Se caută femei! Poate sună ca un anunț dat la rubrica “Matrimoniale”, dar nu este deloc ceea ce pare. Este unul de la rubrica “Angajări”. Japonia întâmpină probleme mari în ceea ce privește forța de muncă tot mai redusă din ultimele decenii, mai ales în industria auto, și a apelează la femei inginer.
Dar nici această măsură nu salvează industria mașinilor japoneze, pentru că granzii niponi se bat pe un număr restrâns de absolvente de studii de speciliatate.
Yui Mistuhashi este căpitanul echipei care construiește mașini de curse la Universitatea din Osaka. Are 24 de ani și este printre recruții foarte apreciați de Toyota și Nissan, dar tânăra se mai gândește dacă acceptă ofertele lor. Chiar dacă iubește mașinile, nu este sigură că vrea să-și petreacă restul vieții în industria auto, renumită în Japonia pentru ture lungi și inegalități de gen.
“Mi se spune mereu: Ai putea lucra pentru orice companie vrei. Dar vreau să am copii, nu sunt sigură că vreau să merg la serviciu când aceștia vor fi foarte mici. Vreau să aleg un angajator care îmi oferă mai multe opțiuni”, parează Yui.
Acura NSX – Primul supercar din lume conceput de o femeie
Japonia este țara care suferă de pe urma îmbătrânării populației. Așadar, pentru a plăti pensiile unor generații celebre pentru una dintre cele mai impresionante speranțe de viață din lume (80.79 de ani pentru bărbați și 87.07 pentru femei), guvernul nipon caută cu disperare soluții. O măsură luată în calcul de japonezi este de a muta vârsta de pensionare de la 60 la 65 începând cu aprilie 2020, apoi la 70 de ani. Specialiștii estimează că forța de muncă din arhipelagul japonez va scădea cu 8 milioane de persoane în următoarele două decenii, în ciuda măsurilor plănuite.
În 2013, premierul Shinzo Abe a inclus în programul său de guvernare includerea unui număr cât mai mare de femei în rândul angajaților din toate domeniile.
Toyota a reacționat rapid și, în 2014, și-a deschis porțile către femeile inginer. Luna trecută, pentru a le convinge pe femei să se alăture echipelor lor, Toyota și Honda au inaugurat creșe în apropierea uzinelor. Sunt instituții care le asigură copiilor și găzduire peste noapte, în cazul în care părinții termină târziu sau lucrează în tura de noapte. Companiile oferă și posibilitatea unui program flexibil pentru mamele angajate și construiesc mai multe toalete rezervate femeilor, în cadrul uzinelor.
Nissan, care a început promovarea egalității de gen în 2004, cu un deceniu înaintea altor companii, anunță că 10% dintre managerii săi sunt, la ora actuală, femei. Alte companii se pot lăuda cu o medie de numai 4%. La Toyota, doar 2% dintre cei 9.977 de manageri sunt femei. În luna ianuarie, Chika Kako a fost prima femeie promovată pentru postul de coordonator al unui departament, aceasta primind astfel accesul printre cele 53 de persoane cu putere de decizie de la Lexus.
La Honda, doar 1 dintre manageri este de sex feminin. Natsuko Iwasaki își amintește că atunci când a fost angajată, a fost întrebată, pe un ton cât se poate de firesc, dacă are de gând să demisioneze atunci când se va căsători. “Nu vreau să pierd timpul […].