Ola Källenius, CEO-ul Mercedes-Benz, a fost cel mai bine plătit șef de companie auto din Germania. Pentru activitatea din 2023 acesta primește 12,7 milioane de euro.
Rivalitatea dintre marii constructori germani de automobile – BMW, Mercedes-Benz și Volkswagen – este vizibilă nu doar în materie de număr al mașinilor vândute, nivelul de tehnologie al acestora sau profit adus acționarilor, ci și în domeniul veniturilor proprii.
Citând date raportate bursei de la Frankfurt, dar și informații puse la dispoziția acționarilor, presa germană scris că, în 2023, cel mai bine plătit șef al unei companii auto germane a fost Ola Källenius, CEO al Mercedes-Benz. Beneficiind de o conjunctură favorabilă, generată de o ajustare a metodologiei de calcul a sumelor care îi revin din activitatea depusă, dar și de o creștere importantă a valorii acțiunilor companiei, indicator care are, alături de alte coordonate, un rol în pachetul salarial, Källenius primește nu mai puțin de 12,7 milioane de euro. Suma este mult mai mare decât cea încasată în 2023, de „doar” 6,58 milioane de euro.
Jurnaliștii germani scriu și că, în urmă cu câțiva ani, șeful Mercedes-Benz promisese să doneze orice sumă de bani care depășește zece milioane de euro. Nu este clar dacă Ola Källenius are în plan să facă asta, dar compania a confirmat că el dorește să onoreze promisiunea, fără a da detalii.
Pe al doilea loc în acest clasament al veniturilor amețitoare din industria auto germană se află CEO-ul Volkswagen, Oliver Blume. Aparent, acesta încasează pentru activitatea sa din 2023 suma de 9,71 milioane de euro, cu aproape o treime mai mare decât cea pentru 2022.
Deși suma este impresionantă, ea este însă departe de încasările lui Herbert Diess, fost șef al grupului german, care, în anii de glorie, primea chiar și 12,8 milioane de euro. Cu tot cu bonusuri.
Este însă important de menționat că Blume încasează încă aproximativ 3,2 milioane de euro de la Porsche, companie la care deține fucnția de președinte al Comitetului de Management.
Blume este urmat în clasament de directorul general al BMW, Oliver Zipse, care a câștigat mai puțin pentru 2023 decât în anul precedent. Venitul său a fost de 8,2 milioane de euro, sub cel de 10,5 milioane de euro încasat pentru 2022.
Situația lui Zipse era inversă celei a lui Källenius pentru că șeful BMW a beneficiat de conjunctura favorabilă a încasării unor bonusuri suplimentare de performanță în anul precedent. Conform presei germane, salariul lui Oliver Zipse este de doar 1,95 milioane de euro, restul veniturilor fiind format din componente variabile, cum ar fi atingerea anumitor obiective sau performanța prețului acțiunilor.
Veniturile sunt ceva mai mici în cazul șefilor de mărci din cadrul grupului Volkswagen. Astfel, Thomas Schäfer, șeful mărcii Volkswagen a încasat 4,3 milioane de euro, în timp ce Gernot Döllner, CEO al Audi, a câștigat aproape 1,5 milioane de euro deși și-a preluat funcția doar la 1 septembrie 2023.
O comparație cu veniturile șefilor de companii americane arată că europenii încă au venituri „modeste”. CEO-ul General Motors, Marry Barra, a obținut un salariu de aproape 30 de milioane de dolari în 2022. Venitul pentru 2023 nu a fost încă anunțat. Apoi, Jim Farley, șeful Ford, a încasat sume medii de circa 20 de milioane de dolari în ultimii ani.
De de parte îmsă, cel mai mare venit din industria auto este cel al lui Carlos Tavares, omul care conduce grupul Stellantis. Acesta a încasat pentru 2023 nu mai puțin de 36,5 milioane de euro cu toate bonusurile incluse. Suma este cu 56% mai mare decât cea din anul anterior.