Cel mai relevant premiu european din industria auto – Car Of The Year – a ajuns la etapa finaliste. Cei 60 de membri ai juriului, din 23 de țări, au ales, dintre cele 42 de modele eligibile, cele 7 finaliste. M-am bucurat pentru că am regăsit pe lista finală 6 dintre cele 7 modele votate de mine. Un coleg spaniol chiar glumea astăzi cu mine, spunându-mi că ar trebui să mă roage să-i ghicesc numerele de la loto.
Nu a fost nicio magie! A fost numai dorința de a vota rațional, modele potrivite cu realitatea de azi a pieței auto europene, care este sufocată de creșterile aberante de prețuri și de electrificarea forțată. În plus, pe lista mea au avut întâietate modelele cu mai multe variante de motorizare, pentru că mi se pare normal să lași clientul să aleagă, nu să-i restrângi artificial opțiunile.
Iată în ordine alfabetică finalistele Car Of The Year 2025:
Alfa Romeo Junior
Este cel mai nou model Alfa Romeo și prima Alfa care s-a lansat inițial doar în variantă electrică. De asemenea, este prima Alfa realizată pe o platformă comună cu alte modele din grupul Stellantis, de la care a preluat o serie de componente vizibile și mai puțin vizibile.
Am condus toate cele 3 variante de motorizare existente – Veloce, cea mai puternică variantă electrică (280 CP), Elettrica Speciale si varianta hibridă. Aceasta din urmă este alegerea mea din gamă.
Alejandro Mesonero – Romanos – designer șef Alfa Romeo – mi-a declarant la Paris: „ Cu noul Junior ne adresăm în special celor care nu au avut până o Alfa și suntem convinși că ne vom largi astfel aria de clienți. De asemenea, cred că mulți clienți nostalgici după un model hatchback, ca Giulietta, vor găsi în Junior ceea ce își doresc. În ciuda apartenenței la grupul Stellantis și a utilizării unor componente comune, fiecare Alfa și-a păstrat spiritul sportiv incontestabil. Referitor la Car Of The Year, cred ca Alfa Junior are potențial.”
Pro Alfa Romeo Junior
- design exterior spectaculos și dinamic
- performanțele dinamice ale variantei Veloce – 0-100 km/h în 5,9 secunde
- stabilitate tipică Alfa Romeo
- scaune sport, de tip scoică, cu multă susținere laterală
- materiale interioare de bună calitate
Contra Alfa Romeo Junior
- spațiu interior limitat, cu acces greoi pentru persoane peste 1,70 m
- spații de depozitare mici și puține
- ecranul central mic, greu de urmărit și parțial obturat de volan
- zgomot interior pe macadam
- autonomie reală redusă la varianta Veloce (sub 300 km)
Citroen C3, e-C3
Este una dintre cele mai simpatice mașini lansate în acest an. De la aspectul exterior general până la cele mai mici detalii interioare, totul pare o joacă, o îmbinare veselă și tinerească de forme, linii, culori și materiale. Datorită barelor longitudinale de pe tavan, care îi amplifică înălțimea, ai zice, de departe, că este un mini SUV. De fapt, este o mașinuță ideală pentru traficul urban, disponibilă atât în varianta electrică, cât și hibridă, pe care te bucuri să o conduci. Dacă tot avem două culori la caroserie, francezii au păstrat două culori și la interior, unde totul pare altfel – aeratoarele laterale verticale, volanul cu o formă neregulată sau spațiul de deasupra torpedoului. În ciuda dimensiunii reduse, oferă un acces ușor pentru locurile din față. Chiar dacă este în principiu un vehicul urban, este surprinzător de agil și în afara localităților.
Pro Citroen C3, e-C3
- aspectul exterior de SUV, cu bare longitudinale pe tavan
- design interior simpatic și original
- culorile și materialele de la interior
- spații de depozitare suficiente
- dinamica variantei electrice
Contra Citroen C3, e-C3
- autonomie redusă la varianta electrică – aproximativ 200 km reali
- scaune față fără susținere laterală
- spațiu redus în spate, doar pentru copii
- deschidere hayon de deasupra numărului – zonă care se murdărește
- sigla supradimensionată de pe grila din față, care nu se potrivește cu restul detaliilor de design exterior
Cupra Terramar
Cupra este o marcă tânără, dar foarte dinamică, care a reușit în scurt timp să aducă noi categorii de fani alături de cumpărătorii clasici de Seat. Dacă inițial modelele Cupra erau variantele mai puternice și cu tentă sportivă ale gamei Seat, astăzi Cupra are o gamă spectaculoasă, care crește în fiecare an.
