Toată Europa strânge cureaua. Doar că abordările sunt diferite. Dacă România a anunțat scăderea discounturilor oferite în 2024 în cadrul programelor Rabla și Rabla Plus, Germania a sistat complet subvențiile, iar Franța le-a eliminat doar pentru electricele produse în China!
Tranziția spre mobilitate electrică, pe care Europa o parcurgea conform planului, a suferit câteva lovituri. Odată cu stabilirea bugetelor naționale pentru 2024, în unele țări, fondurile dedicate programelor de ”înverzire” a parcurilor auto au fost reduse. Cele mai celebre cazuri sunt în România, Germania și Franța.
În țara noastră, odată cu prezentarea proiectului de buget pentru anul viitor, a venit și lovitura. Toate discounturile trebuiau reduse puternic, conform proiectului Guvernului. Cea mai mare scădere a fost anunțată pentru vehiculele electrice. Acolo, subvenția adoptată inițial de Guvern ar fi trebuit să ajungă la 2000 de euro, de la mai bine de 10.000, în 2023.
Totuși, organizațiile în care producătorii și importatorii auto sunt membri au reacționat puternic. Drept urmare, bugetul a fost rediscutat, iar varianta finală a fost publicată în Monitorul Oficial, în cadrul Ordonanței Teanuleț. Conform acesteia, subvenția pentru achiziționarea unui vehicul pur electric în 2024 va fi de aproximativ 5000 de euro (25.500 lei). Cele hibride cu emisii de până la 80 g/km vor beneficia de aproape 2700 euro (13.500 lei).
Germania și Franța schimbă regulile
Oricât de dură ar părea situația în România, în Germania sunt probleme și mai mari. Guvernul miza pe 60 mld. euro pentru continuarea programului de electrificare a pieței auto. Această sumă provenea din fonduri rămase de pe urma combaterii pandemiei de Covid 19.
Totuși, conform Digi24, Curtea Constituțională a blocat transferul acesteia către programele dedicate trecerii spre mobilitatea fără emisii. Astfel, peste noapte, Germania a anulat complet subvențiile. Scenariul care prevedea sistarea bonusurilor era prevăzut pentru finalul anului 2024, când trebuia să ia sfârșit programul. Dar pare-se că se va întâmpla cu 12 luni înainte.
Persoanele și companiile care au solicitat deja subvențiile le vor primi și în 2024. Totuși, nu vor fi acceptate noi solicitări.
În sfârșit, Franța a abordat o tactitcă total diferită. Conform Reuters, Guvernul a eliminat modelele produse în China din programul de înverzire a parcului auto. Din totalul modelelor electrice comercializate în Franța, 65% se califică pentru a primi discounturi. Noul criteriu luat în calcul de Guvern ține cont de nivelul emisiilor de carbon rezultate din procesul de producție. Astfel, se elimină ideea de discriminare a produselor chinezești, punându-se accent (legitim) pe poluarea în toate stadiile vieții autoturismului electric.
Lista autoturismelor prietenoase cu mediul include, printre altele, 24 de modele Stellantis, 5 modele Renault și o parte din gama Tesla. Sunt excluse de la subvenții cele mai vândute modele electrice din Europa, adică Tesla Model 3, MG4 și Dacia Spring. Toate sunt produse în China.
”Vor fi mașini care își vor pierde complet competitivitatea”, a declarat un reprezentat MG, într-o discuție cu Reuters. Compania britanică nu va aplica la programul francez ”gândit în așa fel încât să ne excludă”.
Prețul mediu al mașinilor electrice achiziționate în Europa în primele 6 luni din 2023 a fost de 65.000 de euro. Spre comparație, în China, o mașină electrică a costat, în medie, puțin peste 31.000 euro.