Acum, când ştiţi cum să vă aşezaţi în maşină, trebuie să învăţaţi cum trebuie folosite mâinile pentru o corectă şi eficientă manevrare a comenzilor, care să evite surprizele neplăcute.
Tehnica circulaţiei mâinilorUn element foarte important, ignorat totuşi de mulţi piloţi, este buna circulaţie a mâinilor pe volan. Acordându-i însă atenţia cuvenită, se obţine o elegantă manevrare a volanului şi se evită situaţiile în care, din cauza unei reacţii neaşteptate a maşinii, se bruschează volanul, dezechilibrând maşina.
Pe volan, mâinile trebuie menţinute cât mai mult posibil pe orizontala acestuia, adică la orele 9 şi 3, dacă se compară cu cadranul unui ceas.
În continuare, vom discuta despre cum trebuie mişcate mâinile la abordarea diferitelor viraje. Cazul cel mai simplu, din acest punct de vedere, este cel al virajelor rapide, adică cele cu rază mare. Pentru abordarea lor, mâinile nu se ridică de pe volan, ci pur şi simplu acesta se roteşte până la 900 stânga sau dreapta, în funcţie de viraj. Trebuie să ştiţi faptul că, în cazul maşinii de curse, raportul de transmisie al mecanismului de direcţie este mai mare decât în cazul maşinilor de oraş, ceea ce face ca, la acelaşi unghi de rotire al volanului, roţile maşinii de curse să vireze mai mult decât ale maşinii de stradă.
Pentru a continua explicaţia, vom stabili trei categorii de viraje, în funcţie de gradul de rotire al volanului: viraje de la 1/4 de tur, viraje de 1/2 de tur şi viraje de 3/4 de tur de volan. Să luam cazul virajului de stânga, pentru cel de dreapta mişcările fiind asemănătoare, dar „în oglindă”.
La abordarea virajului de un sfert de tur de volan, se desprinde mâna stangă de pe volan, se duce în partea de sus a acestuia (la ora 12) şi se trage în jos de volan. În acest timp, mâna dreaptă se desprinde, dar rămâne, plutind deasupra volanului, în dreptul orei 3. Când mâna stângă ajunge la ora 9, se apucă volanul şi cu mâna dreaptă. Astfel, în mijlocul virajului, volanul este rotit, dar mâinile sunt tot pe orizontala acestuia, oferind posibilitatea următoarei manevre.
În cazul virajelor de jumătate de tur de volan, se desprinde mâna stângă şi se deplasează lângă mâna dreaptă (aproape de ora 3). Se apucă volanul şi se roteşte până când mâna stângă ajunge din nou la poziţia iniţială de la ora 9. Atenţie, acum, la mâna dreaptă. În timpul mişcării, ea se desprinde de pe volan şi se menţine deasupra acestuia tot în poziţia normală (ora 3). Când mâna stângă ajunge la ora 9 şi cea dreapta apucă din nou volanul.
Virajele de trei sferturi de tur necesită o mişcare şi mai amplă. Mâna stângă se desprinde şi se roteşte pe deasupra volanului, trecând peste ora 12 şi peste ora 3, până când ajunge la ora 6, cotul fiind orientat către în sus. Se apucă volanul şi se roteşte, trecând pe sub mâna dreaptă, peste orele 3 şi 12 până când mâna stângă ajunge iar la ora 9.
[_newpage_]
În acest timp, mâna dreaptă se desprinde de pe volan, dar rămâne în dreptul orei 3, deasupra acesteia, până la terminarea mişcării mâinii stângi. La final, suntem din nou în mijlocul virajului, cu roţile virate şi mâinile la orizontală, având posibilitatea de a manevra în continuare volanul.
Revenirea se face la fel, numai că, de această dată, mâna dreaptă se deplasează spre stânga, iar mâna stângă pluteşte deasupra volanului, în poziţia ei (ora 9).
Trebuie evitată manevrarea cu mâna care „urcă” pe volan (care „împinge” volanul), fiind mai eficientă „tragerea” de volan, cu mâna care „coboară”. Mâinile nu trebuie să ajungă niciodată în interiorul volanului şi niciodată nu se vor ridica ambele mâini de pe acesta. Pentru o bună orientare, în special pe teren alunecos, se marcheză partea superioară a volanului (ora 12), cu o bandă galbenă. Astfel, când maşina glisează şi se fac mai multe manevre cu volanul, pilotul ştie mereu în ce poziţie roţile sunt drepte.
Poziţia mâinii la acţionarea schimbătorului de viteze este şi ea foarte importantă, în special la maşinile cu cutie de viteze sincronizată şi cu craboţi, la care schimbătorul selectează treptele (dispuse în L). În cazul cutiei de viteze secvenţiale, acţionarea este mult mai simplă şi nu o discutăm acum. Ţinând mâna corect pe schimbătorul de viteze se evită selectarea greşită a unei trepte (ratarea treptei de viteză).
Astfel pentru treptele I şi II palma mâinii trebuie orientată spre stânga, într-o poziţie aproape verticală, cu degetele spre în faţă. Pentru treapta a III-a, palma mâinii trebuie orientată către în faţă, cu degetele în sus, iar pentru treapta a IV-a, palma spre în spate cu degetele în jos. Dacă se doreşte selectarea treptată a V-a sau a VI-a, schimbătorul se apucă cu palma orientată spre dreapta, aproape verticală şi cu degetele în faţă. Nu se apucă capătul schimbătorului cu palma strânsă deasupra acestuia, pentru oricare dintre trepte, palma trebuie să fie aproape întinsă. [Titi Aur]