În aria SUV, la modelul Formentor (4,45 m) s-au adăugat de curând încă două, aglomerând zona între 4,4 și 4,7 metri lungime. Primul este Terramar, cu 4,52 m, iar al doilea este Tavascan, cu 4,64 m, care este un SUV coupe.
Practic, pentru un necunoscător este foarte greu să le deosebești, mai ales că spaniolii de la Cupra încearcă și mai mult să ne încurce, alegând să nu mai apară numele modelului pe mașini. Ei vor ca potențialii clienți să aibă în minte doar Cupra. Sincer, mi-e greu să înțeleg această idee de marketing. Firesc, i-am rugat pe reprezentanții mărcii prezenți la teste să mă lămurească. În primul rând, mi-au arătat că, de fapt, numele modelelor apar discret pe carcasele lămpilor din spate, cu dimensiuni de aproximativ un centimetru și sunt vizibile mai ales când pozițiile sunt aprinse.
Apoi, băieții din Spania (foarte simpatici, de altfel) mi-au explicat varianta lor de scenariu, în care clientul este atât de înnebunit de marca Cupra încât vine în showroom, le explică vânzătorilor ce nevoi are, iar aceștia îi recomandă modelul Cupra potrivit. Eu nu prea cred că așa funcționează cumpărarea unei mașini, dar reacția clienților va da verdictul final.
Ce au în comun modelele Cupra este prezența culorii de nuanța cuprului, atât la exterior (pe jante și pe sigla de pe capotă), cât și la interior (pe diferite elemente de pe bord, volan și panourile de uși).
În afară de cei câțiva centimetri diferență la dimensiuni, se deosebesc la motorizare. Pe Formentor avem 3 variante de propulsie – benzina, diesel și PHEV, la Terramar avem tot trei – benzină, PHEV și electric, în timp ce pe Tavascan avem doar propulsie electrică.
Cupra Terramar 1.5 TSI e-Hybrid
Pro
- design exterior sportiv
- ținuta de drum permite un mod de condus dinamic
- ergonomie
- materiale interioare de calitate
- autonomie electrică mare
Contra
- interior complicat, cu multe forme și linii care se întrepătrund
- spații de depozitare mici și puține
- acces greu în spate
- deschidere portbagaj de deasupra numărului – suprafață permanent murdară
- rigiditate pe macadam
Dacia Duster
Noul Duster este un model care a realizat o ruptură spectaculoasă de generațiile anterioare. Avem o cu totul linie de design, mult mai brutală, care parcă declară că noul Duster se descurcă în orice situație. Impresia asta este accentuată de la volan, de unde vezi o capotă profilată, care îți sugerează ca te afli la bordul unui vehicul puternic. Este de remarcat motorizarea hibridă eficientă, în ciuda unor schimburi ciudate ale treptelor in cutia de viteze – de multe ori turația motorului crește nejustificat, până la schimbarea treptei superioare. Interiorul este spectaculos de departe, cu suprafețe și linii care se intersectează într-un ansamblu inedit. Din păcate, toate materialele interiorului sunt spartane, ca și cum Duster ar fi o mașină militară. O surpriză plăcută este echiparea cu senzori de proximitate laterali.
Trebuie să menționez ca domnul Denis le Vot, CEO Dacia a fost singurul șef de marcă care a venit la Tannis să interacționeze pe viu cu membrii juriului Car Of The Year și să ia impresii la cald de la noi. A fost de acord cu observațiile mele, așa cum și eu am fost de acord cu mențiunile lui, cu faptul că și noul Duster se învârte în jurul ideii de “smart buy”, adică alegere rațională.
Pro Dacia Duster
- noua linie de design, exterior și interior, care induce o senzație de forță
- stabilitate bună
- absoarbe eficient zgomotele pe macadam
- are roată de rezervă de dimensiuni normale
- are senzori de proximitate în lateral
Contra Dacia Duster
- materiale tari peste tot în interior
- spațiu mic în spate
- vizibilitate redusă către înapoi, din cauza lunetei mici și înclinate
- lipsa climatizării bizonă
- modul de schimbare a treptelor la varianta hibrid
Hyundai Inster
Reprezintă revenirea lui Hyundai pe piața europeană în segmentul mini, de data asta cu un model electric. Firesc, este concurent direct cu Dacia Spring, doar că puțin mai mare – mai lung cu 12 cm, mai înalt cu 6 cm și mai lat cu doar 3 cm. Diferențele majore vin în primul rând de la arhitectura interioară – are banchetă fracționată 50-50% și culisabilă independent. Rezultă un habitaclu foarte bine organizat și versatil, locurile din spate putând găzdui, la nevoie, chiar și doi adulți. În schimb, dacă este nevoie de portbagaj, împingi bancheta și ai la dispoziție un volum de 280 de litri (aproape cât Spring).
