„Scutul de aer” – Explicăm trucul de aerodinamică pe care McLaren îl folosește în loc de prabriz

„Scutul de aer” – Explicăm trucul de aerodinamică pe care McLaren îl folosește în loc de prabriz. Cea mai nouă invenție în materie de aerodinamică este un „deflector” de aer care acționează ca un scut pentru ocupanții viitorului McLaren Evla.

Foto:McLaren

McLaren este hotârîtă să-și maximizeze minimalismul noului model de 1,7 milioane euro și 804 CP, Elva. În acest scop, a scos parbrizul din lista de echipamente standard a noului hypercar ce se va fabrica în ediție limitată.

„Scutul de aer” - Explicăm trucul de aerodinamică McLaren
Defelectorul crează o zonă de joasă presiune înaintea fluxului de aer

Acest lucru te trimite imediat cu gândul la senzațiile pe care la ai de la aerul rece și insecte când mergi cu viteză pe motocicletădar  cu o cască fără vizieră.

„Scutul de aer” – Trucul de aerodinamică McLaren în loc de prabriz

Compania a venit cu o soluție inteligentă care asigură, pe de o parte protecție la micile gângănii și la vânt, iar pe de alta, o senzație specială dată de conducerea unei mașini fără parbirz.

Sistemul este numit Active Air Management System (AAMS). Un nume mai puțin inspirat decât, spre exemplu Virtual Wind Shield pe care Ferrari îl utilizează pentru modelele Monza SP1 și SP2 – dar lipsa de inspirație în alegerea numelui nu înseamnă că sistemul McLaren este mai puțin eficient.

„Scutul de aer” - Explicăm trucul de aerodinamică McLaren
În plină pnademie de Covid-19, McLaren Evla a fost suprins în teste pe ploaie

Un prototip Elva cu sistemul AAMS a fost deja testat pe circuit, primele exemplare ale mașinii urmând a fi lasate spre finalul acestui an. Cu sistemul dezactivat, la 50km/h rularea este complet lipsită de confort, iar la 100km/h și peste, cu adevărat „dureroasă”.

Cum funcționează „scutul de aer”?

Fără niciun ventilator auxiliar, sistemul are nevoie însă de viteză pentru a fi eficient. La „viteze de parcare”, deflectorul este pliat la locul său, ceea ce îmbunătățește vizibilitatea spre înainte.

În fața dusei de ieșire a canalului se află un deflector care se deschide la viteză pentru a crea o zonă de joasă-presiune. Această zonă oferă aerului care vine prin tunel, spațiul de care are nevoie pentru a deflecta curentul de aer în jurul cocpit-ului. Astfel pasagerii nu vor resimți turbulenșe în exces

Cu sistemul activat, până la 50km/h, senzația este că mașina are parbriz. La 90-100km/h ocupanții pot purta încă o conversație normală. Dar la sub 120km/h, cortina de aer este aproape ineficientă, astfel că este recomandată purtarea unei căști cu vizieră, sau ochelari de protecție. De la 120km/h, deși curentul de aer începe să se simtă, acesta nu deranjează ca în cazul rulării cu sistemul dezactivat.

„Scutul de aer” - Explicăm trucul de aerodinamică McLaren
McLaren Evla – testat în timpul pandemiei

La viteze mai mari începe să se simtă granița dintre aerul relativ calm din cockpit și fluxul de aer care alunecă în jurul acestuia, ca atunci când scoți mâna deasupra parbrizului unei decapotabile. 

McLaren a dezvoltat însă și un parbriz pentru clienții de Elva. Acesta va fi opțional pentru cei care care preferă o protecție solidă față de eventuale debriuri de pe drum sau din alte cauze care necesită un parbriz. Dar în cea mai pură formă a sa, McLaren Elva va avea doar un „parbirz” format din aer.

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top