Service: Regenerarea filtrului de particule – DPF

Filtrul de particule (DPF – Diesel Particulate Filter) a devenit o dotare obișnuită a unui motor diesel. Rolul lui este de a reduce emisiile de particule fine și protejarea mediului înconjurător.

O caracteristică a PDF-ului este aceea că, pentru a-și menține eficiența, acesta trebuie să se regenereze periodic.

În cazul în care filtrul de particule (DPF/FAP) al unui vehicul diesel nu reușește să se regenereze corect în timpul funcționării normale, poate fi necesară o regenerare forțată într-un service specializat.

Această intervenție este obligatorie pentru a preveni defectarea completă a filtrului și a motorului. În acest articol, vom vedea câteva aspecte din procesul de regenerare a DPF-ului în service, cum să identificați momentul în care aceasta este necesar și ce implică acest tip de intervenție

Semne că este necesară regenerarea DPF

Deși majoritatea vehiculelor moderne sunt echipate cu un sistem automat de regenerare a DPF-ului, există situații în care acest proces nu se poate realiza în mod eficient în timpul funcționării normale a mașinii. Iată câteva semne că regenerarea DPF ar putea fi necesară într-un service:

1. Indicatorul de avertizare DPF

Dacă pe bordul vehiculului se aprinde indicatorul specific al DPF-ului, acesta semnalează faptul că filtrul este plin și că regenerarea automată nu a avut loc. Aceasta este o indicație clară că este nevoie de o intervenție de specialitate.

2. Scăderea performanței motorului:

Dacă observați o pierdere de putere a motorului, o creștere a consumului de combustibil sau o funcționare neregulată a acestuia, este posibil ca DPF-ul să fie blocat, ceea ce ar necesita o regenerare forțată.

3. Fumul neobișnuit din eșapament

Fumul negru sau alb emis în cantități mai mari decât de obicei poate fi un semn că DPF-ul nu funcționează corect și că este nevoie de o regenerare manuală.

4. Creșterea nivelului de ulei în motor

În cazul în care nivelul de ulei din motor crește inexplicabil, poate fi un semn că motorina nearsă a ajuns în ulei din cauza încercărilor repetate de regenerare nereușite.

Regenerarea DPF în service

Regenerarea forțată a DPF-ului într-un service auto, este un proces controlat care necesită echipament specializat și expertiză tehnică.

Iată care sunt etapele principale ale acestui proces la Auto Vrom, service Brașov partener AD Garage :

1. Diagnosticarea problemei în service

Primul pas în orice service este diagnosticarea corectă a stării DPF-ului. Mecanicii folosesc un scanner OBD (On-Board Diagnostics) pentru a verifica codurile de eroare stocate în ECU (Unitatea de Comandă a Motorului) și pentru a monitoriza parametrii de funcționare ai motorului.

Aceasta le permite să determine dacă DPF-ul este într-adevăr blocat și dacă este necesară o regenerare forțată.

2. Regenerarea forțată

Odată confirmată necesitatea regenerării, mecanicul va iniția procesul de regenerare forțată folosind un echipament special conectat la ECU. Acesta va crește temperatura gazelor de evacuare prin ajustarea parametrilor motorului, forțând astfel arderea funinginii acumulate în DPF. Procesul durează, în general, între 30 de minute și o oră, în funcție de gradul de blocare al filtrului.

3. Verificarea finală

După finalizarea regenerării, mecanicul va efectua teste suplimentare pentru a se asigura că filtrul a fost curățat eficient și că motorul funcționează corect.

Acest lucru poate include monitorizarea gazelor de evacuare, verificarea presiunii în filtru și testarea vehiculului pe drum.

4. Recomandări pentru prevenirea viitoarelor probleme

După regenerarea forțată, mecanicul vă poate oferi sfaturi pentru a preveni blocarea DPF-ului în viitor.

Acestea pot include recomandări privind stilul de conducere (de exemplu, realizarea periodică a unor drumuri mai lungi la viteze constante), folosirea unui combustibil de calitate superioară și respectarea programului de întreținere al vehiculului.

Ce se întâmplă dacă regenerarea în service nu rezolvă problema?

În cazurile în care DPF-ul este sever blocat sau deteriorat, regenerarea forțată poate să nu fie suficientă pentru a rezolva problema.

Dacă regenerarea nu restabilește funcționarea normală a DPF-ului, există câteva opțiuni suplimentare:

1. Curățarea chimică a DPF-ului

Unele service-uri oferă un serviciu de curățare chimică a DPF-ului, care implică demontarea filtrului și curățarea acestuia cu soluții speciale pentru a elimina particulele reziduale.

2. Înlocuirea DPF-ului

Dacă filtrul este prea deteriorat sau blocat pentru a putea fi curățat, înlocuirea acestuia poate fi singura soluție. Aceasta este o opțiune costisitoare, dar necesară pentru a asigura funcționarea corectă a vehiculului.

3. Repararea sau înlocuirea altor componente în service

În unele cazuri, problemele cu DPF-ul pot fi cauzate de alte defecțiuni ale motorului sau ale sistemului de evacuare. Repararea acestor componente poate fi necesară pentru a preveni reaparitia blocajelor în DPF.

Costurile și durata regenerării DPF în service

Costurile asociate regenerării forțate a DPF-ului pot varia în funcție de complexitatea intervenției și de service-ul ales.

De regulă, o regenerare forțată poate costa între 100 și 300 de euro, în funcție de vehicul și de starea DPF-ului.

Durata procesului este relativ scurtă, de obicei între 1 și 2 ore, dar poate varia în funcție de complexitatea problemei.

Regenerarea forțată a filtrului de particule (DPF/FAP) într-un service auto este o soluție esențială atunci când filtrul nu reușește să se regenereze automat.

Aceasta previne blocarea completă a DPF-ului și potențialele daune serioase ale motorului. Este important să recunoașteți semnele care indică necesitatea unei regenerări în service și să acționați prompt pentru a preveni problemele majore.

Prin întreținerea regulată a vehiculului și urmarea sfaturilor de specialitate, puteți prelungi durata de viață a DPF-ului și asigurați o funcționare eficientă a vehiculului.

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top