Sunt disponibile două variante de motorizare – Standard (cu baterie de 42 kWh și 97 CP) și Long-Range (cu baterie de 49 kWh și 115 CP). Este de apreciat varianta de 97 CP, care reușește să asigure o autonomie reală de peste 350 km. Având embargou până la 01 noiembrie, mă bucur să vă prezint în premieră națională câteva impresii.
Pro
- design exterior cu aspect de SUV
- gardă mare la sol
- acces ușor atât în față cât și în spate, spațiu mare la cap
- bancheta din două segmente, culisabile independent
- autonomie reală apropiată de 350 km
Contra
- selector de viteze jos, pe coloana volanului, aproape de genunchiul drept
- materiale tari peste tot (bord, uși)
- portbagaj mic
- scaune înguste, fără nicio susținere laterală
- stabilitate redusă în curbe
Kia EV3
După ce am mers de ceva timp cu Kia EV9, aspectul modelului mai mic, EV3 nu mai este șocant. Avem aceleași linii și forme ciudate care se întrepătrund, contribuind la un aspect exterior care sigur iese în evidență. Este cu siguranță un candidat de luat în calcul pentru Car Of The Year 2025.
Kia ne-a învățat cu o autonomie peste media industriei, la modelele electrice, iar EV3 nu se dezminte și declară o autonomie reală de aproximativ 600 km. În plus, timpul de încărcare rapidă este de numai 31 de minute de 10% la 80%.
Am remarcat și comoditatea utilizării modului de condus one pedal, care permite o recuperare eficientă a energiei, la frânare.
Este interesantă și posibilitatea utilizării energiei din baterie pentru consumatori externi, mașina devenind o sursă portabilă de energie oriunde ai fi (noi chiar am gătit în Danemarca, utilizând curentul din EV3).
Pro
- design exterior interesant, în stil EV9
- combinație plăcută de culori la interior
- ecranul dintr-o bucată
- ținuta de drum și insonorizarea
- autonomie reală apropiată de 600 km
Contra
- selector de viteze jos, pe coloana volanului, aproape de genunchiul drept, aici fiind și butonul de start
- materiale tari pe uși
- consola centrală continuată până la nivelul podelei – periculos să iei sau sa pui obiecte acolo în timpul mersului
- lipsă spațiu de depozitare în cotieră
- butoanele cu atingere de sub ecranul central trebuie acționate ferm ca să se întâmple ceva
Renault 5
Renault 5 este unul dintre cele mai cunoscute / longevive / produse modele din industria auto mondială. Fabricat din 1972 până în 1996, pe majoritatea continentelor – Franța, Spania, Venezuela, Iran, Mexic, Africa de Sud, Yugoslavia, a cunoscut în cei 24 de ani o grămadă de variante, de la motoare mici la puteri extreme (de exemplu, varianta Alpine a apărut cu două luni înaintea arhicunoscutului Golf GTI), sau de la variante urbane la veriante de competiție.
Iar acum Renault, cu noul R5, ne propune poate cea mai reușită reluare a temei retro, cu amendamentul că noul R5 este doar electric.
Avem de-a face cu o mașinuță urbană (conform standardelor actuale), care își arată peste tot atât AND-ul (logo R5 este în cele mai neașteptate locuri), cât și originea franceză (tricolorul francez este și el prezent ca element de design).
Firesc, Renault are așteptări foarte mari de la R5, atât la nivel de imagine, cât mai ales la nivel de vânzări. În 1973 (acum 52 de ani!) prima generație R5 a pierdut titlul European Car Of The Year în fața lui Audi 80, la numai 5 puncte diferență.
Pro
- design exterior reușit, foarte aproape de primele generații, dar modern
- caroserie cu 4 uși
- interior vesel, plin de culoare
- ergonomie corectă
- dinamică (viteză maximă către 150 km/h)
Contra
- autonomie reală redusă (în cazul nostru, cu bateria la 94%, autonomia reală era de 233 km)
- existența celor 3 manete de comandă pe dreapta volanului
- spațiu în spate practic inexistent
- nu există poziția P pe selectorul de viteze – fapt confuzant la oprire
- inerție mare de când apeși butonul POWER până când simți că se întâmplă ceva.