Rezultate șocante. Mașinile electrice poluează de 3,6 ori mai mult decât automobilele dotate cu motoare termice, alimentate cu benzină sau motorină, relevă un studiu recent al Institutului Carnegie pentru Știință din Washington, realizat sub patronajul Academiei Naționale de Științe a Statelor Unite.
Cum poate, însă, ca un autoturism cu emisii zero să fie, de fapt, nociv? Concluzia aparent neverosimilă poate fi descrisă extrem de simplu: energia electrică folosită la reîncărcarea bateriilor provine din surse poluante. Astfel, rata mortalității datorată poluării este cu 86% mai mare, comparativ cu sistemele de propulsie convenționale, cifra alarmantă fiind asociată poluării industriale rezultate în urma producerii energiei electrice necesare încărcării mașinilor electrice.
“Din nefericire, de fiecare dată când un cablu de reîncărcare este conectat la priza unei mașini electrice, la celălalt capăt la cablului se află, de fapt, o termocentrală alimentată cu cărbune sau gaze, iar efectele nocive asupra mediului sunt astfel mai periculoase decât cele produse de o mașină pe benzină sau motorină“, explică profesorul Ken Caldeira de la Institutul Carnegie.
Vehemența cu care studiul cercetătorilor americani atacă mașinile electrice nu se oprește aici. Studiul Institutului Carnegie relevă că, indiferent de modificările aduse sistemului energetic american, bazat în proporție de 39% pe termocentralele alimentate cu cărbune, automobilele cu propulsie electrică vor continua să polueze mult peste limitele percepute de public. Astfel, dacă termocentralele ar folosi în loc de cărbune gaz natural, nivelul de emisii s-ar situa la jumătate comparativ cu cel al motoarelor pe benzină.
Și mai îngrijorător este că nici măcar sursele regenerabile de curent, precum apa (hidrocentrale), soarele (panouri solare) sau vântul (centrale eoliene) nu ar ajuta mașinile electrice să fie 100% curate, acestea continuând să producă, prin poluarea industrială asociată, aproximativ 25% din gazele nocive pe care le-ar emite un automobil similar, dotat cu un motor pe benzină sau cu unul diesel. Nu în ultimul rând, poluarea mediului cauzată de procesele complicate de reciclare a acumulatorilor uzați și chiar cele de fabricare a acestora este, la rândul său, ridicată.
Studiile americane nu par, totuși, să afecteze deciziile legislative globale și nici cursa lansării de mașini electrice în care se înscriu, treptat, toți marii producători auto. În Europa, Comisia Europeană prezice deja dispariția motoarelor diesel, anunțându-și oficial intenția de a le interzice până în 2050. Unele state membre, precum Marea Britanie sau Franța au avansat un termen chiar mai pesimist: 2040. Cauza invocată de CE este dublarea numărului de decese asociate poluării atmosferice, semnalată de Organizația Mondială a Sănătății. Studiul OMS nu analizează, însă, în particular fiecare sursă de poluare, mașinile electrice putând fi și ele incluse, la fel de ușor, pe lista marilor poluatori.
O altă problemă este cea a costurilor. Dincolo de prețurile relativ prohibitive ale mașinilor electrice, reţelele locale de electricitate vor fi nevoite să se extindă pentru a putea asigura necesarul de energie pentru încărcarea automobilelor eco, în condițiile creșterii accelerate a numărului acestora. Marea Britanie, spre exemplu, prevede deja investiții de miliarde de lire sterline în construirea de noi stații de încărcare și în redimensionarea sistemului energetic actual, depășit.