Renault forţează viitorul printr-o gamă electrică botezată Z.E., iar cel mai interesant model este Twizy. Sunt românii pregătiţi pentru aşa ceva? Credem că da.
Twizy este copilul rebel al gamei Z.E. (zero emisii) din care mai fac parte Kangoo Z.E., o utilitară numai bună pentru uz urban și Zoe, un automobil chic, de oraș. Dacă e să-i numărăm roţile, Twizy Z.E. este un vehicul, dar, după gabarit pare mai degrabă un scuter îndopat cu steroizi. Ca prezenţă este, fără doar și poate, mai mult decât interesant. Și ca utilitate de asemenea, dacă trecem peste unele preconcepţii cum că mașina personală trebuie să poată căra jumătate din proviziile necesare unei gospodării pe timp de iarnă. Lungimea de 2,34 m și lăţimea de 1,24 m îl transformă pe Twizy în cel mai bun prieten al locurilor de parcare minuscule, iar raza de bracaj de 3,4 m îi facilitează mult manevrabilitatea în spaţii înguste.
Cvadriciclul celor de la Renault poate găzdui la bord două persoane, doar că dispunerea lor este ieșită din comun pentru un autoturism, pentru că al doilea loc este plasat în spatele scaunului șoferului. Se respectă, într-un fel, paralela cu lumea motociclismului. Această soluţie de organizare interioară a permis lăţimea totală foarte mică a modelului. În spaţiu ocupat de cel de-al doilea loc poate fi prevăzut, dacă este nevoie, un compartiment pentru bagaje. Dincolo de toate aceste aspecte practice, Twizy este un cvadriciclu pe care nu ţi-l poţi achiziţiona în orice condiţii. Este de preferat ca el să fie lăsat mai mereu în parcări special amenajate sau în curţile/garajele proprietarilor. Din două motive: pe de o parte poate reprezenta o tentaţie pentru cei gură cască, iar pe de altă parte este preferabil să fie parcat mereu în apropierea unei surse de curent, de la care să-i fie încărcate bateriile. Revenind la atmosfera de la interior, ea a fost gândită tocmai prin prisma utilizării frecvente, indiferent de vreme. Materialele folosite sunt mai dure, rezistente, cu scopul de a garanta o comportare exemplară în timp. Dotările de confort au fost bine chibzuite, iar comenzile au fost grupate cât mai compact. Șoferul are o poziţie la volan care, până la un punct amintește vag de postul de conducere dintr-un kart, iar acesta nu este deloc un lucru neplăcut. Se amplifică senzaţiile dinamice și de performanţă. Structura de rezistenţă a fost proiectată pentru a asigura o celulă de protecţie pentru pasageri în cazul unui eveniment rutier nedorit.
Opţional, Twizy poate fi echipat și cu portiere, acestea asigurând un plus de protecţie. Pentru pasagerul din faţă este montat un airbag frontal, iar centura sa de siguranţă are o prindere în patru puncte. Pasagerul din spate are o centură clasică, cu prindere în trei puncte. Dar, poate că cel mai important atu al lui Twizy, este sistemul de propulsie 100% electric. Sunt disponibile două motorizări, una gândită special pentru ţările care permit conducerea unui astfel de vehicul și fără carnet de șofer (în România este necesară obţinerea categoriei B1 – vârsta minimă de 16 ani), care produce 4 kW (5 CP) și un cuplu motor maxim de 33 Nm (permite atingerea unei viteze maxime de 45 km/h) și una mai mare, de 13 kW (17 CP), care datorită cuplului motor de 57 Nm poate asigura o viteză maximă de deplasare de 80 km/h. Responsabilă pentru dezvoltarea șasiului și a platformei tehnologice a lui Twizy a fost divizia RenaultSport, iar produsul a fost proiectat și construit în aceleași capacităţi în care se derula și programul de Formula 1 al lui Renault.
Inginerii diviziei au reușit ca pe lângă crearea unui vehicul cu o marjă considerabilă de siguranţă oferită pasagerilor să obţină o greutate totală, cu tot cu bateria de acumulatori, de doar 450 kg, reușind astfel să crească autonomia finală. Sistemul de frânare cu discuri pe toate roţile face parte din cel de recuperare regenerativă a energiei, iar distribuţia maselor a fost gândită pentru echilibrarea cât mai corectă e vehiculului. Astfel, motorul electric, reductorul și unitatea de comandă au fost montate în spatele vehiculului, central, în faţa planetarelor, iar bateria de acumulatori și încărcătorul acesteia au fost montate în podea, în dreptul șoferului.
Acumulatorul este de tip lithiu-ion și are o capacitate de 6,1 kWh. Încărcarea acestuia se poate face de la o priză normală de 220 V, prin intermediul încărcătorului încorporat (a cărui cablu are o lungime de 3 metri), și durează în ciclu complet aproximativ 3 ore și jumătate. Autonomia declarată de Renault, în cazul unui ciclu standardizat de testare, este de 100 kilometri. În exploatare normală, respectându-se un minim de tehnici de conducere ecologică, autonomia reală este de aproximativ 80 kilometri. Dacă este nevoie de reprize susţinute de accelerare, iar traficul nu permite o conducere cât de cât eco, autonomia este de aproximativ 55 kilometri. Așadar, Twizy, cu portierele sale de tip pescăruș, poate fi, dincolo de aspectul firav, o soluţie excelentă pentru cei care au nevoie de un mijloc de deplasare urban mic, economic și rapid. Sigur, cinstit vorbind, este nevoie de un minim de infrastructură la care să aibă acces utilizatorul, dar în România sunt destui potenţiali clienţi pentru un astfel de vehicul. Cu două variante de motorizare, trei niveluri de echipare disponibile, multiple posibilităţi de personalizare și un preţ care pornește de la suma de 7.000 de euro (la care se adaugă un cost lunar de 30 euro, reprezentat de chiria bateriei de acumulatori), Twizy poate reprezenta o variantă serioasă pentru cei care caută să îmbine economia cu ecologia. Iar, peste toate, de puţin timp a sosit oficial și în România. Să fie acesta un început pentru traficul viitorului, unul un pic mai S.F.?