Teama de a nu rămâne în pana prostului încă îi împiedică pe cei mai mulți șoferi să facă pasul suprem, acela al trecerii la vehiculele pur electrice. Dar acum au timp să se antreneze conducând un hibrid plug-in fără emisii și fără stres. Deci, care PHEV-uri oferite în România au cea mai mare autonomie electrică? Și mai ales merită să mergi pe PHEV dacă nu încarci la priză? Analizăm un caz practic, accesibil, și scotocim prin ofertele din România după cea mai mare autonomie electrică. Foto: producători
Hibrizii plug-in sunt entități complexe. Scepticii îi consideră o soluție de compromis între termice și electrice, iar entuziaștii, o versiune de vehicul bun la toate. Și, de fapt, chiar e bun la toate, cu o condiție, să mergi cât mai mult electric. Altfel spus, să-l încarci la priză de fiecare dată când se golește bateria. Să te bucuri rularea lină, să nu poluezi în ambuteiaje. Altfel, ajungi să ai numai probleme. Două dintre ele sunt de-a dreptul majore.
E musai să-i încarci la priză
Prima, strici bateria, pentru că, dacă n-o încarci la priză, chiar și în mod hibrid aceasta va funcționa permanent cu un nivel de curent de 1–2%. O cale sigură spre o moarte rapidă. Sigur, poți alege din meniu s-o ții încărcată la (să zicem) 50%, așa cum mi-au explicat câțiva proprietari de PHEV-uri. Dar nu e viabil. În primul rând, asta presupune că nu plănuiești din start să beneficiezi de capacitatea totală a bateriei, ci doar de jumătate din ea, fapt care descalifică din start acest gen de mașină. Nu trebuia să-ți iei un plug-in (adică, mot à mot, un „bagă-n priză“) dacă nu vrei să-l încarci la priză, ci ar fi trebuit să optezi pentru un full hybrid.
Consumă mai mult dacă nu ”bagi curent”
A doua, consumul de carburant poate crește semnificativ față de al unui benzinar, din cauza greutății suplimentare a sistemului de alimentare cu curent. Practic, de cele mai multe ori, nici funcționarea în regim hibrid nu reușește să suplinească greutatea suplimentară cărată de mașină. Nu mai discutăm de complexitatea sistemului, care crește, matematic vorbind, probabilitatea apariției „bubelor“ de fiabilitate.
Un caz fericit
Cel mai fericit caz este al crossoverului compact Kia XCeed, unde versiunea GDI de 160 CP cântărește cu doar 89 kg mai puțin decât PHEV-ul de 140 (oferind totodată și 20 de cai în plus). Și performanțele sunt mai bune la GDI, și am sintetizat totul în tabelul cu măsurătorile rezultate din testele colegilor de la Quattroruote. De exemplu, repriza 70–120 km/h durează 9,1 s, față de 10,6 la plug-in.
Date tehnice | Kia XCeed | |
---|---|---|
Versiune | 1.5 T-GDI 7DCT | PHEV |
Motor termic | ||
Configurație/nr. cilindri | L4, turbo | L4, benzină |
Cilindree (cm3) | 1482 | 1580 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 160/5500 | 105/5700 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 253/1500–3500 | 147/4000 |
Motor electric | ||
Putere maximă (CP) | ind. | 61 |
Cuplu maxim (Nm) | ind. | 170 |
Putere totală ansamblu (CP) | 160 | 141 |
Cuplu total ansamblu (Nm) | 253 | 265 |
Tracțiune | față | |
Cutie de viteze | automată, 6 trepte | |
L × l × h (mm) | 4395 × 1826 × 1495 | |
Ampatament (mm) | 2650 | |
Volum portbagaj (l) | 380/1332 | 291/1243 |
Masă la gol (kg) | 1430 | 1519 |
Capacitate netă baterie (kWh) | ind. | 8,9 |
Autonomie electrică (km) | ind. | 42 |
Accelerație 0–100 km/h (s) | 9,2 | 11 |
Viteză maximă (km/h) | 208 | 160 |
Consum mixt (l/100 km) | 6,2 | 1,7 |
Emisii CO2 (g/km) | 140 | 38 |
Preț de bază (euro) | 25.523 | 36.9 |
Măsurători Quattroruote | ||
Repriză 70–120 km/h (s) | 9,3 | 10,6 |
Frânare 100–0 km/h (m) | 39,0 | 39,3 |
Accelerație laterală max. (m/s2) | 9,5 (0,97 g) | 9,4 (0,96 g) |
Viteză maximă la schimbarea dublă de bandă pe asfalt umed (km/h) | 85 | 87 |
Viteză maximă la schimbarea de bandă în linie dreaptă (km/h) | 170 | 160 |
Viteză maximă la schimbarea de bandă în viraj (km/h) | 103 | 101 |
Greutate mai mare
Dar, de obicei, bateria mare, alimentatorul, transformatorul, cablurile și celelalte elemente aduse de electrificare atârnă mult mai greu la cântar decât cele 89 kg de la XCeed. La Tonale 310 kg (e drept, plug-inul e și cu 120 de cai mai puternic), la Captur 273 kg (și +20 CP), la Astra 307 kg (+48 CP) etc. Problema e că nimeni nu-ți va spune vreodată cât consumă un hibrid plug-in cu bateria goală. Îți spun eu, consumă mai mult decâtv un full hybrid. O să-ți exemplific clar la primul test pe care îl voi avea cu un plug-in hybrid, ca să înțelegi.
