Împreună cu electricele, hibrizii plug-in sunt versiunile cu cele mai mari creșteri ale vânzărilor în 2021. Grație capacității de a rula cu emisii zero și performanțelor bune garantate de cele două motoare, termic și electric, aceștia sunt preferați de tot mai mulți cumpărători. Dar cât de mult scad performanțele plug-in hybridului când bateria se descarcă? Foto: Quattrouote
Hibrizii plug-in sunt „sufletul petrecerii“. În 2021, vânzările acestora sunt egale cu ale vehiculelor pur electrice. Să luăm cazul Europei. În primele 5 luni, autoturismele care se încarcă la priză, electrice și hibrizi plug-in, au fost tranzacționate de patru ori mai mult decât în 2020. Astfel, au ajuns să acopere 16% din totalul
vânzărilor de automobile noi de pe continent.
Motivele principale ale escaladării succesului modelelor hibride plug-in sunt două. Stimulentele acordate de către guvernele din Europa și posibilitatea de a călători ieftin și fără emisii câteva zeci de kilometri. Mai mult, cu hibrizii plug-in se poate intra în centrele istorice ale anumitor orașe, unde motoarele convenționale nu au acces. Iar când se termină bateria, alimentezi cu combustibil și mergi mai departe, fără să programezi opriri la stațiile de încărcare cu electricitate.
Avantaje, sau dezavantaje?
În esență, partizanii electrificării pot concluziona că PHEV-urile combină avantajele unei electrice cu cele ale unui model convențional. Dimpotrivă, scepticii sunt de părere că, de fapt, costurile se adună, nu beneficiile. Ambele tabere trebuie totuși să se pună de acord că puterea combinată a celor două motoare este mare, deci accelerațiile și reprizele sunt remarcabile.
Aportul motorului electric e substanțial, iar dincolo de puterea de câteva zeci de kilowați adusă suplimentar contează mai ales cuplul, disponibil instantaneu la apăsarea pedalei de accelerație. Iar asta se traduce prin accelerații și reprize viguroase, fără întârziere în reacții.
Toate avantajele de mai sus sunt garantate când bateria este încărcată la – să zicem – peste 80%. De aceea, toate măsurătorile noastre dinamice sunt realizate la aceste niveluri de încărcare a bateriei. Însă ce se întâmplă când acumulatorul este descărcat și există numai o cantitate de curent minimă? Atunci, poți funcționa în mod hibrid pe distanțe limitate, iar modul pur electric e imposibil de activat. Se degradează și performanța în consecință sau nu? Și dacă da, cu cât?
➡ Ministerul Transporturilor cumpără hibride plug-in 💡
Pentru a răspunde acestor întrebări, am realizat un test cu cinci hibrizi plug-in cu puteri totale cuprinse între 141 și 381 CP. Am măsurat demarajele și reprizele cu bateria complet încărcată. Apoi, am repetat probele cu bateria goală, când motorul pe benzină a început să preia greul propulsiei. Diferențele sunt clare la accelerații, dar sunt nuanțate la reprize. Deci, cum se modifică performanțele plug-in hybridului fără curent în baterie?
Performanțele plug-in hybridului – scenarii și explicații
La accelerații, scăderea performanțelor este totdeauna prezentă. Cu cât ții mai mult pedala culcată, cu atât mai mare e diferența. Singura excepție este Hyundai Tucson, care, cu bateria goală, accelerează o idee mai bine până la 100 km/h, după care și el trage mai greu. Cât despre reprize, doar Audi Q8 are performanțe mai scăzute pe măsura golirii bateriei. Celelalte modele sunt mai rapide cu bateria goală, în frunte cu Hyundai Tucson, care păstrează suficient curent în baterie ca să susțină repriza 70–120 km/h, reușind un timp mai scurt cu 43 de sutimi decât cu bateria plină.
➡ Cum să vezi starea de sănătate a bateriei 💡
Avem o explicație plauzibilă pentru acest comportament. Cu bateria aproape goală, la pornirea de pe loc în forță primele zeci de metri sunt susținute de curentul rămas în baterie. Apoi, acesta se termină, iar după primele 5–10 secunde, în funcție de rezerva de curent, forța de propulsie rămâne pe umerii motorului termic. În cazul reprizelor, care nu au suferit deloc la majoritatea modelelor, timpul în care pedala stă la podea este mai scurt, deci curentul din baterie e suficient ca să suplinească cerințele motorului electric. În plus, și turația propulsorului termic este între cea de cuplu maxim și cea de putere maximă, astfel că benzinarul îl suplinește cu brio în ultimele secunde, când bateria se descarcă complet.
Însă un lucru e clar, că bateria trebuie să fie cât mai încărcată, atât pentru a avea accelerații excelente, cât, mai ales, pentru a beneficia de rularea fără emisii, care este, de fapt, rațiunea acestui gen de autovehicul.