Un smart poate fi privit în două feluri: foarte serios, și ai vehiculul salvator în aglomerațiile urbane, sau lăsând distracția să primeze.
În toată cariera modelului ce s-a vrut brand de sine stătător, marea majoritatea a celor care au făcut referiri la smart au pus problema utilității unui model de așa dimensiuni. Salvatorul din tagma automobilelor era prezentat drept inamicul aglomerațiilor citadine și amicul micro-locurilor de parcare. Despre ideea de plăcere a condusului nu s-a prea pus problema, excepție făcând declinația fortwo propusă de tuner-ul Brabus și excentricul smart Crossblade.
Am încercat în testul de față să scoatem la iveală exact această latură a micuțului; cea mai puțin cuminte, în limitele posibilităților sale. Cu alte cuvinte, am pornit asemenea descoperitorilor de talente, în căutarea factorului „fun”. Pentru o bună conviețuire, atunci când iei contact cu un smart fortwo, este necesară o anumită acomodare cu modelul.
Chiar și atunci când revii la bordul unuia după o anumită perioadă, e cazul unei mici reacomodări. Pentru că piticul are personalitate puternică și, implicit, trebuie să înveți să te mulezi „ifoselor” sale.
smart Crossblade – Factorul fun
Când deschizi portiera cu gândul la deja obsesivul „fun”, observi că vei avea de-a face cu scaune cu alură sport, padele pentru schimbarea treptelor de viteză și îți amintești de propulsie și de motorul montat în spate, la nivelul șezutului, deci implicit un centru de greutate echilibrat, în ciuda înălțimii mașinii; sună a rețetă de sportivă, dar aripile-ți sunt tăiate de cilindreea mai mică decât cea a unei sticle de lapte.
Și totuși, dacă-l urci în ture cu încredere și treci peste schimbarea cu ușoară întârziere a treptelor de viteză, începi să te apropii de ceea ce căutai. Factorul ăla de care am tot zis. Suspensia este destul de necizelată pe denivelări, dar are rolul să-ți pună la dispoziție o mașină închegată, în ansamblu. Îndeajuns cât să nu-ți fie teamă să mai supui piticul la câte-o repriză agitată.
Să nu uiți totuși că anvelopele au dimensiuni reduse, iar valorile ecartamentelor și a ampatamentului nu te susțin să împingi limitele prea departe. Dar dacă buzunaru-ți permite, smart este echivalentul unui kart, cu distracția aferentă.