Preț mai mare
În final, să nu uităm de prețul de listă mai mic al versiunilor convenționale, de manevrabilitatea mai bună, de portbagajul mai mare… Ai prins ideea. Dacă nu încarci la priză, ia-ți adio de la plug-in! Dacă însă încarci la priză…
… atunci o să vrei un PHEV, probabil cu o autonomie electrică mare, ca să nu încarci prea des. Așa că am adunat în tabelul de mai jos cele mai mari autonomii electrice declarate ale hibrizilor plug-in aflați la vânzare în România. Pentru a fi mai concludentă informația, am adăugat și prețul de pornire (fără Rabla), ca să înțelegi mai clar pe care ți l-ai putea permite.
Cele mai mari autonomii electrice ale PHEV-urilor de peste 80.000 euro
Dar – atenție! –, pentru că oferta de PHEV-uri din România include aproape 100 de modele, mi-am permis o abordare metodică. În acest articol, m-am ocupat de cele care costă peste 80.000 de euro. În cele viitoare, le voi prezenta pe cele cu prețurile cuprinse între 50 și 80.000 de euro, respectiv pe cele sub 50.000. În tabel le-am așezat în ordine descrescătoare a autonomiei electrice. Și încă ceva. Dată fiind frecvența cu care cresc prețurile, îți recomand să le iei pe cele din tabel drept valori orientative.
Model | Putere totală | Putere motor electric | Capacitate netă baterie (kWh) | Autonomie electrică WLTP (km) | Putere max. încărcare la priză (kW) | Timp min. încărcare la priză (h) | Preț de pornire (euro) |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Land Rover Range Rover Sport P460e | 460 | 218 | 31,8 | 121 | 50 | 1 | 100912 |
Mercedes-Benz S 450 e | 408 | 150 | 21,5 | 117 | 60 | 0,3 | 129270 |
Mercedes-Benz S 580 e | 510 | 150 | 21,5 | 117 | 60 | 0,3 | 137520 |
Land Rover Range Rover Sport P550e | 550 | 218 | 31,8 | 116 | 50 | 1 | 139111 |
Land Rover Range Rover P440e | 440 | 143 | 31,8 | 112 | 50 | 1 | 138456 |
BMW X5 xDrive50e | 489 | 197 | 25,7 | 110 | 7,4 | 4,5 | 92642 |
Land Rover Range Rover P510e | 510 | 143 | 31,8 | 110 | 50 | 1 | 155140 |
Mercedes-Benz GLE 400 e 4Matic | 381 | 136 | 23,4 | 104 | 60 | 0,3 | 91330 |
Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic | 333 | 136 | 23,4 | 103 | 60 | 0,3 | 86630 |
BMW XM | 653 | 197 | 25,7 | 88 | 7,4 | 4,25 | 172610 |
BMW 750e xDrive | 489 | 197 | 18,7 | 87 | 7,4 | 3 | 117096 |
BMW M760e xDrive | 571 | 197 | 18,7 | 85 | 7,4 | 3 | 140420 |
Volvo XC90 Recharge | 455 | 145 | 14,9 | 70 | 6,4 | 5 | 88140 |
Jaguar F-Pace P400e AWD | 404 | 143 | 15,4 | 65 | 32 | 0,7 | 86643 |
Lexus RX 450H+ | 309 | 182+54 | 16,3 | 65 | 6,6 | 2,5 | 90784 |
Land Rover Range Rover Velar P400e | 404 | 143 | 17,1 | 64 | 50 | 0,7 | 84371 |
DS 9 E-Tense AWD 360 | 360 | 110+113 | 12,9 | 62 | 7,4 | 2,4 | 85200 |
Audi A8 60 TFSI e Quattro | 462 | 136 | 14,4 | 59 | 7,4 | 2,5 | 114200 |
Porsche Panamera 4 E-Hybrid | 462 | 136 | 16,3 | 56 | 22 | 0,9 | 123656 |
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid | 699 | 136 | 16,3 | 50 | 22 | 0,9 | 205322 |
Jeep Wrangler 4xe | 380 | 64+145 | 17,3 | 44 | 7,2 | 2,5 | 81000 |
Mercedes-AMG S 63 e Performance | 802 | 190 | 12,5 | 33 | 3,7 | 4,25 | 213360 |
Mercedes-AMG GT Coupe 63 S E Performance | 843 | 204 | 4,8 | 13 | 3,7 | 1,5 | 212470 |
1 thought on “România: ce autonomie electrică au PHEV-urile de peste 80.000 euro”
Am ramas impresionat de ce am putut sa citesc!
a) Mercedes-AMG GT Coupe 63 S E Performance: autonomie electrica-range (843 km), pret (220.000 Euro) ;
b) urmeaza sa detin un C 63 S AMG, full option (pret 20.0000 de Euro net, cu TVA), fara Hybrid.
—