Spațiul interior, prețul și economia de carburant nu erau, de obicei, primele pe lista de priorități ale cumpărătorilor de Seat. Toledo încearcă să sensibilizeze această nouă clientelă.
- Spatiu interior foarte generos
- pret de achizitie rezonabil
- motorizari pe benzina cu un raport pret/performante ideal
- Prea putine deosebiri intre el si fratele Skoda Rapid
- planse bord anosta
Nu îmi amintesc ultima oară când am văzut atât de mulți copii într-un spot de promovare al unui Seat. Nici măcar Alhambra nu a beneficiat de un asemenea exces de mesaje subliminale pro-familie ca noul Toledo. Motivul este unul foarte simplu, acest nou model nu este un Seat în adevăratul sens al cuvântului, cât o mașină care a fost construită deoarece concernul VAG dispunea de toate piesele necesare. Acest lucru nu trebuie luat ca pe o premisă negativă, pentru că Seat are nevoie de un model de volum pe piețele din Est și ultimii ani au demonstrat fără echivoc că Leon sau Ibiza nu sunt modelele potrivite aici în partea noastră de Europa.
Prin urmare Toledo, care seamănă izbitor cu conceptul cu același nume lansat anul trecut la Frankfurt țintește familiile cu unul sau doi copii care vor o mașină spațioasă și accesibilă, de unde și spoturile pe măsură. Dacă ți se pare că are un aspect familiar, asta este pentru el este 98% identic cu modelul Skoda Rapid lansat în avans de câteva luni față de Toledo. Diferența de 2% ține de blocurile optice sigle și alte câteva mărunțișuri, care deși sună a cantitate neglijabilă, are un efect destul de interesant pe ansamblu.
În interior, doar volanul tipic Seat face notă discordantă într-un peisaj tipic nemțesc dominat de eficiență și ergonomie. Calitatea materialelor este constantă indiferent de zona examinată și conformă cu nivelul de preț la care se situează acest Toledo. În traducere liberă majoritatea plasticelor sunt dure, dar se simt solid finisate și durabile, cu un plus pentru aranjamentul logic al comenzilor, o chestie pe care nu o puteai spune pe vremuri despre interioarele Seat.
Infuzia de pragmatism se verifică inclusiv pe banchetă și în portbagaj acolo unde Toledo, ca și Rapid, se laudă cu cel mai mult spațiu oferit pasagerilor din segmentul sedanurilor sub-compacte. Plasarea lui Toledo în acest segment ține mai mult de natura tehnică a platformei și de ecartamente, deoarece ca lungime totală și ampatament spaniolul se află cu un picior în clasa compactă. Caroseria notchback, ce reprezintă o reducere la scară a ideei promovate de Octavia, aduce de partea sa un avantaj evident în materie de ușurință în încărcare a portbagajului, dar scade un pic spațiul pe verticală disponibil pasagerilor de pe banchetă. Vorbim de câțiva cm care foarte probabil nu vor deranja decât persoanele de peste 1,90 m, așa că îl vom încadra în categoria minusurilor discrete.
După principiul nu schimba ce funcționează, rețeta tehnică a lui Toledo reprezintă o evoluție în lungime a platformei de clasă mică a grupului VAG, punte față MacPherson și punte spate rigidă. Aceeași situație și în cazul motorizărilor, trei pe benzină și una diesel toate supraalimentate și cu ștate vechi în grupul nemțesc VW-Audi-Skoda-Seat. În urma testelor efectuate cu trei dintre aceste motoare (1,2 TSI/86 CP, 1,2 TSI 105 si 1,6 TDI/105 CP) am ajuns la concluzia că afacerea cea mai bună este motorul pe benzină de 105 CP, în timp ce dieselul îl recomand doar ca ultimă opțiune în condițiile în care ai plan peste 25.000 de km anual.
Unitatea TSI de 105 CP costă mai mult cu 479 euro față de cea de 85 CP în condițiile în care oferă un plus de putere sesizabil ce poate face diferența în depășirile atât de frecvente din România. În plus, motorul mai puternic oferă și treapta a șasea, ce va influența pozitiv consumul la drum întins (în test am obținut 4,9 l/100 km pe drumuri naționale, respectiv 7 l/100 km pe autostradă la 130 km/h). Logic nu e cazul să dezbatem subiectul sportivității, care nu este o prioritate pentru o mașină de buget destinată familiei, cu mențiunea că motorul este antrenant și surprinzător de dinamic grație cuplului oferit pe o plajă foarte generoasă de turație.
Cât despre decizia de achiziție principalul concurent pentru Toledo este chiar fratele său de concern, ce are drept avantaj prețul mai mic corespunzător echipării de bază, dar, care implică și mai puține dotări decât în cazul spaniolului. Dacă le aduci la aceeași echipare prețurile se apropie în limita a câtora zeci de euro. Personal, văd o segmentare naturală a clientelei, tinerii vor opta pentru Seat în timp ce restul, cei mai pragmatici, vor merge pe mâna siglei Skoda. Indiferent de decizie, vorbim despre două mașini care își justifică prețurile.
Date tehnice: | Seat Toledo |
---|---|
Sasiu si caroserie | |
Motorizare | 1.2 TSI |
Nr. usi/locuri | 4/5 |
Masa proprie/totala [kg] | 1175/1635 |
Dimensiuni si capacitati | |
Lung/lat/inalt [mm] | 4482/1706/1461 |
Ampatament | |
Volum portbagaj [l] | 550 () |
Motor si transmisie | |
Tip motor | 1.2 TSI |
Combustibil | Benzina |
Cilindree [cmc] | 1197 |
Sistem alimentare | injectie directa+turbo |
Putere max. [kW(CP)/rpm] | 77(105)/5000 |
Cuplu max. [Nm/rpm] | 175/1550 |
Cutie de viteze | Manuala/6 |
Performante si consum | |
Viteza maxima [km/h] | 195 |
0-100 km/h [s] | 10.4 |
Consum urban/extra/mixt | 6.9/4.6/5.4 |
Emisii CO2 [g/km] | 125 |