Somnolenţa şi microsomnul la volan reprezintă, de cele mai multe ori, cauza unor accidente grave. Cu toate acestea, manifestările iniţiale de oboseală pot fi detectate înainte de a interveni o situaţie critică.
Sistemul Bosch de detectare a stării de somnolenţă identifică aceste semne de oboseală prin monitorizarea mişcărilor volanului, sugerându-le şoferilor să ia o pauză în timp util. Informaţiile necesare sunt asigurate fie de sistemul de servodirecţie al autovehiculului, fie de senzorul de unghi volan, care face parte din sistemul ESP® antialunecare cu care este prevăzut autovehiculul. Aşadar, această funcţie poate fi instalată la un preţ rentabil, contribuind la sporirea siguranţei în timpul conducerii.
Sistemul Bosch de detectare a stării de somnolenţă poate fi utilizat pentru autoturisme şi în segmentul de autovehicule comerciale uşoare, putând fi integrat în diverse unităţi de comandă ale autovehiculelor. A fost lansat iniţial ca funcţie standard în anul 2010, pentru noul Volkswagen Passat, Passat Alltrack fiind cel mai nou model care beneficiază de această funcţie.
Influenţa oboselii asupra accidentelor a fost demonstrată în cadrul mai multor studii. În 2010, Asociaţia Americană de Automobilism (AAA) a publicat o analiză pe baza datelor înregistrate în urma accidentelor, colectate de Autoritatea pentru siguranţa traficului (National Highway Traffic Safety Administration – NHTSA) din Statele Unite ale Americii. Studiul a demonstrat că 17% din accidentele soldate cu morţi din SUA au fost provocate de şoferi care se aflau într-o stare de oboseală extremă.
Reducerea puterii de concentrare şi somnolenţa compromit capacitatea şoferului de a controla volanul şi timpii săi de reacţie. Abilitatea de a efectua manevre precise este redusă, iar capacitatea de a controla volanul îşi pierde din rigurozitate.
Şoferul corectează din ce în ce mai des micile erori de menţinere a direcţiei. Noua funcţie de detectare a stării de somnolenţă a şoferului se bazează pe un algoritm care începe înregistrarea comportamentului şoferului încă de la începutul călătoriei. Apoi, identifică modificările pe parcursul deplasărilor pe distanţe lungi şi, implicit, nivelul de oboseală al şoferului. Manifestările tipice ale scăderii nivelului de concentrare sunt fazele în care şoferul menţine cu greu controlul asupra volanului, combinate cu mişcări uşoare, dar rapide şi bruşte ale acestuia, pentru a menţine direcţia autovehiculului. În funcţie de frecvenţa cu care au loc aceste mişcări şi alţi parametri, printre care se numără durata călătoriei, utilizarea semnalizatoarelor de direcţie şi momentul zilei, funcţia calculează nivelul de oboseală a şoferului.
Dacă acest nivel depăşeşte o anumită valoare, pe panoul de instrumente se aprinde intermitent un indicator, de exemplu, sub forma unei ceşti de cafea, pentru a-l avertiza pe şofer că trebuie să se odihnească. Sistemul Bosch de detectare a stării de somnolenţă se adresează unui aspect important în ceea ce priveşte starea șoferului, reuşind astfel să contribuie la îmbunătăţirea siguranţei în timpul deplasărilor.