În ciuda faptului că mașinile mărcilor chineze sunt printre puținele vehicule străine de pe piața rusă, autoritățile din Rusia încearcă să reducă volumul importurilor impunând taxe majorate.
La doar câteva luni după ce taxele impuse în Europa și SUA au intrat în vigoare, Rusia a decis să le urmeze exemplul ca reacție la o avalanșă care are efecte nefaste asupra producției interne.
Conform Asociației Chineze a Producătorilor de Autoturisme (CPCA), ca urmare a taxelor impuse în Europa și SUA, multe mărci chineze și-au reorientat ofensiva către piața rusă. Aflați în imposibilitatea de a cumpăra autoturisme occidentale, mulți clienți ruși s-au reorientat deja către vehicule „made in China” făcând ca importurile de astfel de mașini din 2024 să fie de șapte ori mai mari decât cele din 2022.
„Mărcile internaționale (n.n. – din Rusia) au fost complet înlocuite de mașini chinezești”, a declarat Cui Dongshu, secretarul general al CPCA. El a atenționat însă și că o eventuală încheiere a sancțiunilor occidentale asupra Rusiei ar prinde mulți producători chinezi nepregătiți, cu planuri de afaceri care au la bază livrări importante pe piața din Rusia. „O încheiere a crizei ruso-ucrainiene ar duce la o creștere dramatică a presiunii asupra producătorilor auto chinezi”, consideră Cui Dongshu.
Conform Financial Times (FT), clienții din Rusia au cumpărat mai mult de un milion de vehicule chinezești anul trecut, absorbind aproximativ 30% din exporturile de mașini alimentate cu benzină ale vecinului său. Potrivit CPCA, această creștere a permis mărcilor chineze să dețină 63% din piața rusă, în timp ce cota de piață a mărcilor locale a scăzut la 29%.
În acest context, Rusia pare interesată să limiteze valul de importuri de vehicule chinezești. În ianuarie 2025, guvernul de la Moscova a majorat „taxa de reciclare”, care funcționează ca o taxă de înmatriculare, la 667.000 de ruble (cca 7.500 USD) pentru majoritatea autoturismelor, mai mult decât dublu față de nivelul din septembrie anul trecut. Această taxă urmează să crească cu 10% – 20% anual până în 2030.
Gregor Sebastian, analist auto la Rhodium Group, a declarat pentru FT că Rusia împărtășește preocupările altor țări cu privire la „un aflux de vehicule chinezești ieftine care subminează producția internă”.
Oficialii ruși „vor să fie intensificată producția locală. (…) Pentru o vreme, au simțit că nu au de ales, dar acum recunosc că au putere de negociere – sunt o piață destul de importantă pentru producătorii auto chinezi”, a adăugat Gregor Sebastian.
Este demn de menționat și că o anchetă rusă a constatat recent că trei mari producători chinezi de camioane au încălcat standardele de siguranță fapt ce a dus la reacții rapide ale autorităților care au dat de înțeles că ar putea lansa noi controale de conformitate și testare pentru vehiculele importate.
Chiar mai grav pentru piața auto rusă, pe lângă mașini noi, chinezii derulează o adevărată ofensivă și pe piața de mașini second-hand. Cum pe piața proprie mașinile pe benzină sunt înlocuite tot mai rapid de cele electrice, numărul vehiculelor cu motoare cu ardere internă ajuns în parcurile dealerilor de second-hand a crescut alarmant, iar Rusia este o țintă foarte bună pentru acestea.