Saab vine cu forţe proaspete pentru a înfrunta concurenţii din clasa mare. Are noul Saab 9-5 tot ce-i trebuie pentru a conta într-un segment dominat de teutoni?
Saab 9-5 este primul model lansat de constructorul suedez, de când a ajuns proprietate a grupului Spyker. Acesta are rolul, de loc uşor, să devină un concurent serios pentru trio-ul german Audi, BMW, Mercedes, atât la nivelul performanţelor cât şi al volumelor de vânzări.
Provocarea este cu atât mai mare pe piaţa românească, unde marca suedeză a fost o prezenţă modestă, chiar dacă ne raportăm la piaţa europeană. Principalii clienţi ai unui Saab 9-5 aleg acest model pentru că doresc să iasă din masa de şoferi ai limuzinelor premium germane şi vor un plus de individualism şi exclusivitate.
Designul noului model este modern, renunţând la stilul conservator al vechilor modele, dar păstrând identitatea mărcii. Saab 9-5 preia elemente de la conceptul AeroX şi le adaptează armonios la un sedan din clasa mare. Montanţii închişi la culoare şi profilul descendent al tavanului dau o alură dinamică pentru caroseria de 5,08 m lungime. Suprafeţele curate, alături de grila proeminentă şi stopurile de inspiraţie americană fac din noul Saab 9-5 o prezenţă deosebită pe şosele. La capitolul design pot spune că noul model şi-a atins ţinta, ieşind în evidenţă fără a fi opulent. Dar să vedem cum se prezintă tehnic şi dinamic noul model.
Pentru şofer
Habitaclul noului 9-5 a crescut în dimensiuni, ampatamentul fiind mai lung cu 134 mm faţă de modelul precedent. Astfel, spaţiul pentru şofer de pe banchetă sau volumul portbagjului sunt la acelaşi nivel cu maşinile germane de clasă mare, care cresc la fiecare schimbare de generaţie. Dar marea majoritate a clienţilor Saab îşi vor conduce singuri maşina. Asta nu pentru că profilul lateral dinamic limitează spaţiul pentru cap pe bancheta din spate atunci când vorbim de persoane mai înalte de 1,85 m. Pentru că, în buna tradiţie Saab, interiorul este construit cu gândul la şofer, consola centrală a rămas orientată către postul de conducere.
La nivelul materialelor şi al îmbinărilor se vede o evoluţie clară faţă de modelul precendent. Ceasurile de bord au păstrat sursa de inspirație aeronautică, pe displayul central viteza fiind afișată sub forma scalei unui altimetru. Singurul motiv de critică pentru cârcotaşii care se leagă de platforma comună cu Opel Insignia pot fi butoanele sistemului audio şi ale climatizării aglomerate pe consola centrală. Sistemul audio Harman/Kardon merită chiar dacă asta vă va costă 735 Euro fără TVA.
Putere şi control
Pentru a înţelege mai bine care este nivelul noului automobil am ales să testăm modelul de top Saab 9-5 Aero 2,8 T XWD. Propulsorul V6 supraalimentat dezvoltă 300 CP şi este legat la o cutie automată cu şase trepte şi la transmisia integrală XWD cu unitate e-LSD. Este o maşină rapidă, care are nevoie 6,9 secunde pentru a accelera până la 100 km/h şi atinge viteza maximă de 250 km/h.
Acceleraţiile, schimbările de direcţie şi reprizele, foarte bune de altfel, ,se petrec fără a brusca şoferul şi pasagerii. Frânele sunt şi ele dozate în aceeaşi notă, răspunzând ferm la apăsarea pedalei, fără să smucească. Comportamentul dinamic se poate adapta uşor nevoilor şoferului prin intermediulsistemului DriveSense, de la un buton amplasat pe tunelul median. Acesta oferă trei setări: Confort, Intelligent şi Sport. Sistemul va modifica în funcţie de opţiune suspensiile, răspunsul la accelerare şi asistarea direcţiei.
În concluzie, noul Saab 9-5 este o maşină reuşită, modernă, care acum poate privi de la acelaşi nivel concurenţii. Problema este că şi preţurile s-au apropiat de cele ale maşinilor germane.
Modelul testat, cu multiple dotări opţionale costă aproape 65.000 Euro cu TVA inclus. Într-o perioadă economică incertă, în care decizia de cumpărare se ia din ce în ce mai greu, va fi o provocare să vinzi noul Saab 9-5. Pentru asta este nevoie de o acţiune susţinută a echipelor de vânzări şi promovare, care trebuie să demonstreze potenţialilor clienţi valorile produsului.
Date tehnice: | Saab 9-5 |
---|---|
Sasiu si caroserie | |
Motorizare | 2.8 TS V6 XWD |
Nr. usi/locuri | 4/5 |
Masa proprie/totala [kg] | 1735/2315 |
Dimensiuni si capacitati | |
Lung/lat/inalt [mm] | 5008/1865/1448 |
Ampatament | 2835 |
Volum portbagaj [l] | 515 (515) |
Motor si transmisie | |
Tip motor | 2.8 TS V6 XWD |
Combustibil | Benzina |
Cilindree [cmc] | 2792 |
Sistem alimentare | injectie directa+turbo |
Putere max. [kW(CP)/rpm] | 221(300)/5500 |
Cuplu max. [Nm/rpm] | 400/2000 |
Cutie de viteze | Automata/6 |
Performante si consum | |
Viteza maxima [km/h] | 250 |
0-100 km/h [s] | 6.9 |
Consum urban/extra/mixt | 16.2/7.3/10.6 |
Emisii CO2 [g/km] | 244 |