdrive (vezi Autoexpert iunie 2017). Pe vremuri, Rolls-Royce nu anunța niciodată puterea și cuplul dezvăluind doar că acesta “estesuficient”. BMW nu maipăstreazăastăziaceastăsecretomanieprin care cei de la Rolls-Royce vroiausă fie specialidar nu eraupentrucămotoareleloraveaumultmaipuținăputeredecâtcredeam. Motorul V12 din Ghost dezvoltă 570 CP la 5.250 rpm și un cuplu imens de 780 Nm la 1.500 rpm. Prima impresie când accelerezi este că indiferent de regimul de turație ai tot la dispoziție mai mult cuplu decât ai nevoie, iar felul în care accelerează nu trădează nici cel mai mic efort din partea motorului.Și atunci când accelerează chiar cu pedala la podea, nu se aude aproape nimic pentru că BMW nu a făcut niciun fel de economie la materialele fonoabsorbante și astfel se explică și masa ridicată. Ghost rulează la 130 km/h într-o mare de liniște și poți să lucrezi în liniște la biroul mobil din spate. Și nici nu te va zdruncina nimic pentru că suspensia pneumatică la toate roțile te plimbă pe șosea de parcă ai fi pe covorul lui Aladin. Poate uneori nu o să vă placă că suspensia pneumatică destul de soft are uneori un fenomen de pompaj dar asta e misiunea lui Rolls: să plutească pe șosea de parcă ar efectua un zbor la joasă înălțime. Nici în viraje, Ghost nu se înscrie ca un 760 Li xDrive pentru că ruliul este mai accentuat și nu are nici acea senzațională direcție integrală, introdusă de curând și pe noul Phantom lansat acum câteva săptămâni. Însă cu un Rolls nu faci sport și nici măcar nu mergi cu el mii de kilometri la un drum. Statisticile au arătat că proprietarii de Rolls merg în medie 150 km la un drum, de la aeroport la hotel de exemplu. Pentru distanțe lungi au avionul personal deoarece în lumea asta sunt vreo 7 milioane de oameni care câștigă peste 15 milioane euro pe an și își permit un Rolls.
Verdict AutoExpert
Acolo unde Mercedes a dat greș cu Maybach a reușit BMW cu Rolls, bavarezii reușind să creeze chiar două linii de modele. Deși este construit pe platforma lui BMW Seria 7, Ghost este un Rolls veritabil și exact ăsta este meritul lui BMW că a reușit să îmbine tradiția lui Rolls-Royce cu tehnica de top de la BMW. Ghost este alternativa lui Rolls-Royce pentru tânăra generație de bogați pentru care Phantom este prea conservator.DATE TEHNICE | Rolls Royce |
---|---|
Ghost EWB | |
Motor/ nr. cilindri | V12, bi-turbo |
Cilindree (cmc) | 6.592 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 571/5.250 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 780/1.500 |
Transmisie | spate |
Cutie de viteze | 8 trepte, automată |
L/l/h (mm) | 5.569/1.948/1.550 |
Ampatament (mm) | 3.465 |
Volum portbagaj (l) | 490 |
Masă la gol (kg) | 2.42 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 5,0 |
Viteză maximă (km/h) | 250 |
Consum mixt (l/100 km) | 13,7 |
Emisii CO2 (g/km) | 319 |